Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vangelis lirar lite CS80

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-16 21:50

http://www.arturia.net/samples/videos/vtmahm.mpeg

Där ser man direkt att en hel del av "hemligheten" med soundet är att han utnyttjar CS80:ns "svaja i sidled med tangenterna"-vibrato. Samt att spela på inte bara klaviaturet.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 21:59
Ursprungligen av jgb:

Där ser man direkt att en hel del av "hemligheten" med soundet är att han utnyttjar CS80:ns "svaja i sidled med tangenterna"-vibrato. Samt att spela på inte bara klaviaturet.

Ohhh ... CS-80:an är en helt underbar synt. Jag lirade nyligen på en när jag var i England och blev helt förälskad i den!

  • Medlem
  • 2004-12-16 22:02

hmm? han trycker ner en tangent lite hårdare och samtidigt "skakar" på den så blir det vibrato på ljudet?? en sån funktion på en synth har jag aldrig hört talas om tidigare.... vad kallas det?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 22:15

Yamaha var tidiga med aftertouch ... Klaviaturet på CS-80:an har både vägda tangenter, anslagskänslighet och aftertouch

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 22:06

Ja, frågan är om det finns fler syntar än CS-80 och GX-1 som har den funktionen? Vad säger experterna?

Jag säger Poly aftertouch!!!! en bortglömd pärla som borde vara standard idag, men kostnaden för ett tangentbord med Poly Aftertouch var för stort för att löna sig och detta bidrog faktiskt till Ensoniq:s död!

Detta gör att det går att trycka ner tangenter olika hårt var och en för sig samtidigt och skapa vibrato eller annan controller effekt, OJ DETTA VART SVÅRT?

Man kan alltså ligga och lura med ett padljud med vänsterhanden medans man spelar solo (Vangelis brassljud) med högerhanden med olika anslag och vibrera med fingret som Vangelis gör för att skapa vibrato utan att padljudet (vänsterhandens tangenter) blir förändrat!

Varje röst som synthen har kan alltså ha olika vibrato, filter freq modulation mm samtidigt, eller enklare sagt alla dina fingrar kan användas som controller och olika mycket för varje finger samtidigt!!!! helt fantastiskt!!!

Detta måste testas för att man skall begripa sig på det.

Och jag säger Ensoniq SQ-80, VFX, SD-1, TS-10, EPS 16+, ASR-10 (är inte hundra på alla modeller) själv har jag två ensoniq TS-10:or som är förb..... bra som synth dessutom.

Om man äger Arturia CS-80v skall man ha en av Ensoniqs synthar som keyboard (controller) sen kan man härma självaste Vangelis!!!!!

Hoppas att det går att förstå vad jag menar?

Kanske ev skall sälja en av TS-10:orna med Holmberg case, intresserad? mejla mig på rullebulle249@hotmail.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 22:19

Går att göra med alla synthar som har polyfonisk aftertouch.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-12-16 22:20

aha! det är alltså den här funktionen som kallas "aftertouch". man lär sig nåt nytt varje dag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 01:53

Är det bara jag eller säger han "fuck it up" i mitten av filmsnutten? Hmm, jag tror nog att jag har sovit litet lite.. Finns det några andra synthar som har polyphonic aftertouch då?

Är det aftertouch ni talar om eller möjligheten att peta tangenterna i sidled? Att peta dem i sidled är ovanligt. Jag känner bara till ett till isntrument man kan göra det på, och det är Electronic Sackbut.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 09:44
Ursprungligen av Real Parakeet:

Är det aftertouch ni talar om eller möjligheten att peta tangenterna i sidled? Att peta dem i sidled är ovanligt. Jag känner bara till ett till isntrument man kan göra det på, och det är Electronic Sackbut.

Yamaha GX-1 kan det också, men CS-80 har ssv poly-aftertouch...

1
Bevaka tråden