Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få till en tremolo effekt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter sent på natten och programmerar ljud, men hur får man egentligen till ett bra tremolo ljud.
Svårt att förklara, dvs att ljudet spelas från början till en slutpunkt, som en loop, fast ljudet skall kunna spelas normalt också utav samma vågform.
Tänkte lite om man kunde göra så att en lfo kontrollerar trigger note on\off, fast hur gör man egentligen det?
Kurren verkar inte ha någon parameter att styra så att det går att göra så, verkar det som iaf.
Vill inte slösa mycket minne på att göra en extra uppsättning loopade vågformer pga minnet.
Finns det något sätt att lösa som alla vet förutom jag?

  • Medlem
  • 2004-12-17 06:21

om du använder en sequencer kan du ju lägga main volume triggers på varje slag, typ såhär:

99 30 99 30 99 30 99 30

då 99 är max volym och 30 är lite lägre. då blir det kanske visserligen mer en gapper-effekt, men det är ju rätt likt tremolo och kanske mer användbart i elektronisk musik....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 11:35

Är det inte lättare att låta modulationshjulet styra mängden LFO som i sin tur är kopplad till amplitudenvelopen? Personligen hade jag nog valt en triangelvåg i LFO:n.

På det sättet får du inte med karaktären i början av samplingen, eftersom du inte slår om tonen varje gång.

Tjenare tack för era förslag men jag har testat båda
Den effekt jag vill få fram måste börja från början under varje cykel till en viss stoppunkt, detta ska kunna justeras med någon controll hur snabbt samplingen skall "loopas" om.
Kanske helt enkelt för avancerat för någon synth överhuvudtaget

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-17 15:19

Hmm, jag vet inte riktigt om jag förstår :confused:, men på många synthar kan man ju välja om LFO:erna ska startas om eller inte när en ny röst triggas. Är det hastigheten eller looppunkten du vill kunna styra?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 15:19

Det finns nog en hel del syntar som klara det du vill.
alesis QS har fin matrismodulation.
Yamaha TX16W med Typhoon var oxå riktigt vass.

Det som krävs är en extra ENV och gärna en extra LFO.
låt både ENV och LFO2 modulera LFO1's modulering.

men det är ju möjligt att jag har missat något...
du kan väl rita en bild och lägga upp?

Är det en vanlig tremoloeffekt du vill uppnå? Mer avancerade sådana skulle tro att du kan fixa det med en Yamha SY77. Den har loopbara envelopes. Dessutom är den kunglig på ljud till turk/balkan-musik. Boban ville köpa min SY77 när han hämtade V50:n jag sålde. ANnars bör du väl kunna greja det med i princip vilken synt som helst.

en aning OT..

"Yamaha TX16W med Typhoon var oxå riktigt vass."

Och vill du ha en sådan, i perfekt skick, för under tusenlappen så är det bara att skicka ett PM till mig drdreas.

Tackar igen Detta måste testas med evenlope´s.

Sisältää jag ska kolla lite info om samplern den är skitbillig i vilket fall

1
Bevaka tråden