Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missbruka en modular?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 15:08

En liten... ja.. pinsam fråga kanske... men ändå.

Har hört en nord-modular vid flera tillfällen, och varje gång låter den grymt bra...

De är ju relativt billiga på tex vendolin med... 6500:- för en expanderad med klav är ingen ovanlighet...

Nu till grejen... när det gäller modulära system och dyl har jag verkligen noll koll... En VA-synt har jag lite koll på, men lär mig fortfarande massor...

Snackat med folk som haft/har en modular, och alla säger att "men det finns ju hur mycket färdiga saker som helst på nätet till den".

Då kommer tanken... hmm... ska man köpa den som en gigantisk preset synt och ställa om presetsen lite till min egen prägel?

För att i framtiden, ganska långt fram sett idag. sätta mig in i den och bygga egna uppsättningar?

Eller är det att missbruka den? menar.. den är ju flexibel.. kan användas till lite mer än bara ljud vad jag förstått med...

Så det är ju mycket synt för pengarna...

Vad tror ni? är det en dum ide? eller är det nått att köra på?

  • Medlem
  • 2004-12-16 15:20

Antar att det finns templates till norden som tex arp 2600 å liknande? eller har jag fel? Om det finns, hur bra låter norden (meo hur mkt 2600)

Om du laddar in en patch i editorn så ser du ju hur den är uppbyggd, vilket gör det ganska enkelt att komma igång. Manualen har en hel del matnyttigt att komma med också.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 15:51

Jo, som sagt... lite grunder så... men har inte tid eller lust att sätta mig in i hela modularvärlden.. utan vill mer så fall ha en liten, smidig flexibel låda

Sen att modda patchar är en annan sak...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-16 16:42

Den låter svinbra å jag ska återköpa en snarast. Det finns som sagt färdiga templates till den om man inte vill bygga själv men den stora behållningen e att man lär sig extremt mkt genom att bara sitta å pilla med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 16:55

Modularen är grym!!! Möjligheterna är enorma, men inlärningströskeln en gnutta hög, dock långt ifrån så hög som t ex reaktor. Huvudsaken är att man har lite grundkoll på vad oscillatorer, filter, envelopegeneratorer m m gör egentligen, då är det både lätt och logiskt att bygga sina egna patcher. De moduler som är märkliga/ovanliga kan man alltid läsa på om vid tillfälle, alternativt bara patcha in och se vad som händer...

Finns som sagt även en rejäl binge patcher att tanka hem (tror modularlistans arkiv är på mer än 15 000 patcher).

När det gäller att emulera andra synthar med modularen skulle jag väl säga att det brukar vara sådär. Vissa genier på listan lägger ner en enorm mängd arbete på att få saker och ting att bete sig och låta som originalen, med blandad framgång (ibland vansinnigt bra dock!!), men att bara patcha in tre osc, ett 24dB-filter och ett par envelope-generatorer gör inte att modularen blir en minimoog. Däremot tycker jag det är rätt ointressant. Modularen har clavia-grundljudet (vilket med rätt patchande går att ändra på, om man vill det), vilket jag tycker är bra, och den är enormt flexibel och man kan bygga en massa skumma patcher på den. Dessutom är den grym som effektprocessor, för att göra skruvade saker, t ex en flerbands-autopan (en av mina personliga skum-favoriter)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 16:57

SKrik på rizzo att du vill låna min micro-modular (som han har) över jul eller så, så du får chans att leka lite. Den kan samma saker som stora modularen, det enda som skiljer är polyfoni.

  • Medlem
  • 2004-12-16 16:59

rydan: Flerbands autopan är hyvens. Gjorde ett sådant "trumkit" på Machinedrum en gång. Kombinera med stereodelay så snurrar man runt lååååångt ute i universum.

Jag vill inte vara sån,

men 6.500:- är ju iofs ett rätt ok pris för en klav,
samtidigt är rattarna på den inte mer användbara än en enkel midicontroller av någon form i o m att det inte finns någon display som visar vad de skickar "för tillfället".

Det känns som en schysstare deal att köpa en G2 Engine eller försöka hitta en begagnad sån,
man får så otroligt mycket mer för pengarna (mer kraft, USB-koppling, fler moduler, fler audio in och ut, nya uppdateringar av programvara, support för nya OS osv) och de kostar inte sådär jättemycket mer......

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-16 19:42

En NM rack kan man få för typ 4500kr om man har lite flyt å det e oslagbart. Engine kan väl vara intressant men motiverar inte ett (eller flera) par tusenlappar extra.

Nord Modularerna mer eller mindre tigger om att bli misshandlade. Det är hur lätt som helst att bygga helt osannolika oväsen.

