Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trummaskin för livebruk

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad finns det för trummaskiner att välja bland nu för tiden? Jag måste ha missat några, för jag hittar bara Roland/Boss som tänkbara alternativ...

Kravspec:

Allroundljud, alltså både elektroniska och akustiska trummor (ingen Electribe mao)
Stort minne, så man kan ha en ordentlig repertoar (Där försvann samtliga Zoom)
Vettigt pris (MPC1000 vore trevligt, men inte ekonomisk)
Stryktålig, ska släpas till replokal och ev. spelningar.

Har en Alesis SR16, men är lite less på den. Småtrist ljud om man inte har effekter. Minnet är dessutom i minsta laget om man vill använda mer än 2 patterns till varje låt...

Lutar väl åt en Boss DR-XX0, men skulle vilja provlyssna nya 880 innan jag bestämmer mej. Men det måste väl finnas nån mer tillverkare?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 11:52

Har du verkligen gett electriben en ärlig chans,jag tycker det går att skruva fram kanonfina akustiska trummor som låter väldigt realistiska,och den elektroniska delen är juh inget att diskutera,men visst den har helt klart sina begränsningar.

/Jonas

Jag har ingen större koll på trummaskiner, men skulle inte en billig sampler kunna vara ett alternativ? ASR-X är billig, har sequencer och kan ha inbyggd hårddisk, så det bör inte vara allt för smärtsamt att ladda ljud. Folk här säger bra saker om Electribe S, och den tar väl minneskort som också är en lösning på ljudinladdning. Jag själv har hellre få bra ljud än högvis med ljud varav hälften är latinopercussion och resten pistolskott, fotsteg och trummor samplade från en Korg M1. Med en sampler kan man dessutom lägga in ljud med effekter på om man så önskar.

Annars är nog en Boss ett bra val.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-12-18 14:12

Jag har en otäck elektribe-s som du skulle kunna klara dig med, den har smartmedia som extraminne, du kan ju lägga in dina favoritsamples på kortet med en minnes läsare så låter den som du har proddat låtarna hemma, det kan säkert bli bra. Volantiz kan intyga att dom håller för frakt och så....

Dom är lättsålda dessutom, så du behöver inte förliora några stora pengar.

ASR-X verkar jäkla ball men den är nog mer flexibel i sequensern än es-1 men till trummor så funkar båda.

Ingen på 99an som bor i din trakt som kan dema nån av maskinerna i fråga?

Har funderat på ASR-X tidigare, men jag är lite tveksam till hårddisk på en pryl som ska transporteras såpass mycket. Känns som att be om problem på nåt vis.

Hur funkar seqeuncerminnet på Electribarna? Fördelen med en klassisk trummaskin är att dom ofta är rätt genomtänkta, med fills & variation & dyl. Man får ut mycket variation av relativt lite minne sas.

Jag tror inte att du ska vara allt för nojig för hårddisken. Folk släpar ju runt laptops utan större problem, och hårddisken används ju bara när man ska läsa in ljuden, så eventuella vibrationer under framförandet bör inte vara något problem. Man kan ju alltid ha med disketter som backup för livebruk, smärtsamt att läsa in ljud på det viset, men det funkar ju.

Kan vara jag som är felunderrättad, men jag har fått för mej att 2.5"-diskar är bättre anpassade till ett liv på vägen? ASR-X tar väl 3.5"?

DR-660 är är ju skön om du är bra på att trumma för hand.. dessutom kan de ju kosta under tusenlappen vilket är ganska schysst.

Jag har en hel del erfarenhet av hårddiskar på vägen. Inte så lyckat. Kan du undvika rörliga delar i din live-rigg så gör det. Enkel visdom säger att det som kan skaka sönder gör det förr eller senare. Murphys lag är tråkig men klok. Även om din hårddisk skulle klara sig så har man alltid ytterligare ett orosmoment i bakhuvudet och det är det sista man behöver i en turnésituation. Det är stressigt så det räcker ändå.

På tal om trummaskiner så tycker jag också att Electribe verkar utmärkt. Jag såg ett band helt nyligen som körde med en sådan tillsammans med live-percussion. Det lät verkligen bra och det var svårt att höra vilket som var trummaskin och vilket som spelades manuellt, vilket jag tycker är ett gott betyg till såväl ljud som sequencer.

  • Medlem
  • 2004-12-18 22:50

Roland R8 kanske kan vara något? Har främst "realistiska" ljud och en riktigt bra sequencer. Det finns även ett dance- och elektronisk-expansionskort för att få mer synthade ljud.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2004-12-19 01:39
Ursprungligen av Kada:

Roland R8 kanske kan vara något? Har främst "realistiska" ljud och en riktigt bra sequencer. Det finns även ett dance- och elektronisk-expansionskort för att få mer synthade ljud.

R8 är helt underbar, eftersom den har 8 separata utgångar + en stereoutgång - så man kan mixa den precis som ett riktigt trumset om man vill. Dessutom har den "Human feel"-funktionen, som inom kontrollerade former slumpar slagen, för att i någon mån efterlikna en riktig trummis.
Det är nästan så att man ångrar att den såldes... Nåja - inget att hänga läpp för eftersom jag har bättre varianter i VSTi-form nu, men bra var den i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 00:53

Akai S950/S1000/S2000 är billiga nu fast det är ju en sampler utan sequencer.

MVH
Demokid

asr x är det du skall ha.
individuella utg finns som option ifall du vill ha det.
Effekterna är hämtade ur dp 2 och låter hur bra som helst.
Billig är den nuförtiden, krängde iväg min med maxxat minne för 1800....

R8 går bort på minnet. Har redan en R8m, så ljudmässigt skulle det nog funka.

Jag lurar lite på om man skulle kunna sätta in en IDE->Compact Flash adapter i en ASR-X? Eller är der SCSI internt?

En ren sampler känns helt poänglöst, det är sequencern som är det primära. Och framförallt vill jag ha *en* pryl, inte sequencer + sampler att släpa runt på. Och ska man kunna cykla till replokalen känns en 19"-burk inte helt aktuellt...

Sequencern i ES-1 fungerar ungefär som på en TRx0x.. fast den sparar lite mer info om spåret såklart
1. man ställer in hur långt spåret ska va.. hastighet osv
2. man väljer ljud
3. klickar ut var de ska trigga

Fills och sånt bör inte vara nå problem att fixa. Man kan köra den i song-läge och i pattern-läge.. så antingen så väljer du manuellt vilken pattern som ska liras efter.. eller så har du gjort det i förväg och sparat det som en song.

Den väger typ.. ingenting. Jag brukar ha min liggandes i en clavia-gigbag tillsammans med norden + 2 distpedaler. .. perfekt att släpa med på till skillnad från mycket annat. Den jag har nu har fått vara med om väldigt mycket men har fortfarande inte gått sönder.. så även om den känns lite plastig så är det inte särskillt dålig kvalitet (2:an har väl dessutom plåtskal?)

1
Bevaka tråden