Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midimax Minimoog Controller

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-23 19:18

Jag sökte på forumet men fick ingen träff om det så jag postar här.
Visste ni om att det finns en minimoog hårdvarukontroller som är kompatibel med en diverse mjukvara bl.a. Arturias minimoog, ni kan hitta information om den här:

Midimax Keyboard

Det verkar även finnas rack och tabletop varianterför de som föredrar det. Med ett startpris på över 400 euro (över 800 euro för keyboard modellen) så kan man konstatera att de är allt annat än billiga, men smakar det så kostart det, så att säga.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 20:32

Snygga!
...men som du påpekar så blir det inga pengar kvar när man köpt kontollern, dator & mjukvara, jämförelsevis med en äkta modell D... :hmmm:

  • Medlem
  • 2004-12-23 21:13

Jo precis, en handbyggd mini kontroller i äkta trä känns lite overkill somsagt
Men vem vet när man vinner på lotto så kanske

Är inte den där data-moogen ett substitut för den äkta varan? När man sedan kompletterar med en controller och en dator (men dator har ju de flesta redan) så är en äkta vara inom räckhåll. Och det kan väl inte kosta så mycket att hänga på MIDI på den alternativt styra den genom någon konvörtter. Ser liksom ingen anledniing till att ha den. Men bara att man kan kan vara en anledning så god som någon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-24 00:20

Köper man denna är man riktigt konstig i bollen.. Är man nu en sådan finsmakare att man måste ha en controller i trä borde man inte tycka om VST´en..

  • Medlem
  • 2004-12-24 12:53

Det beror väl på om det är en bra kontroller, man kan ju använda den till annat också än bara moog vst. Personligen, om jag skulle skaffa något sånt (med betoning på "om") så skulle jag köra på desktop modellen - utan klaviatur. Jag tycker dock att konceptet är grymt om man bortser från priset.

Den där kontrollern är iofs gjord för Creamware Minimax. Och jo.. den har diskuterats här förr ett par gånger.. såklart

  • Medlem
  • 2004-12-24 19:52
Ursprungligen av Volantiz:

Den där kontrollern är iofs gjord för Creamware Minimax. Och jo.. den har diskuterats här förr ett par gånger.. såklart

Gjord och gjord för, det står på sidan att det följer med setups för även arturias minimoog V, pro one, m.m. Setups for Arturia minimoog-V, Pro One and Steinberg Model-E as well as the Midimax-Setup-Software to create your own controllersetups for other devices are included with your Midimax Keyboard.

Japp.. om man har gjort en midikontroller så är det senare väldigt lätt att lägga in setups för flera pluggar för att bredda målgruppen. Den är konfigurerad för minimax när den kommer från fabrik.. men som sagt.. de skickar numera med setups även för andra pluggar. Av de övriga nämnda pluggar så tror jag att enbart Model-E fanns då de började tillverka den. .. och Model-E är inte värd en så fin dedikerad kontroller med tanke på hur den låter. Kolla på namnet annars.. midimax/minimax.. nån här som inte ser någon likhet där?

"men som du påpekar så blir det inga pengar kvar när man köpt kontollern, dator & mjukvara, jämförelsevis med en äkta modell D"

Många föredrar minimax framför riktiga model d (låter ~identiskt om man ska tro alla recensioner jag läst; minnen; polyfonisk om man vill; man kan dra igång flera instanser; den tar mindre plats; lättare att styra; osv..). Sen att ta med dator i priset känns rätt fel.. man köper inte en dator+mjukvara bara för att använda en kontroller.. man brukar köpa en kontroller för att använda till sin dator/mjukvara.

edit: typo :hmmm:

  • Medlem
  • 2004-12-25 19:28

Nice, har faktiskt inte hört minimax. Och som du säger, dator har man ju redan (förmodligen).
Däremot så kostar hårdvaran för att köra minimax på en slant (går väl bara på creamware produkter?)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 15:37

Ha Ha! Gud vad företag tjänar pengar på folk som köper dessa grejer bara för att låtsas att dom har en riktig moog. 400? för nått som inte änns låter. Det är ju inte änns samma rattar och switchar på grejern dessutom är den 19" vilket blir lite trångt.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-26 16:07

Huvudsaken e ju att den fungerar (om den nu gör det). Att det finns folk som verkligen sitter å påpekar skillnader på en riktig mini å en kontroller tycker jag e minst sagt roande...who cares om den inte ens har samma rattar å switchar liksom?
Däremot finns det x antal dåliga kontrollers med dålig upplösning...det är relevant!

