Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TB Revolution

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-07 14:15

[CENTER]

[/CENTER]

Det amerikanske företaget Future Retro har lanserat en ny hårdvarusynth, the Revolution. Det är ytterliggare en synth som säger sig kunna återskapa det typiska TB303 soundet. Inte unikt kanske men dock den snyggaste så här långt.

The Revolution är en äkta monofonisk synth med inbyggd step sequencenser, 16 songs och 256 patterns. Den har dessutom både analoga och digitala effekter inbyggda. Synthen har både Midi (in/out/thru) som CV/Gate och Din Sync ut. Den reagerar också på program change meddelanden. Den har en ingång för externa ljudkällor som kan processas av filtren samt möjlighet att styra cut off.

Lite udda och kul med andra ord.

Mer info finns hos Future Retro.

Nu kommer rätt många säga " Inte en TB-klon till".
Jag tycker det är helskum layout, störigt med ratarna i en cirkel. Ganska fult dessutom.

• Medlem
  • 2005-01-07 15:17

Tidigare diskussion kring det hela finns här: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=5415

Det som har testkört den säger att den är grymt bra, samt inspirerande. Vända patterns fram och tillbaka, samt den mer eller mindre mystiska "remix" funktionen skall göra den synnerligen rolig att köra.

Ljudmässigt så lät det bra (lyssnade igenom exemplen på FRs hemsida), men som vanligt så låter resonansen för ren.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-07 15:23

Oops. Såg inte att det redan fanns en tråd om den. Kanske man kan slå ihop dom?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-07 15:25

"Vända patterns fram och tillbaka" fanns även på min Yamaha dx200. Skitkul! Det borde alla sequencers ha! Man kanske skulle vända på playknappen på MPCn...

Det många TB-kloner fallit på är just att de inte har haft någon intern sequencer. Sen att just denna här är byggd enligt hippie-numerologi-tänkande är ju trist. Att den har en del möjligheter till CV-kopplingar hit och dit är ju bara mer toppen. Och så är den riktigt snygg!

Ursprungligen av altemark:

Sen att just denna här är byggd enligt hippie-numerologi-tänkande är ju trist.

Va? Du gillar inte hippies?

• Medlem
  • 2005-01-07 16:52

Jag tycker den är grymt cool! När man lever i en tid då det inte tillverkas kula musikgrejor längre kan ju bli tårögd av lycka för mindre...

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 06:07
Ursprungligen av altemark:

Det många TB-kloner fallit på är just att de inte har haft någon intern sequencer. Sen att just denna här är byggd enligt hippie-numerologi-tänkande är ju trist. Att den har en del möjligheter till CV-kopplingar hit och dit är ju bara mer toppen. Och så är den riktigt snygg!

Är väl bara skoj med något lite annorlunda. Traditionella "16-knappar-i-en-rad" burkar finns det ju gott om redan (eller 16-knappar-i fyra-rader-och-fyra-kolumner" för den delen. Jag tycker den verkar riktigt rolig faktiskt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 16:01

(L x W x H) 13 x 12.5 x 2.75"
Den är ju inte liten iaf.

• Medlem
  • 2005-01-08 11:09

Jag gillar "rundheten" i sequencern. Det i kombination med att man tydligen enkelt kan förskjuta patterns i steg om fjärdedelar (har inte hittat mer info) gör att man kan ha mycket roligt med det hela.

Håller helt med krank att det här är en frisk fläkt i en fyrkantig syntvärld.

Väcker liv i denna tråden med ett ljuddemo. 909 och FR Revolution utan externa effekter genom en billigt behringer mixer. Kör både fyrkant och trekant med och utan dist.

http://hem.bredband.net/b242292/revolution.mp3

Låter finfint, ju.

• Medlem
  • 2006-10-15 12:01

nån som vet vad den betingar för pris?

• Oregistrerad
  • 2006-10-19 19:08
Ursprungligen av syked:

nån som vet vad den betingar för pris?

Det finns 1 ett kvar på jamshop.se för 7995 kr.

Jag har en själv och tycker den låter bra. Den ser lite halvskum ut, men jämfört med TB sequencer är den en dröm.

Jag har en TB också, men anser ändå att det är bättre med att köpa en Revolution idag, då den har MIDI och bättre sequencer. Revolution har även andra funktioner som saknas i TB, t.ex kan man ändra accentlängden och koppla in externa ljud (jag har inte testat det ännu).

ny i sverige 8 papp

Robo.. skulle du kunna spela in ett klipp som visar hur denna burk är mer än en TB-303-klon? Jag skulle vilja höra lite av den hyllade sequencerns galenskaper. Fram och tillbaka, upp och ner, remix... 8000 känns ju lite dyrt om den bara härmar.

Synthdelen är kanske inte det mest spännande utan sequencern som kan blanda om tonerna enligt några mer eller mindre kryptiska algoritmer. Man kan också styra en extern synth via cv/gate och köra externa ljud genom filtret, antingen ensamt eller blandat med 303-ljudet. Den har också din24 sync ut och filter cv in. Kan spela in lite udda grejer ikväll, testade bla att köra 909 genom filtret.

Gott. Det ser jag fram emot att höra.

Tänkte att det är lättare att förstå remixfunktionen om man ser vad som händer så jag gjorde en filmsnutt med min mobilkamera.

http://hem.bredband.net/b242292/revfilm.mov

1
Bevaka tråden