Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac-musik

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Sitter med en power Mac 8500 just nu men kommer att köpa en nyare Mac. Hade funderingar på iMac G5 1.8GHz 17" eller en stationär G5 1.8 GHz.Har stort intresse för musik och har velat skaffa en synt av något slag de senaste "20" åren. Men det har tyvärr aldrig blivit av...

Finns även ett intresse för 3D, men musiken är det stora projektet.
Skulle vilja ha lite tips om vilken dator jag bör köpa för att kunna utvecklas i takt med kunnandet. Läste att "Garageband" till Mac är smidigt program. Har även testat "Reaktor". Tips om andra program är jag också tacksam för!

Har även tittat på olika keyboards & mikrofoner. Vore glad för tips även här!
Köpet kommer att ske i januari-februari, troligtvis /Micke

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-18 16:09

Kom gärna förbi mitt jobb så kan jag visa lite om dagens möjligheter; Inlife, Sveavägen, Sthlm! Fråga efter musiknörd-säljaren ba! Mvh Patrick.

Ursprungligen av PF:

Kom gärna förbi mitt jobb så kan jag visa lite om dagens möjligheter; Inlife, Sveavägen, Sthlm! Fråga efter musiknörd-säljaren ba! Mvh Patrick.

Hade varit intressant men jag bor i Småland, ca 45 mil till Stockholm. Men jag är tacksam för alla svar. Funderade mycket på en iMac G5, men den är ju begränsad när det gäller uppdateringar med div. kort, osv... En stationär Mac har ju större uppgraderings möjligheter.

Tanken var att man kanske kunde börja med Garageband & en Keyboard. Sedan skaffa fler sidoprogram, kanske även en vanlig synt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-19 11:56

Småland - mysigt! En stationär G5:a rymmer fler kort och hårddiskar och där kan du byta grafikkort efter hand. Frågan är dock om du behöver det, fundera på det. iMac G5 är också lätt att uppgradera, även internt, med större diskar, airportkort, mer minne. Den har ju firewire, så då kan du satsa på ett sådant ljudkort. Finns även en USB2-lösning från Roland / Edirol som känns vettig "på pappret".

iLife med Garageband osv är en kul start, en liten klaviatur är vettigt. Nästa steg skulle kunna vara Logic Express - ca 3 tkr, en lagom bantad version av Logic (Pro) med gott om mjukvaruinstrument osv, men även midistyrning. Du kan importera dina Garage-arr in i Logic Express också, och jobba vidare där.

Jag tackar för detta svar! Tycker att iMacen borde räcka ett tag. Det är ju trots allt en ganska stor skillnad från min Gamla 8500 (om än med G3 400 MHz kort installerat). Det är trots allt OS-X som mycket intressant händer på. Har inga kunskaper om noter, etc. Men nånstans måste man börja!

Har kikat lite på olika klaviturer på nätet. Är det någon av dessa du skulle kunna rekomendera?

* M-Audio Keystation 49:e MIDI-Klavitur (USB) 999 kr
* M-Audio O2 MIDI-Klavitur (USB) 1595 kr
* M-Audio Keystation PRO 88 MIDI-Klavitur (USB) 5995 kr
* M-Audio Ozonic MIDI-Klavitur (Firewire) 4994 kr
* M-Audio Radium 61 MIDI-Klavitur (USB) 2375 kr
* M-Audio Radium 49 MIDI-Klavitur (USB) 1875 kr

Såg att en del klavitaturer hade ingångar för mic. Något du tror skulle passa? Behöver även en mic till detta. Något som du tror skulle passa. Har även för mig att jag en gång har läst att det finns mjukvara som kan simulera olika slags mikrofoner.

AMM (Antares Mikrofon Modellerare) Citat: Genom att använda ett patenterad verktyg "spectral shaping tool TM" kan Antares skapa exakta digitala kopior av alla mikrofoner som finns.

AMM kom först för Pro Tools TDM miljö och i MOTUs MAS format. Därefter för VST och DirectX. Tydligen finns även en hårdvara i rackformat (från tidningen FITZPATRICK, Täby, år 2000)

Glömde nämna att det är en 17" iMac G5 jag tänkte skaffa. Har en separat 19" CRT skärm som jag tänkte koppla till iMacen.

  • Medlem
  • 2004-12-19 13:47

Inte mycket mening att koppla in 19" till iMacen. Macen kan bara spegla bilden och upplösningen är är inte bättre på 19".
Finns ett hack till iBook som gör att man kan köra dubbla skärmar, vet inte om det finns till iMac.

