Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matrix-6? bra/dålig?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 21:44

Hej på er!

Jag hade en Matrix-6 som jag sålde p.g.a. att jag tyckte den var jobbig att göra ljud på samt att jag tyckte den lät lite tråkig.... Hade jag fel? Vad tycker ni om Matrix-6:an?

Jag känner suget att köpa en Matrix-6 keyboard igen men jag vill inte bli besviken liksom.

God jul grabbar (och tjejer)
Demokid

jag bryr mig mer om hur sugen jag blir på o spela när jag ser en synt än hur den låter o jag blir inte särskilt sugen när jag sätter mig framför en matrix6.
inte ens en expander får det att bulta
vad spelar det för att man kan modulera en massa när man ändå inte pallar göra det?
ge mig ett hål o en sladd o ett hål

Den kan låta helt underbart.. men jag ser det som ett bättre alternativ att köpa en matrix1000 (som brukar kosta ungefär en tredjedel) och köra med en bra datoreditor... inte exakt samma ljud.. men nästan. Alternativt en nord lead.. de påminner väldigt mycket om matrixarna i ljudet (vissa av factorypatcharna är t.om. direkta kopior av factorypatchar från matrixarna).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 11:31
Ursprungligen av tommyc:

Jag hade en M-1000 ett år eller två. Jag använde den inte till någonting under den tiden. Det var nog två anledningar till det: Den är mest bra på smäktande padljud vilket jag inte hade något stort behov av och den är väldigt bökig att programmera, iaf med de editorer jag testade.

Det var ungefär så jag kände för Matrix-6:an men den hade ett skönt klaviatur. På den tiden tyckte jag alla modulationsmöjligheter bara var jobbigt som t.ex. att lägga vibrato via modhjul... Nu när jag suttit med Andromeda skulle det nog vara kul med alla modulationsmöjligheter. som Matrix-6:an erbjuder.

Ursprungligen av Volantiz:

... Alternativt en nord lead.. de påminner väldigt mycket om matrixarna i ljudet (vissa av factorypatcharna är t.om. direkta kopior av factorypatchar från matrixarna).

Nja en NordLead-II har jag haft. Den tyckte den lät analog tills jag skaffade lite mer avancerade analogisar.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 09:39

Kolla & lyssna på: http://www.synthesizer.at/download/download.htm eller i synnerhet: http://www.synthesizer.at/synthesizer/matrix6/matrix6.htm i det här fallet.
Den låter helt ok tycker jag.

Men mest imponerande är Prophet VS demon tycker jag...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-22 10:29
Ursprungligen av Lemon:

Men mest imponerande är Prophet VS demon tycker jag...

Attans ja...nu fick jag G.A.S...

Tycker oscillatorerna är lite tråkiga annars har den grymma modulations möjligheter och bra filter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 09:53

Jag hade en M-1000 ett år eller två. Jag använde den inte till nånting under den tiden. Det var nog två anledningar till det: Den är mest bra på smäktande padljud vilket jag inte hade något stort behov av och den är väldigt bökig att programmera, iaf med de editorer jag testade.

Möjligen fungerar det bra med nån lite mera high-end editor som Sounddiver men vem vill betala så mycket för en editor om man bara ska använda den till en M-1000 som kostar 2000kr? Jag testade demos ett par tre olika editorer men hade problem med allihopa så det rann ut i sanden. Som Peter sa, det måste kännas kul att ratta på en synth!

Sen har den ju en massa modulationsmöjligheter som borde kunna erbjuda en del trevliga ljud men som sagt, är det inte roligt att ratta den så gör man det inte heller... Ljudmässigt är den ganska skir för att vara en analogsynth. Basljuden låter inte Moog från något håll. Men den har endå en trevlig karaktär som skulle passa bra i lite lugnare och mjukare musik. Enveloperna är för långsamma eller har fel form för att få riktigt smackiga synthbasar och liknande.

Gött synclead!!!

Begreppet G.A.S gäckar mig, förklara

  • Medlem
  • 2004-12-22 14:28

Gear Acquirement Syndrome.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-12-22 15:27

Host, host...Gear Aquisition Syndrome...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-22 20:09
Ursprungligen av lasselu:

Host, host...Gear Aquisition Syndrome...

