Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JaiL

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-07 09:41

Frekvens vid uppstart!

Har en G4 dual 500Mhz och Osx panther.
Ljudkort-RME Hammerfall digi9652.
Vill att datorn ska starta upp på 44.1Mhz och inte 48 som den
envisas med att göra.
Ljudkortet ligger med i wordclock-kedja där allt är inställt på 44.1 Mhz.
Måste nu vid varje uppstart öppna ljudkortets digisettings och då ändras det tillbaka
från 48 Mhz.
Vad göra????

  • Medlem
  • 2005-01-07 09:53

(flyttade tråden till bättre avdelning än presentationerna)

  • Medlem
  • 2005-01-10 19:31

Hej Jail

Jag har samma problem som du. med skillnaden att jag vill köra i 48-khz.

När det gäller Hammerfallkorten så har du två inställningar att välja mellan.

1.Autosync används när spelar in direkt på datorn´s hårdisk, datorn är då master vilken din ad- omvandlare syncar mot.

2.Master används när man spelar in från extern enhet typ A-dat bandare hd-bandare. A-daten
är då master vilket datorn syncar mot.

Viktigt är är att hela kedjan är inställd i samma samplerate.

(Men med wordclock sker det väl det automatiskt.)

En sak som är viktigt om du har mer en en ad omvandlare ex två A-dat är att du ställer sync reference till sista ad omvandlaren i din kedja.

För mig fungerar det så här: varge gång jag öppnar cubase så skommer det upp en ruta med meddelandet att samplerate is not corect set to match?

Detta beror på att cubase har 44.1khz som defult inställning.

Det jag gör då är att alltid att alltid svara no på den frågan då ställs inte kortet om till 44.1 khz.

Jag antar att det smidigaste sättet att komma förbi det här problemet är att göra en egen defultfil som som du startar upp cubase med.

d.v.s skapa ett tomt projekt med dina inställningar som du lägger på skrivbordet och startar upp cubase med.

Jag antar att det fungerar att öppna upp dina projekt direkt från utforskaren också med då kan cubase skita sig i mellanåt.

Testa detta fungerar inte det kontakta RME.

Ursäkta att jag utgått från att du har Cubase samt pc men det borde fungera på ungefär samma sätt.

1
Bevaka tråden