Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trubbel med Terratec-ljudkort

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejhopp!

Har en liten teknisk fråga såhär lite tidigt in på det nya året. Det är nämligen så att jag just försöker installera mitt nya Terratec PHASE 88-ljudkort (känner någon överhuvudtaget till Terratec i Sverige, undrar jag först och främst, men det är egentligen inte det som är det viktiga just nu) på min gamla Pentium III 500 MHz som är uppdopad till över 700 MB i RAM. Saken är dock att till skillnad från med brorsans AMD 1000 MHz:are så registrerar inte mitt moderkort kortet överhuvudtaget... har ingen aning om varför.

Någon som varit med om något liknande?

Moderkortet är ett gammalt AV6 från ABit i Taiwan, men det ska egentligen inte vara nåt problem med den saken - PCI-platser finns det gott om. Dock fann jag ut att datorn plötsligt inte ens vill starta om jag installerar mitt gamla AWE 64 Gold. Det kan förvisso vara kass efter att ha legat undanstoppat några år för länge, men jag börjar undra om det där moderkortet är så friskt. Det är förvisso ett sk. "Slot 1" (ganska gammal standard och dessutom en budgetlösning) nen vad tusan... PCI som PCI, tycker jag. Det finns förvisso lite olika versioner även av denna standard, men de ska ju vara bakåtkompatibla.

Alltså, byta moderkort? Fler bud?

  • Medlem
  • 2005-01-02 18:16

Vilket OS körs på den nya burken? Funkar kortet med det?

OS är Windows XP Professional på båda burkarna... så det borde inte göra någon skillnad. Kortet fungerar som sagt på den nya.

Har installerat om OS:et på min gamla burk nu, men ingen förändring. Och att försöka att styra IRQ-kanalerna via BIOS:et gör heller ingen skillnad... ser inte ens ut som pom det hittar kortet överhuvudtaget. En BIOS-update kanske hjälper?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-04 00:58

Ober : En BIOS-update hade jag provat iaf.

Då kör vi på det

1
Bevaka tråden