V.L.A.K.N.P

Vannsinnig Lust Att Köpa Nya Prylar! :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2004-12-22 15:28

Ah. Det var så det stavades. Jaja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 15:33

Acquisition

  • Medlem
  • 2004-12-22 23:32

Det beror väl helt och hållet på vilka typ av ljud som tilltalar en? Själv tyckte jag att Matrix 6 workshop mp3'an på den där siten hade ganska många sköna ljud. Väldigt mkt Tangerine Dream över dem, väldigt bra ljud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-22 23:46

Det var det där med "taktila gränssnitt" igen, bra uttryck av... den som nu skrev det häromkring. Thomas Kahn möjligen. Matrix 6 har det inte. Och Matrix 1000 har det sannerligen inte. Men Matrix 12 har det i kvadrat. Xpander är också najs som rymdbas Alpha-arbetsstation. En Xpander på ett bra stativ med en schysst klaviatur till, kopplat till en bra mixer med effekter och en kul sequencer, då har man en bra liten Oberheim Matrix-station, så att säga. Tolvan kan man gå in i och förvirra sig igenom på jakt efter perfekta ljudbilder, och den levererar. En absolut magnifik synthesizer i ordets rätta bemärkelse. Matrix 6 står sig sannerligen rätt slätt i jämförelse.

Fig A: Less for less:

Fig B: More for more:

Dröm sött...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 00:16

Jag tycker Matrix-12 och Expander ser lika upphetsande ut som en M6. Ok så den har några fler rattar och displayer men den är ju inte precis lätt jobbad. Särskilt med tanke på prislappen...
Men snygg är den... nästan lika snygg som min OB8:a

MVH
Demokid

PS.
Varför envisas alla med att bära ut synthen på tomten när dom ska ta bilder av den... ?
DS.

  • Medlem
  • 2004-12-23 06:48

Naturligt ljus kanske

För att grannarna skall veta vad det är som förstör deras nattsömn och orsakar vibrationer som ger 7,7 i utslag på richterskalan.

"...den har några fler rattar..." Eh... Matrix 12 HAR rattar över huvud taget jämfört med Matrix 6.

Jag lånade hem studions Matrix 6 eftersom jag ville ha det där klassiska Oberheim-ljudet. Dock förpassades den snabbt till garderoben eftersom den var sällsynt oinspirerande att arbeta med. Ljudmässigt inte mycket roligare än en Poly-800 och klart övervärderad synth. Möjligtvis skulle en Matrix-1000 kunna vara ett alternativ om man har en editor med bra ljud, för fabrikssljuden suger verkligen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 12:28

Men om Matrix-6:an suger så ska man väll inte skafa en Matrix-1000... det är ju typ samma synth eller har jag fel?

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 20:17
Ursprungligen av Demokid:

Men om Matrix-6:an suger så ska man väll inte skafa en Matrix-1000... det är ju typ samma synth eller har jag fel?

MVH
Demokid

Nej du har rätt!

...men nya Poly Elvolver Keys kanske kan vara nått istället!

Då är ju frågan vart på nätet som det finns ljud att få tag på till "Matrix-6´an". :rolleyes:

Volantiz skrev ju... "-Oooj.. då har du verkligen missat nåt! Jag rekommenderar att du lånar den igen och fyller den med en massa patchar från nätet istället."

Jag tar tacksamt emot förslag.

Eftersom jag har min "Matrix-6" kvar kan jag bara säga att vissa ljud har samma fettma som en nygriljerad Julskinka med svål å allt. Dock är många av ljuden i min maskin torra och lika tråkiga som att tvingas äta ett helt paket knäckebröd utan smör, utan pålägg och utan möjlighet att få skölja ned med vätska. Det spelar ingen roll hur sugen man var i från början, man ledsnar fort. väldigt fort.

Jag dissar ej "Matrix-6´an". Tvärt om ser jag en stor potens under dess skal men, det har skrivits förut. Man tittar ej på en sådan tingest och skriker -JAAAAAAAAAAAA, Låt oss sitta i timtal å ratta synthljud genom att picka touchknapp genom plastfilm. -GUD VA ROLIGT.

