Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moderkortsljudkortet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-30 18:29

Har en, nästan, ok data men behöver verkligen ett nytt ljudkort, dvs när pengar finns.
Har det enastående AC97 ljudkortet som är inbyggt i moderkortet eller något liknande. Behöver nog inte säga så mycket om ljudkortet, förutom att db-mätaren står på 2/3 när man inte har ngt inkopplat, på ett ungefär. Fattar knappt att jag spelat in saker med det.

Frågan lyder: Kan man koppla in tex ett usb ljudkort i en av 2.0-portarna och låta det ta över all ljud-styrning/hantering så att AC97 blir inaktiverat?
Eller vad behöver jag göra för att få bort "skiten" så att burken hajar att det finns ett grymmare kort, när dagen kommer?

  • Medlem
  • 2004-12-30 18:31

Kolla i bios. Där ska du kunna in-aktivera det inbyggda kortet.

  • Medlem
  • 2004-12-31 00:03

Tackar! Men Bio´s? Vad e det?

Om du trycker del innan datorn startat ordentligt så kommer du in i BIOS och kan göra lite inställningar.
"press del to enter setup" eller något liknande brukar det stå...
Men pilla inte för mycket där.

I Windows XP behöver du inte krångla till det alls. Den dagen du installerar ett nytt, bättre ljudkort så talar du bara om för de program som ska använda det vilket kort det är som gäller. Därefter behöver du inte fundera mer över saken. Dessa inställningar är lite olika beroende på vilken mjukvara du använder för att skapa musik så du får kolla i bruksanvisningen till respektive program.

I Enhetshanteraren i Windows kan du också gå in och upplysa systemet om vilket kort som ska vara ditt "standardkort". Därifrån borde du också kunna deaktivera det inbyggda kortet om du vill.

Om du är fullständigt grön på datorer så föreslår jag att du frågar här på forumet igen när du sitter hemma med sitt nya ljudkort, så kan vi lotsa dig i hamn lite mer detaljerat.

  • Medlem
  • 2005-01-01 15:41

Ännu bättre!

  • Medlem
  • 2005-05-23 19:22

Nu så nästan ett halvår senare har jag skaffat ett juli@-ljudkort. Avaktiverade det inbyggda kortet men vill ha ljud ut till PA genom mina tele-utgångar. Har en liten tele-kontakt på högtalaranläggningen men det blir bara mono när jag använder mig av en omvandlare som gör tele till liten tele. Vad är felet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 19:49

Kanske är monokontakt du har där. Jämför med pluggen till en hörlur. Det är en stereoplugg. Likadant utseende, lika många streck i kontakten?

  • Medlem
  • 2005-05-24 09:50

Skall byta kontakt snart. Ett till problem som är mycket större har dykt upp då jag kör med hörlurar. Ett brus som ligger konstant och är syncat med datorns arbete, dvs när jag öppnat o stänger mappar som då då skiftar i ljud.

Är det datorns minne/processor som sviktar i samband med det nya kortet?
Är det magnetiska störningar från innandömet av datan?
Är det dåliga kontakter?
Vad kan vara felet?

Det bör nämnas att ljudet ligger på samma styrka oavsett ljudkortets ut-volym.

Ursprungligen av PMFD:

Skall byta kontakt snart. Ett till problem som är mycket större har dykt upp då jag kör med hörlurar. Ett brus som ligger konstant och är syncat med datorns arbete, dvs när jag öppnat o stänger mappar som då då skiftar i ljud.

Är det datorns minne/processor som sviktar i samband med det nya kortet?
Är det magnetiska störningar från innandömet av datan?
Är det dåliga kontakter?
Vad kan vara felet?

Det bör nämnas att ljudet ligger på samma styrka oavsett ljudkortets ut-volym.

är det inte typ grafikkort och sånt som kan ställa till med sånt där? så var det när jag körde med soundblaster en gång i tiden iaf. ett tips kan nog vara att flytta ljudkortet så långt fysiskt som möjligt bort från grafikkort och ev andra kort i datorn.

  • Medlem
  • 2005-05-24 12:22

Hoppas det beror på det. Skall göra lite förflyttningar så fort jag kan. Tack för rådet.

  • Medlem
  • 2005-05-24 18:11

Funkade inte. Grafikkortet sitter 6 platser ifrån nu.

Hjälp!?!?!?!?!?!?!??!?

Strömkälla

Föregående inlägg är helt riktigt, eller åtminstone är det en av de absolut största felkällorna. Problemet med ljudkortet är att det plockar upp störningar från alla former av strömkällor. Så man vill inte ha det nära Nätdelen eller en usb-kontakt där ström oftast ligger "på".

VI byggde ett gäng datorer för ett tag sen som fick samma dilemma och gjorde en liten isolering runt ljudkortet med hjälp av antistatiska påsar som fungerade tillfredsställande.

Hoppas det kan vara till någon hjälp....

jag kör också på ett ac97? eller iaf ett integrerat, men ger man tusan i musen så gnittrar och knarrar det inte så himla mycket, men blåsten få man leva med. jag förstår problemen, för min del e det bara att digga läget förnärvarande.

kommer helst inte skaffa mig nåt internt kort när jag får råd - för att eliminera knittR. blir vellan begagnat usb2 eller firewire beroende på peng.

1
Bevaka tråden