Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svårt val..

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:54

yo.
jag är nu in the process of buying monitorer. efter att ha kikat omkring här lite, vad ni andra skrivit om, köpt osv, så har jag sett att ESI nEar05 verkar ha gott anseende av alla som snackat om dem här. så, siktet har varit lite inställt på dem. väl inne på jams hemsida såg jag dock den uppgraderade modellen, ESI nEar06. de är en tusenlapp dyrare, något som VERKLIGEN skulle svida för min del även om det ju skulle vara möjligt att skrpaa ihop.
jag undrar mest om det är någon som har erfarenhet av 06:an som kan uttala sig om dem. någon som vet skillnaden? jag kan inte säga att jag har full koll på vad alla siffror betyder liksom, så alla jämförelsetal på jams hemsida säger mig inte så mycket. kanske någon som kan förklara lite bättre för mig vad för PRAKTISK skillnad det är dem emellan.
min förhoppning är att tillsammans med massa visa musikare här kunna avgöra om det kommer vara värt svedan att skaffa modell 06 eller om 05:an är mer än nog för mig, som mest är ute efter att kunna slaskmixa min egen musik samt lyssna på musik hemma i min lilla etta.

  • Medlem
  • 2005-01-07 22:54

Skulle tro att enda skillnaden är 1" större baselement.
Kan vara värt en tusing extra, blir lite mer tryck i basen ju.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 00:13

tack rillo för din tid och så. är alltså att inhandla 06:an likvärdigt med att liksom köpa 05:an och nån form av subwoofer, eller är det mindre skillnad än så? 05:an verkar ha något större frekvensomfång, 60Hz - 20 kHz, medan 06 ligger på 55Hz - 20 kHz.
gör detta någon skillnad?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-08 00:17

Det beror på hur spektrat ser ut. Omfånget talar bara just om omfånget. Inget mer.

Nu vet jag inte om Herr Antoni hann fara till namm, annars borde ju han ha koll, generalagent och allt.

  • Medlem
  • 2005-01-08 00:32

Det finns ju en ny version av 5:orna som JAM har fått in, saxat från deras sida:

ESI nEar05ex. Nya uppdaterade modellen av våra mest sålda aktiva studiomonitorer någonsin. Heter egentligen nEar05 Experience. Många tycker dom är särskilt lämpade för sång. Frekvensomfång 60Hz-20KHz med 40W RMS slutsteg för 5" basen med kevlarkon, 30W RMS slutsteg för 1" diskanten med kon i silke. Dom här monitorerna kan du placera nära bildskärmen också eftersom dom är magnetiskt avskärmade. Storlek 250X166X200mm

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 14:58

jo, eX, det är dem jag väger mot sexorna.. av någon anledning så finns det betydligt mer info om de senare:

" 6" baslelement, kon av polypropylen
1" diskant
1 XLR balanserad in & 1 TRS balanserad/obalanserad in
Ingångskänslighet: 270 mV ger full utsignal vid max
Ingångsimpedans: 20KOhm balanserat, 10KOhm obalanserat
Störningsskydd för radiovågor, strömbegränsning på utgången
Överhettningsskydd, överspänningsskydd på strömbrytaren
Lågpassfilter, extern huvudsäkring
Signal/brus förhållande: > 75dB under full utsignal, 20kHz bandbredd
Frekvensomfång: 55Hz - 20 kHz
Delningsfrekvens: 2.7 kHz
40W slutsteg för basen
30W slutsteg för diskanten
Trim på ingångarna: ~ -15dBu
Blå LED-indikator på framsidan visar att monitorn är påslagen"

vad menas med spektrat, mårre? alltså, jag har ofta både låga mullriga basgångar och rätt gnälliga eller högpitchade element med i samma låt, vilket ju ställer till problem. behöver jag då monitorer med så stort omfång som möjligt, eller hur funkar det? jag vet ju inget ännu.. :/

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-08 15:09

Omfånget talar inte om hur högtalarna spelar frekvenserna. Det gör ngt som kallas "Frequency Response" å som e en kurva (finns motsvarande för mikrofoner oxå).
Om nEAR 05 står det:
It boasts a stable and balanced low-mid frequency response along with a defined MF and HF response.
men det säger ju inget om hur de låter. Kanske blev lite yrt nu, vad jag egentligen ville få fram e att man måste lyssna på monitorerna. Specifikationer i all ära men vi har fått två öron att lyssna med å de värderar jag högre. Jag skulle aldrig köpa ett par monitorer på hörsägen.
Samla ihop ett gäng skivor (eget och andras material du gillar) å lyssna runt. Du kommer bli förvånad över att dyrast inte alltid låter bäst. Tänk bara på att du ska kunna lyssna länge på dem.

Hoppas detta hjälpte något...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 15:10

skrev f ö till johan på jam som skall vara deras go to guy när det gäller monitorer om samma spörsmål och fick idag följande svar:

"Hej,
jag tycker personligen att Near05 låter bättre,
de är inte lika bastunga och trots 1" mindre än 06 kan de spela högre än
tillräckligt för att reta grannar m m

Mvh Johan"

ahw. jag vet varken ut eller in. nåväl, dagens i-landsproblem liksom..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 15:11

ah, ok mårre, jag hajjar. det är bara att ta bunten under armen och traska dit, helt enkelt. de brukar väl vara rätt öppna för sånt där på jam. thanx, man.

"Samla ihop ett gäng skivor (eget och andras material du gillar) å lyssna runt."

Det finns ett litet problem med det även om det känns som ett måste..
Det tar ganska många timmar innan man vänjer sig vid ett par monitorer.. speciellt om man inte använt andra monitorer väldigt mycket innan som man direkt kan jämföra ljudet med ordentligt. I början kan de som låter mest "rätt" låta helt fel i ens öron.. så det är nog lättare då att tycka att ett par vanliga hifi-högtalare låter bättre än bra studiomonitorer. .. jobbig detalj som är bra att tänka på..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 00:17

Det jobbiga med studiomonitorer är ju att de hellre ska låta ärligt än som man själv önskar. Man måste tänka bort hifi-högtalartänket och ställa in sig ledet I guess. Jag köpte Genelec 1029A häromdagen. Lite dyrare, men är riktigt bra. Dessutom tar de ingen plats. Jag upplever i regel större monitorer som grumligare i basregistret. De är också svåra och kinkiga när det gäller placeringen. Vi som sitter hemma har ju annat möblemang att ta hänsyn till, så monitorerna kanske hamnar i ett hörn osv... Anyhoo! Lycka till!

1
Bevaka tråden