Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland ax-7 med yamaha psr350

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

REDIGERAT: Jag har löst dessa gamla problem men jag har ett nytt, så Ni som vill hjälpa, gå till 14 inlägget (det som kommer efter mitt korta "god jul" inlägg). Tack!

- - - - -
Hej, är nyregistrerad här. Hoppas ni kan hjälpa med det här.

Jag planerar att köpa en Roland ax-7 midi kontroller till min Yamaha PSR-350 (börja inte hånskratta, den är faktiskt riktigt ok. Alla är inte professionella miljonärer heller!)

För det första undrar jag om det kommer att fungera. Jag antar att det gör det eftersom psr350 har midi in/out portar.

Min andra fråga är: kommer jag att kunna använda ax-7ans pitch/bend (som gitarrer) funktioner när inte psr350 har direkt kontroll för det på panelen, men nog spelar såna ljud (fick med en disket med exempellåtar och där hör man en gitarr som har det ljudet). Dessutom finns det en liknande modell (verkar ha väldigt lika teknik och samma exempellåt) som har pitch/bend hjul. Kommer jag att kunna leka gitarrist?
Nån som provat pitch/benda med en mother keyboard utan direkt pitch/bend funktion?

Tack i förväg!

  • Medlem
  • 2004-12-20 21:12

Borde fungera alldeles utmärkt. Om du köper midikontrollern i musikaffär så kan du kolla öppet köp och sådant, funkar det inte så lämna tillbaka och få pengarna tillbaka. Kolla det vid köp. Om PSR-350 inte är för stor så kan du ju alltid ta med den och testa.

Precis vad jag har planerat att göra. Jag ringde redan och frågade om de hade keyboarden i lager, de hade de inte. Frågade samtidigt pitch/bend frågan och försäljaren svarade, precis som du, att det borde fungera hur bra som hälst.

-Real Parakeet-
Tyvärr känner jag ingen som äger midi-kontroller, men det låter ju låvande det du säger!
Tack för infon. Fick keyboarden för tre år sedan så modellen är ju rätt så ny.

Har en fråga till om roland ax-7.
Jag läste att den bara har nummerknappar från 1-8. ingen 9a eller 0a! Betyder det att jag inte kan spela ljud som har midi-kanaler som innehåller 0or och 9or???
Isåfall skulle jag inte kunna spela mina bästa gitarrljud som har midi-kanalerna 29 och 30! Dessa ljud är en stor delorsak till att jag kan tänka mej att köpa ax-7an!

Hoppas nån vet svaret på detta!

Som jgb säger, det borde funka utmärkt. Nu känner jag inte till din keyboard-modell, men det ser ut att vara en hyffsat modern maskin (tillverkad på 90-talet i alla fall, eller kanske ännu nyare). Det du gör är att du ställer in AX-7:an på samma MIDI-kanal som det ljud på ditt keyboard har och som du vill spela med. Jag kan inte tänka mig annat än att än att din Yamaha PSR-350 stödjer pitch/modulation över MIDI. 99,9 % av alla syntar och keyboards gör nämligen det.

Har du någon kompis med någon form av MIDI-synt/keyboard? Be i så fall han/henne ta med den och koppla dess MIDI ut till din PSR-350´s MIDI in och prova att MIDI-styra den. Funkar det så kan jag nog nästan lova att det kommer att funka lika bra med en AX-7.

  • Medlem
  • 2004-12-23 10:05

Midikanal 29 och 30 finns inte. Finns bara 16 midikanaler.
Så vad knapparna har för nummer spelar gummiboll. Det blir inga problem att spela ljud 29 från din keyboard.

Ok. Men hur skriver jag in de siffrorna? I manualen för ljud står det "MIDI Program Change#" och sen en nummer t.ex. just 29 och 30. Skall man inte skriva in nummret på kontroll keyboarden?

  • Medlem
  • 2004-12-23 10:12

Vet inte säkert men jag skulle tro att du kan programmera AX-7:ans knappar. Så om du trycker på knapp 1 blir det ljud 29 på din keyboard.

Men du är säker på att jag kommer att kunna spela dessa ljud? Hoppas det

  • Medlem
  • 2004-12-23 10:16

Jag är säker på att du kan spela alla ljud från din PSR.

  • Medlem
  • 2004-12-23 10:20

Kollade upp lite om din keyboard. Den har full midi-spec så allt ska funka utan problem.
Inget krux med pitchen alltså.

Tack så mycket! och en God Jul!

Fick Roland AX-7an i julklapp så nu har jag den och för att svara på mina egna frågor - allt det jag frågade om fungerar! Men jag har en ny efter ett par dagars experimenterande!

- - - - -
NY fråga:
Jag fick elgitarr ljuden och fungera så allt är lugnt men för tillfället får jag inga special effekter (reverb,DSP osv) från yamhan programmerade med ax-7 ovanpå de ursprungliga ljuden (så som jag får när jag spelar vanligt på yamahan).

Man fyller ju i 3st 3-siffriga koder när man väljer ett ljud via en MIDI-kontroller - MSB, LSB och "program change"(PrCh). För att ta mitt gitarr ljud som exempel blir det (för vanligt ljud utan effekter) MSB:000, LSB:112, PrCh:030. Detta ger det vanliga ljudet men jag skulle vilja lägga på en distortion/overdrive effekt.

När jag läste yamahans manual hittade jag också en tabell över specialeffekterna med namnet "MIDI implementation chart" (Effect map). Där finns en tabell över reverb, chorus och DSP effekter. Tabellen är uppbyggd så att i marginalen finns rubriken "TYPE MSB" och under det en nummer för varje effekt (t.ex. 000 - no effect, ... , 073 - distortion, 074 overdrive osv fram till 127). Kollumnerna har huvudrubriken "TYPE LSB" och numren 00, 01, 02, 08, 16, 17, 18, 19, 20 ( -> lite olika varianter på samma effekt (bara en del har dessa variationer...)).
Detta kunde ju passa in, för alla ljud har MSB:000 - ingen effekt - precis som det är.

När jag försökte få med dessa effekter fyllde jag i ljudkoden för elgitarr enligt följande: MSB:073, LSB:000 (provade också med 112), PrCh:030 men det kom inget ljud. Signalen måste ha gått fram för man såg på yamahans display att jag tryckte ner tangenterna men inget ljud genererades.

Hur skall man programera Roland ax-7an så att jag kan få fram dessa effekter för alla ljud jag spelar?

P.S. Ursäkta längden och ha en God Jul!

vart!!!

Hej vet ni vart man kan köpa en Roland AX-7 till ett vettigt pris?

VART???

tjena vet ni vart man kan hitta en roland ax-1 eller ax-7 till ett bra pris ?

@Djungel Ola:

Är det en Lynx du har på avatarbilden? Lyssnar du Jan Hammare?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-27 00:00

axelwaad: Är en Roland AX-7

1
Bevaka tråden