Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dsp?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vad är ett dsp-kort? hur fungerar det? vad kostar de? vad skall man tänka på vid ett köp? vad har de för fördelar och begränsningar? om det skulle visa sig vara vad jag tror att detär, så åker jag på att införskaffa mig ett pronto. i annat fall har jag en snilleblixt åt patentverket på en dunderpryl.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2004-12-22 15:48
Ursprungligen av Anna_T:

vad är ett dsp-kort? hur fungerar det? vad kostar de? vad skall man tänka på vid ett köp? vad har de för fördelar och begränsningar? om det skulle visa sig vara vad jag tror att detär, så åker jag på att införskaffa mig ett pronto. i annat fall har jag en snilleblixt åt patentverket på en dunderpryl.

Det är ett kort med inbyggd processor som jobbar med effekterna.
Pris är lite blandat, men 6000:- och uppåt får du nog räkna med...
Det man kanske blir lite besviken på, är att det bara är korttillverkarens egna effekter som fungerar - de som är skrivna för kortet, alltså. Man får med andra ord ingen avlastning av datorn när det gäller vanliga VST- och DX-plugins...

Det som är den stora fördelen är att de fungerar till viss del som ett kopieringsskydd.. vilket får företag som UA, Creamware, TC Electronics, SPL, John Bowen, Wavelength med flera att utveckla pluggar.

Det finns ju rätt många olika DSP-kort.. ett par exempel med aldeles för kort beskrivning:

Creamware-kort.. de har ganska många.. luna2, pulsar 1/2/xtc/smb, scope osv .. som numera heter scope home/project/professional har jag för mig. Till dessa kort finns många av de absolut bästa syntarna någonsin utvecklade. Helt underbara kort som kan ta hand om de flesta områdena i en studio.. de fungerar som mixerbord, syntar, effekter, patchbays, midi-verktyg, dynamikprocessning med mera. Ett klart köp om man kör PC eller OS9 tycker jag.

UA UAD-1 .. antagligen det bästa kortet för dynamikprocessning. Kostar 3999:- nytt här i landets butiker.

TC Electronics Powercore .. finns i ett gäng olika varianter.. dessa har jag inte så bra koll på.. men de verkar va lite mer allround än UAD-1 men mindre allround än Creamwares kort. Lite syntar, lite effekter och lite dynamikprocessning.

Sen finns det ett gäng andra också (kyma, chamelion(hör väl nästan till), emu, digidesign har ett gäng också.. med flera).. men de tre nämnda är de som verkar vara mest poppis just för dess DSP's.

Jag har ett E-MU 1212M-DSP-kort, och i ärlighetens namn använder jag inte effekterna så ofta som jag kanske borde (det finns så många andra coola pluggar). Men en dag ska jag sparka igång ett projekt där jag uteslutande jobbar med DSP-effekter - just for kicks, liksom.

Ursprungligen av Volantiz:

UA UAD-1 .. antagligen det bästa kortet för dynamikprocessning. Kostar 3999:- nytt här i landets butiker.

Fick mitt från jrrshop.com för 3500kr med LA-2A och 1176LN ($150/styck) hem till tobakshandlarn...

1
Bevaka tråden