Ljudmässigt är den klassiska Modularen naturligtvis inte i närheten av G2, men det är inte så konstigt då det ligger 6 års teknisk utveckling emellan dem. Jag har dock behållit min Classic trots att jag köpte en G2, mest för att de gamla patcharna inte går att använda i G2.

Som sagts här ovan finns det otroligt många bra ljud på nätet till den. Vissa av killarna som lägger ut ljud är så skickliga att man baxnar. Flera Modularanvändare undervisar i ljudteknik på universitetsnivå.

Men att den är krånglig är en myt. Den är precis så krånglig som du vill att den ska vara. Efterhand som du lär dig mer ökar du krångligheten. Det finns dessutom superba handledningar i modulär syntes på nätet, om lusten skulle falla på.

G2 är ganska bra på att härma klassiska maskiner. Ungefär i klass med Reaktor. Classic är inte lika duktig på det. Men jag kan inte komma på en enda vettig anledning att inte köpa en. Till det priset är den helt enkelt oslagbar. Du får en oändlig massa synthar, analogsequencers, en grym effekt/filter/vadfanduvill för externa ljudkällor, en fantastisk vocoder, 18 rattar att styra precis vad du vill med samt en grymt sexig liten röd lekkamrat som kan tillfredställa nästan alla dina önskningar.

Ett tips är att köpa en effektenhet till den. Jag har min Classic permanent kopplad till en Digitech Studio Quad (eftersom den har 4 ingångar att stoppa in Modularens 4 utgångar i) och styr den via MIDI från Modularen. För 6-700 spänn blir Modularen dubbelt så bra!

Jag ser inget problem i att använda en Modular mest som en presetsynt. Det viktigaste är ju i slutänden hur den passar in i ens musikskapande, och att ratta på redan existerande patchar kommer man väldigt långt på.

Det finns dock en del nackdelar om man ska använda den som presetsynt. Framförallt är det jobbigt att man inte kan skapa en "snapshot" av en rattinställning, utan man måste spara det modifierade ljudet som ett helt nytt ljud. (En av fördelarna med G2.) Dessutom kan man lätt gå vilse bland rattarna bland nya ljud om man inte har editorn igång, eftersom rattarna i princip kan styra vad som helst (en effekt av att det är en så flexibel synt, men icke desto mindre en nackdel). Den tredje stora grejen är att det tar tid att ladda in ljuden, så det är inte helt tacksamt att bläddra omkring bland okända ljud.

Å andra sidan är det nog den mest lättanvända modulärsynt jag stött på. Reaktor är inte alls i närheten i fråga om användarvänlighet, och det är rätt enkelt att lära sig grunderna (oscillator->filter->vca så har du en färdig synt). Det kan till och med vara en fördel att inte ha någon stenkoll, för att man då förhåller sig friare. Är man van vid att syntar ska vara ihopkopplade på traditionellt sätt kanske man inte testar vad som händer om man använder en oscillator för att modulera filtret, ringmodulerar/komprimerar/vågformar en LFO, använder logikkretsar på ljudsignaler, modulerar LFO:er med andra LFO:er och andra skojigheter. Alla patchar som finns är också en stor hjälp för att se hur man kan bygga saker.

Jag håller inte med j antonio - för de 4-5000 en Modular Rack kostar så finns det få andra syntar i samma prisklass som är lika roliga och kraftfulla, så de är väl värda pengarna. Jag gillar klaviaturmodellen, men jag har alltid varit svag för små syntar. (för att spela på är två oktaver ganska kass dock)

steve: vill man emulera andra syntar går det, men jag skulle i såna fall satsa på mjukvara. Precis som rydan skriver så blir inte Norden en Moog bara för att den har samma beståndsdelar, och jag skulle hävda att mycket av magin kring klassiska syntar ligger i deras gränssnitt. Man rattar helt enkelt ljuden annorlunda om gränssnittet ser ut som på en Minimoog istället för en Modular. Reaktor är ett mycket bättre alternativ för det om man kan tänka sig mjukisar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 22:42

Fan vad coolt att den här tråden dyker upp idag, jag som har suttit hela dagen på jobbet och funderat på om det skulle vara värt att skaffa en micro modular

Jag glömde nämna den största nackdelen: nattsömnen blir lätt lidande med en Modular, och man blir lätt frustrerad över småttiga DSP-begränsningar, eftersom man ju absolut måste ha en 4-oscillators patch med 17 LFO:er och tre filter, och då får man bara ut 4 röster!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 23:50

OcH det låter bra? Min kompis gjorde ett underbart lead ljud på min Pro~One. Han använde en VCO med sågtand och Pulsvåg som modulerades av LFO. Fyfan vad bra ProÕne låter... fet och organsikt trots bara en VCO!!!