Jag har ingen Model D, men jag har både Arturias vsti och en Voyager. Arturia låter inte lika bra, framför allt inte i lägre register. Jordbävningsfaktorn i Voyager är större än något annat jag någonsin provat och dit räcker inte Arturia. Däremot låter den till förvillelse likt i högre registret, dessutom är den polyfon och har inbyggda (välljudande) effekter. Så jag känner inget alls behov av en "riktig" mini.

Den där controllern verkar ju extremt överflödig. Köp en begagnad Nord Modular Key och gör en egen controller istället. Så får du dessutom världens tredje bästa synth på köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-27 09:43

Sawtooth:

Du har ju en riktig Minimoog... en Minimoog Voyager! Den låter ju helt underbart! Jag funderar nästan på att sälja mina Pro~One's då jag tycker Voyagern fixar att göra alla dessa ljud.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-27 16:27

Oj, finns det en Minimoog-controller! :eek: ... Coolt ... men varför har man inte använt sig av lite mer autentiska rattar och knappar!???

exode: Volantiz har rätt controllern är ifrån början framtagen för Creamwares Minimax som var en av de första klonerna. Kanske bara var miniscope som var före?

  • Medlem
  • 2004-12-27 20:04

Ärligt talat så tycker jag det känns oväsentligt för vilket program den var gjord för först, jag skrev bara att den funkar med bl.a. arturias minimoog och jag tyckte det var lite coolt att de hade gjort en controller som såg ut som en mini, sen att den är tokdyr och allt annat den är eller inte är bryr jag mig inte om. Tack.

Ursprungligen av eXode:

Ärligt talat så tycker jag det känns oväsentligt för vilket program den var gjord för först, jag skrev bara att den funkar med bl.a. arturias minimoog och jag tyckte det var lite coolt att de hade gjort en controller som såg ut som en mini, sen att den är tokdyr och allt annat den är eller inte är bryr jag mig inte om. Tack.

Ändå så bemödar du dig att ifrågasätta volantiz. Istället för att säga: aha där ser man eller dylikt.

Aja kanske hade jag lite tråkig ton? Sorry om det uppfattades så.
Japp den är cool och tokdyr.

  • Medlem
  • 2004-12-27 21:28
Ursprungligen av GlobalMotion:

Ändå så bemödar du dig att ifrågasätta volantiz. Istället för att säga: aha där ser man eller dylikt.

Aja kanske hade jag lite tråkig ton? Sorry om det uppfattades så.
Japp den är cool och tokdyr.

Nää det är nog mest jag som var lite neggo och grinig efter jobbet.
Ber så mycket om ursäkt.

"men varför har man inte använt sig av lite mer autentiska rattar och knappar!?"

..eller gjort den i riktig storlek.. den är jätteliten ju

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-27 21:10
Ursprungligen av Volantiz:

"men varför har man inte använt sig av lite mer autentiska rattar och knappar!?"

..eller gjort den i riktig storlek.. den är jätteliten ju

Då hade den ju inte passat i rack.

(självklart så snackar ju jag om kb-modellen ifall någon mot förmodan missuppfattade)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-12-27 21:55

Volle: jo, jag fattade det oxå men antagligen vill de skapa en storlek som passar för både rack å klav (för att det i slutändan ska bli så "billigt" som möjligt för kunden...vilket det ändå inte blev). Nä, kontrollers e jag inte så förtjust i fast det kanske mest bottnar i att jag inte gillar mjukvarusyntar. OM man ska skaffa sig en kontroller vill jag isåfall ha en där man kan assigna fritt (gärna med ngn form av "märkning" för varje reglage så man vet vad som styrs...MicroKontroll har det har jag för mig?). Det är den enda nackdelen även med viss hårdvara som t.ex. NM (man kan iofs trycka "Find" å skruva för att få reda på vad som styrs men det e lite omständligt)

1
Bevaka tråden