Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ om tull och moms

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 12:48

Eftersom det ofta dyker upp frågor om tull och moms när man pratar om att köpa syntar utomlands så har jag skapat en liten FAQ:

http://www.maaki.com/thomas/sas/tullfaq/

Den togs fram för medlemmarna i Svenska Analogsympatisörer, men jag tror att det kan finnas flera här på 99musik som också kan ha nytta av den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 15:36

Jag "bar" hem en Polysix från USA en gång... Året var 1993, jag var i Chicago där och hälsade på vår släkt. Jag köpte givetvis deras version av Gulatidningen och hittade en Polysix för 800 Kr.

Jag slog in synthen i en massa frottéhanddukar, lite bubbelplast samt ett tunt lager kartong. Polysix:an överlevde flygresan och jag slapp tull.

MVH
Demokid

Tack för bra sammanställd info, Thomas!

Mvh Björn

  • Medlem
  • 2004-12-22 15:00

Bra jobbat Thomas!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-22 15:35

Bra intitativ, tack för det Thomas...

Ett litet förtydligande dock...du skriver:

Om företaget i fråga exporterar till annat EU-land för mer än 320 000 SKR per år skall de lägga på Sveriges momssats istället för ursprungslandets.

Detta gäller när de väl har nått upp tlll den summan under ett kalenderår...annars gäller deras egen moms...
Nu är det ju en del som struntar i det och kör svensk moms direkt av administrativa skäl t.ex. Thomann, men ändå...

1
Bevaka tråden