Jag är nog på "10 i topp-listan" här i forumet när det gäller att inte ratta synth om man inte måste. Oj, det där lät riktigt illa och hälften av er hatar mig nog redan. -Vad skrev karln? -Inte gilla att skruva synthar! -Vilken svartfot! ...lugn nu allesammans. Det jag menade var bara att just jag (och då talar jag bara om mig) "kan tända på alla" om jag hör ett ljud som jag gillar. Visst skruvar även jag om jag sitter framför något enkelt med rattar och reglar. Jag har vakat många nätter tillsammans med "Jupiter-8´an" av just denna anledning.
Enkel, Lät skitbra och gav spelglädje i kubik. Jag erkänner dock snabbt att jag INTE är tekniker, ej heller något datageni utan jag backar ödmjukt undan full av respekt och beundran när ni riktiga "tekniker/rattare" brinnande av entusiasm gräver in för att justera det där lilla... jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag är bara en musiker som älskar bra tangenter och bra ljud. I ovanstående 2 kriterier finns MASSOR med spelglädje att hämta för min egen del.

Av denna anledning undrade jag om någon kunde hjälpa mig att finna schyssta presets till min lilla "Matrix"

God Jul, God fortsättning och ett riktigt Gott Nytt År till Er allesammans

Med vänliga hälsningar, Roger.

  • Medlem
  • 2004-12-23 12:51

Demokid: Testa den själv istället, jag vet massor av människor som älskar Matrix 6/1000 för dess ljud. Visst är det oinspirerande maskiner att arbeta (i den aspekt att de inte är lättjobbade) med men det finns ganska bra editing mjukvara idag som inte är så dyr heller (Finns en till PC plattformen som är shareware och kostar $10 t.ex.). Factory presets kanske är tråkiga men att döma en synth efter dess presets är korkat imho.

Du hade ju länk till Matrix 6 workshop, lyssna på dem och avgör själv om du tycker att ljuden låter intressant samt huruvida du vill ha en synth som är lite bökig att editera.
Sist men inte minst, att jämföra en Matrix6/1000 med en Matrix12/Xpander är inte rätt heller, visst det går att göra men det är som att jämföra en Porsche med en VW Bubbla. Man får vad man betalar för helt enkelt och personligen tycker jag att det man får i synth väg i jämförelse mot det man betalar för en Matrix 1000 idag så är det faktiskt mycket synth för pengarna.

Xpander är min drömsynth, men man kommer nog inte ens halvvägs dit med en Matrix 6. Vi hade även en Matrix 1000 i studion, men den åkte iväg efter ett tag eftersom vi inte hade någon editor till den och fabrixljuden inte gick att använda i vår musik. Matrix 6 är samma synth ljudmässigt. Karaktären på ljudet är lite svår att beskriva, inte fet men inte heller tunn, lite elakt låter den helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-23 22:44

Ett alternativ till M-1000 är ju Cheetah MS-6, som vad jag förstår är byggd på precis samma ljudchips men är mutitimbral och kan editeras från fronten.

"Nja en NordLead-II har jag haft. Den tyckte den lät analog tills jag skaffade lite mer avancerade analogisar."

Visst vill man ju ha så bra ljud som möjligt.. men med tanke på vad du har redan nu så kanske nåt digitalt passar in bättre _egentligen_. Jag vet mycket väl att den inte låter analogt. Man hör rätt tydligt när man kör med matrix vs. nord lead även om ljuden i sig är väldigt lika. Det lite digitalare tycker iaf jag passar in bättre att blanda med analoga syntar.. så jag sålde matrixen med mera och körde vidare på nord lead 3 och fick därmed snyggare ljudbild. Jag tycker bara att det känns lite synd att välja en DCO-synt istället för en VA enbart av principiella skäl.. speciellt då VA-synten har mycket enklare/bättre gränssnitt. Men å andra sidan.. om man inte inspireras av en röd digital synt så ska man hålla sig undan såklart

"Ljudmässigt inte mycket roligare än en Poly-800 och klart övervärderad synth."

Oooj.. då har du verkligen missat nåt! Jag rekommenderar att du lånar den igen och fyller den med en massa patchar från nätet istället.

"Ett alternativ till M-1000 är ju Cheetah MS-6, som vad jag förstår är byggd på precis samma ljudchips men är mutitimbral och kan editeras från fronten."

Samma chip innebär tyvärr inte samma ljud även om det finns en hel del sanning i det.. tillverkarna använder chipen på olika sätt.

Iaf.. det jag ser att man bör använda den till är i första hand svepljud och ambienta plink och blipp-ljud av olika slag.. i övrigt så kan man få rätt elaka leads ur den.. men de brukar tyvärr sakna en hel del botten.. men om man dubbar den med en bassynt så kan man nog få fram _riktigt_ farliga saker

1
Bevaka tråden