Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musik utanför datorn

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 23:06

Jag har tänkt flytta ut lite musikskapande från datorn.
Har tänkt köpa lite hårdvara! Jag håller på med lite av varje Techno,Trance,Synth.
Så nu tänkte jag ta 1:a steget o börja med trummor.
Då har jag själv tänkt köpa en Machinedrum eller Korg Esx-1.Har inte själv testat de,
ska snart till S-holm o gå in på Jam testa lite.
Har kört musik på pc med Logic o Reason,men tänkte prova på patternbaserad uppbyggnad
av låtar,o köra ihop med pc:n.
Har ni några tankar om detta?

Akai MPC. Eller rentav en klassisk hårdvarusequencer typ Yamaha QX3/QX1 eller Roland MC-500 + sampler och synth.

Machinedrum är übergrym, kanske den bästa trummaskinen någonsin, men man behöver ett balanserat kit med lite av varje om man ska skippa datorn. Då känns Machinedrum lite dyr om man inte har ekonomiskt oberoende.

Om du tänkt använda datorn i någon form skulle jag rekommendera att kika på Ableton Live. Jag tycker det är ett vansinnigt trevligt program som är betydligt musikervänligare än Cubase, Logic osv, speciellt för patternbaserad musik.

Annars håller jag med sawtooth.

det finns en rs7000 på vendolin för 4000:- .. i ditt läge hade jag inte tvekat..

Om det är den jag tror så är den redan såld. (Ska köpa hans EX5r, och förhörde mej lite om RS7000, lite spännande manick som jag aldrig testat IRL).

  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 18:48

Tack för bra råd!
Har oxå kollat lite på Mpc 1000 men den verkar vara lite väl buggig.
O 2000xl måste man ha zipdrive till om man vill ha lite mer minne att lagra på.
Så får nog välja mellan begangnade Machinedrum eller Esx-1,just nu vekar det som Korgen skulle ge mest möjligheter o lite billigare pris.
Jag tycker att behöva uppdatera pc:n hela tiden för att hänga.

jag har en QX21 som du kan få gratis mot portokostnad.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-03 21:18

CC: Om lait inte vill ha den så är jag sugen

Jag har själv funderat i dom banorna många gånger, jag har skaffat en Es-1 som funkar som trummaskin och nu senast så blev det en laptop eftersom jag kom på att man inte kan surfa på en Mpc, men jag tror man kommer jävligt lång på MachineDrum, den kan sequensa och man kan göra mycket mer än trummer, så hugg en MM om du hittar en du har råd med, sen kan man ju hitta ett par syntar att kompletera med, kanske nån elektribe som kan puttra basar och synt, en annan sak jag tänkte på var att enapa just har skrivit en jäkligt lång mening trotts att jag brukar använda fler punkter än någon annan.......

Lait, hur var det med QX21'an - intresserad? Annars får enapa den för 137,50 som är vad portot kostar, om jag inte har fel

1
Bevaka tråden