Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland JP-8080

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-04 11:32

åååhh...jag fick chansen att köpa en Roland JP-8080 för ett grymt kompis pris idag men som vanligt så har man inga pengar just när man blir erbjuden såna grejer.

Vad tycker ni om JP-8080'n....är det värt o försöka skramla ihop pengar till eller ska man vänta tills det dyker upp nått annat.

Jag fick köpa den för 3000:-

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 12:43

Tjenix!

Vad är du ute efter för sorts ljud? Har bara testat en JP8000 hos en kompis men jag tyckte JP8000/JP8080 lät okej men lite plastigt. Oftast måste man lägga på chorus och delay på ljuden för att det ska blir fett och varmt.
Jag skulle nog försöka hitta en Nordlead-II som jag tycker låter mycket mer analog eller kanske en Virus B.

Fast 3000 kanske är ett bra pris??

\\Gnutten

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-04 12:47

cytex: för 3000kr e en JP-8080 ett mkt bra köp. De Gnutten rekommenderar kostar normalt sett det dubbla å uppåt så i mitt tycke e de inga alternativ "what-so-ever".

3000 är ett väldigt bra pris. Men jag vet inte hur kul synth det är. Supersaw är väl det första man tänker på

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 13:42

Ok så JP80x0 har Supersaw men jag tycker inte den tillför så mycket. Det låter lite mer techno ála "Scooter" men varmare eller fetare blir det inte. (tycker jag)

Köper man en beggad MordLead-II Rack för man ett mycket mer rått och analogt ljud dessutom 16 röster och 4-parts multitimbralitet. Du kan säkert köpa en för 4000-4900 Kr.

Köper man en Virus Rev A eller Rev B för man 16 röster och mer multitimbralitet. Tycker väl Virus låter lite för mycket techno för mig.

\\Gnutten

Tysktechno låter det ju bara om man ställer super saw på fullt spett eller i nätheten. Men den går att använda på annat sätt än bara av/på. Använder man funktionen lite mer sparsmakat så låter den skitbra tycker jag. Det kanske inte blir fetare, men det blir fluffigare. Och vill man ha analogljud så köper man en analog synt och inte en digital dito. Jag älskar min JP-8000 för att den har den där goa Roland-fluffigheten som min Juno-106 hade. Och den saknade jag efter att jag sålt den. För 3000:- skulle jag inte tveka en sekund. Det är ett skitbra pris. Jag vill inte uppmintra till olagligheter, men hade jag inte haft 3000:- hade jag övervägt att ta en kvällspromenad, med en konsum-kasse och en kofot, på en parkeringsplats med P-automater.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-04 14:13

Alltså jag tycker inte JP80x0 låter dåligt. Jag tänkte mer på att om jag hade ont om pengar och lite utrustning så hade jag köpt en synt för 1500 kr mer som har fler röster och som är multitimbral.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-04 18:10

Köp köp köp, jag köpte min för 6000 och tycker ändå att det var ett bra pris, dock är den i perfekt nyskick. Den är också en av de mest snabbjobbade syntharna jag har pillrat på.. Vocodern går inte av för hackor den heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 10:13

En kille som säljer en Virus Rev A för 3000 pix på Vendolin. Det är väl ett bra pris? Den tar otroligt lite plats.

http://www.vendolin.se/annons.php?141844

MVH
Demokid

Det finns ingen vocoder i den vanliga JP8000 eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 11:17

Nää ingen vocoder tyvärr men ett skönt klaviatur, pitchribbon m.m. Dessutom tycker jag JP8000 är snygg.

Virus A har bara 12 röster men en 16 bands vocoder som tydligen ska låta rätt analog.

MVH
Demokid

Syrran har en JP8000 och jag tycker att den är helt fenomenal...dock så känns den lite ömtålig med sitt plastchassi kanske.

Kvalitétskänslan på en JP-8000 är snäppet under känslan i en Lada Samara.

Klaviaturet tycker jag är riktigt dåligt, plastigt och ingen större spelkänsla. Det känns billigt helt enkelt. Min JP börjar dessutom kännas lite slapp i vissa rattar också. Den kunde inte blivit mycket dyrare om de gjort den i metall och med lite finare rattar. Men den låter bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 14:11

Det är ju därför man skaffar en JP-8080, den är ju gjord i metall

Inga av mina knappar är vingliga eller nåt, cutoff slidern kanske är lite lättare att röra på men annars är allt helt perfekt..

Okej det är ju en synth som är gjord för synth ljud men jag älskar JP8000´s elpianon.

  • Medlem
  • 2005-01-06 13:18

ok...då vet man lite inte hur den kan vara...har man tur så kanske han har den kvar vid månadsskiftet så kan man köpa den då...eller åka till honom o pilla lite på den...men jag är så grymt lättimponerad av synthar som jag inte lekt med förut så jag skulle nog tycka den var världens bästa synth :kaaaka!:

Fast du gör inte bort dig om du köper den, oavsett hur lättimponerad du är. JP-syntarna är erkännt välljudande, helt i klass med Nord Lead och grabbarna. Om man sedan har åsikte om ljudet så beror det nog på att man inte är den typen som gillar just det ljudet. Det inebär inte att synten är kass. Och för 3000:- gör du garanterat inte bort dig, det har du mitt ord på (vad det nu är värt).

Tjaa... vem var det som sålde den ? jag har varit på jackt effter en sån .. om du inte ska ha den så.. skriv till mig om han vill bli av me den =P

1
Bevaka tråden