Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ett tips för alla juno 106-freaks!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-17 23:28

Här är ett tips på hur man kan progga riktigt schyssta basgångar med sin Juno 106 som jag faktiskt upptäckte så sent som tidigare idag!

Jag utgår från Cubase SX som är den sequencer jag kör med här.... Spela in en svängig basgång, markera den bar du spelat in och tryck CTRL+G (för List Editor). Det finns en fälla-ned-meny som det står "Note" i som standard uppe i bilden. Tryck där och ändra till SysEx istället. Sätt nu ut en SysEx trigger i editorn på varje slag där du har en bas-tangent och kvantisera.

Dubbelklicka på "comment" för SysEx-triggern så öppnas Sysex Editor. Knappa in följande:

F0 41 32 00 07 xx F7

F0 och F7 ska bara ifyllt från början av Cubase, så det behöver du aldrig knappa in. "00" efter siffran 32 är MIDI-kanalen som din Juno är inställd på (00 = kanal 1, 01 = kanal 2, osv).

07 betyder VFC Env Level på din Juno och xx kan vara en siffra mellan 00 och 7F. Genom att sätta ut såna här Sysex-triggers på dina slag kan du genom att justera VFC Env Level verkligen få basgången att leva! VFC Env Level öppnar och stänger det analoga filtret i Junon och basgången låter genast mycket funkigare. Lite eko på det också så kommer det låta extra disko-fett.

På denna sida http://www.vintagesynth.org/roland/sysex.shtml finns tabeller med alla olika parameterar som går att styra med Sysex och MIDI och kanske kan komma till hjälp om min förklaring verkade lite krånglig.... lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-18 00:18

Sån't är kul och gör att 106:an kommer till liv. Den har en väldigt bra MIDI-implementation, i synnerhet med tanke på hur gammal den är. Eller hur ung den var när MIDI var nytt. När jag hade en brukade jag alternera mellan rena patcher, något den kan göra assnabbt, jag lade in patchbyten mitt i sequencerslingorna. Det gjorde dem bra mycket mer intressanta än innan!

1
Bevaka tråden