Man blir inte ledsen... Jag försökte göra ett liknande ljud på A6:an men trots att jag använde två VCO fick jag inte till samma muffighet. Filtret i A6:an låter lite lika varmt lixom.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-17 00:00

Ehh...lite väl OT där elle Demokid? NM diskuteras här. Att en Pro-One kan låta bra e ju kul men tillför inget till debatten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 00:30

Det existerar många Off Topics på våra diskutioner. ,) Vad jag menade var att DSP kraften bör räcka. Det är inte mängen oscillatorer, LFO:er, filter m.m. som gör ljudet. (tycker jag). Det bevisade min kompis med sitt ljud. Det som behövs är en väl designade oscillator, filter m.m för att det ska låta bra.
När ett företag gör genvägar behövs oftast fler oscillatorer, chorus m.m. för att det ska låta bra.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-17 00:39

Ah! Ok, då var det bara liiite OT då.
Inget personligt mot dig men jag har fått för mig att det blivit vanligare med OT i trådarna här (det kan oxå vara så att undertecknad figurerat) å det e lite irriterande.

Om det låter bra med 4 oscillatorer och 17 LFO:er? Ja, använt på rätt sätt.

I mina ögon har man inte en Modular för att göra analoga smör-och-bröd-ljud, även om det självklart går att göra med framgång. Men är man analogfetischist och vill ha den karaktären på ljudet så får man lägga en hel del tid på att skita ner filtret, brusa till oscillatorerna och så vidare. Då kan man nästan lika gärna köpa en enkel analogsynt för sånt, och använda Modularen till det den är bra på.

Ett ljud jag gjorde nyligen har två spektrumoscillatorer som crossfejdas mellan med en LFO som i sin tur moduleras av en LFO som styr hastigheten. Dessutom är det ett filter instoppat och en FM-oscillator som påverkar oscillatorerna. Inspirerad av en Reaktor-patch som heter Vector och låter väldigt digitalt, och är en patch som skulle vara fullkomligt omöjligt att göra med en vanlig analogsynt, eller för den delen ett modulärsystem som inte kostar ett par hundratusen eller mer.

Norden uppmuntrar till den sortens lekande med ljud - jag patchade glatt in en del saker bara för att se vad som skulle hända, med musikaliskt användbara resultat som följd. Och det är då man känner att man vill peta in ett par oscillatorer och annat godis för att se vad som händer. Och så tar DSP:n slut och man känner ett sug efter en G2.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 08:00

Oj, kul med många svar

Angående att köpa en G2 engine eller en NM-rack...
Gillar NM-key just för att den är liten, smidig och har allt i ett... sen att den ser ut som en midicontroller gällande rattarna... ja, men då får den väl se ut så

Nej, men just allt i ett lösningen, vill inte ha "ännu en" som man är beroende av midiklav och midikontrollers för att kunna spela på...
Menar, Hur "lajvig" är en G2 engine?

så modular key, eller g2 key, och eftersom en classic kostar nästan en tredjedel av en begagnad g2, om man ens får tag på en... nja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 19:38

En fråga om micro modular: Eftersom det finns 2 ingångar och 2 utgångar, är det då möjligt att bygga en vocoder del som kommer från ingång 1 och går ut genom utgång 1, och sen en vanlig osc del som går ut genom utgång 2? Eller har jag fått allt galet nu?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-20 20:04

Närå, det ska inte vara något problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 20:14

coolt!
Då gick det från en "tja-kanske-borde-ha-en-sån" till "måste-ha"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 20:45

Tänk på att vocodern drar ganska mycket DSP bara, blir inte så väldans mycket över till synthljudet på ut2, men det går helt klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 21:48

jag är nog ganska nöjd om jag har över till en vco+lfo+env+vca :), kan även tänka mig att stryka på lfo:n

Vocodern drar 49%, men det är inga problem att få in en extra monofonisk synt. Jag tryckte in lite moduler efter känsla och fick ihop följande:

1 vocoder
1 Osc A
1 Osc slave A
1 filter F classic 24dB lowpass
1 filter E 24dB multimode filter
2 LFO A
1 ADSR envelope
1 AD envelope
1 ringmodulator
1 digitizer
1 overdrive
1 3-1 mixer

och väljer man lättare oscillatorer och mindre krimskrams kan man få in fler oscillatorer eller vad som nu önskas. Nu räknar jag med att man använder ena audioingången som carrier och andra för signalen, annars behöver man nog ett par oscillatorer till.

false: men du kör väl inte med micron?

En LFO fungerar rätt ok som enkel oscillator om man verkligen vill vara snål annars.

Nej, jag kör med en Modular key. Men patcharna är ju samma, och den där landar på 99.8%, dvs 1 slot, dvs 1 micro.

1
Bevaka tråden