Ursprungligen av Rillo:

Inte mycket mening att koppla in 19" till iMacen. Macen kan bara spegla bilden och upplösningen är är inte bättre på 19".
Finns ett hack till iBook som gör att man kan köra dubbla skärmar, vet inte om det finns till iMac.

Hmm... Vet att det krävs en del arbetsyta om man jobbar med mjukvara syntar. Trodde att jag kunde använda Imacens skärm samt den separata 19" skärmen för att kunna "expandera" arbetsytan. Annars fyller det inte den funktion som jag räknar med att behöva. Kostar trots allt en del pengar i inköp. Vore tråkigt om man investerade på fel dator...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 14:27

Det går att fixa så att man kör dubbla skärmar på iMacen (och då menar jag inte speglad bild!)

Spana in Screen Spanning Doctor. iMac G5 har fullt stöd för screen span, men Apple har det avaktiverat så det ska bli större skillnad mellan deras konsument och pro-maskiner. Visst är det konstigt? Jag fixade det på min iBook och det fungerade hur bra som helst!

Jag tror att en iMac G5 är en utmärkt startdator. Visserligen är en Powermac mer utbyggbar, men om du inte tänkt stoppa in hårddiskar, brännare och liknande så klarar du dig utmärkt - om du inte ska spela spel så är grafikkort ingen större grej, och ljudkort finns det drösvis av med Firewire eller USB.

Garageband är nog också bra som start, men ta och titta på Tracktion också - det är gratis och är klart kompetent, och kanske mer inriktat på att spela in egna grejer än Garageband. Mjukvarusyntar går det 13 på dussinet, så frågan är mer vilka slags ljud du är intresserad av. Reaktor tycker jag personligen är kanon, men det är inte det självklara nybörjarprogrammet, så jag skulle föreslå Reaktor Sessions istället. Skillnaden är att du inte kan bygga egna syntar, men det följer med en lång rad färdiga, och på NI:s sajt finns det fler än man rimligtvis behöver. Är det mer smör-och-bröd-ljud du är ute efter (orglar, stråkar, pianon och sånt) så finns det pluggar för sånt.

Är micken för sång främst, eller har du tänkt att spela in annat med den också?

Ursprungligen av false messiah:

Jag tror att en iMac G5 är en utmärkt startdator. Visserligen är en Powermac mer utbyggbar, men om du inte tänkt stoppa in hårddiskar, brännare och liknande så klarar du dig utmärkt - om du inte ska spela spel så är grafikkort ingen större grej, och ljudkort finns det drösvis av med Firewire eller USB.

Garageband är nog också bra som start, men ta och titta på Tracktion också - det är gratis och är klart kompetent, och kanske mer inriktat på att spela in egna grejer än Garageband. Mjukvarusyntar går det 13 på dussinet, så frågan är mer vilka slags ljud du är intresserad av. Reaktor tycker jag personligen är kanon, men det är inte det självklara nybörjarprogrammet, så jag skulle föreslå Reaktor Sessions istället. Skillnaden är att du inte kan bygga egna syntar, men det följer med en lång rad färdiga, och på NI:s sajt finns det fler än man rimligtvis behöver. Är det mer smör-och-bröd-ljud du är ute efter (orglar, stråkar, pianon och sånt) så finns det pluggar för sånt.

Är micken för sång främst, eller har du tänkt att spela in annat med den också?

Hmm... Micken är tänkt till sång. När det ljudet jag söker så får det erkännas att jag älskar syntpop som DM, De/Vision & The Twins. Men även musik som Front 242 och andra lite tungre grupper. Fast jag lyssnar på det mesta inom musik. Man hittar sina favoriter både bland kända och okända grupper.

/ Tackar för alla intressanta svar!

Har äntligen bestämt mig för vilken dator. Blir en stationär Power Mac G5 Dual 1.8 GHz med xtra ram minne på 2x512 mb. Kommer att passa mina framtida planer på uppgraderingar. Det enda jag inte har bestämt mig för är vilket klavitatur jag skall köpa. Avvaktar dock med mikrofon köpet tills vidare.

Har funderingar på två olika klaviturer:

M-Audio Ozonic MIDI-Klavitur (Firewire) ca 5000 kr
Länk info Ozonic

M-Audio Keystation PRO 88 MIDI-Klavitur (USB) ca 6000 kr
Länk info PRO 88

För tillfället mest sugen på Ozonic pga Firewire. Kanske någon som har något annat förslag i denna prisklass?

/ Micke

Hmm... flyttar frågan om klavitur till "övriga instrument" istället. / Micke

1
Bevaka tråden