Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tweak för XP

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-08 22:05

Min musikdator havererade häromdagen. Diskras (ska aldrig köpa Seagate igen. Den tredje som rasar för mig) Kul när senaste ghost'en har datumet 2001-11-25. Inte! Har backup på alla arr jag gjort men allt annat som ska installeras etc... :|

Well, det är bara att bita i det sura äpplet och börja från början. Jag hade vid förra installationen en väldigt bra tweakguide för XP, speciellt för folk som kör musiktillverkning, som jag nu inte hittar.

Nån som vet nån bra?

/Mein

• Medlem
  • 2005-01-08 22:24

Hyvens!!

/Mein

• Medlem
  • 2005-01-08 22:25

Hur stor var disken förresten? Jag råkade ut för diskkrasch i somras på en 80GB Seagate Barracuda, SATA. Har även hört om någon annan med samma problem.

• Medlem
  • 2005-01-08 22:59

Två 80 och en 120. Jag har flera bekanta som har eller har haft strul med Seagate.
Man blir lika uppgiven varje gång felet visar sig vara omöjligt att reparera.

/Mein

• Medlem
  • 2005-01-08 23:00

Asså, den senate nu var en 80 Gb

/Mein

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 23:14

...prova att ladda ner & köra Seatools, från Seagates hemsida.

• Medlem
  • 2005-01-09 00:31

För att vrida om kniven?

/Mein

• Oregistrerad
  • 2005-01-09 00:53
Ursprungligen av Mein:

För att vrida om kniven?

/Mein

Näe, för att ev rädda den!

Whoa!

Jag som just hade tänkt shoppa en Barracuda och stoppa i mitt externdiskkabinett...
De lär ju vara bland de tystare, och jag ogillar datoroväsen.
Finns det någon annan disktillverkare som erbjuder likartat tysta diskar?
Har man en tvåhundragiggare vet jag ju hur det kommer att gå - man ids inte / slarvar med backupen, och så sitter man där med näbben i kläm!

/Rotwang!

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-09 01:01

Jag har inte kört annat än Seagate de senaste 5 åren - och har inte haft problem med en enda av dem. Det låter därför lite märkligt att du har fått så många att krascha...

Det finns inga andra som är lika tysta, så det är bara att shoppa loss...
F.n. har jag en 120GB/8MB UDMA till systemet, en 120GB/8MB S-ATA till audio och en 160GB/8MB S-ATA till ljudbiblioteken - samt en 200GB/8MB UDMA i löstagbar vagga för backup med DriveImage. Samtliga är Seagate och jag skulle inte drömma om att skaffa något annat märke i nuläget.

rotwang: IBM har en silent-serie.. man kan ju iaf anta att de ska vara tysta

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-09 01:05

IBM-diskarna tillverkas numera av Hitachi eftersom IBM lade ner sig egen tillverkning för ett par år sedan... Jag förknippar inte Hitachi med kvalitet när det gäller hårddiskar...

• Medlem
  • 2005-01-09 01:06

Jag gillar maxtor. Vetefan om dom är tysta men dom håller. Min äldsta i drift är 8 år och rullar fint som tusan.

/Mein

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-09 01:56
Ursprungligen av Mein:

Jag gillar maxtor. Vetefan om dom är tysta men dom håller. Min äldsta i drift är 8 år och rullar fint som tusan.

/Mein

Maxtor är bra diskar - men de är långt ifrån tysta...

"IBM-diskarna tillverkas numera av Hitachi eftersom IBM lade ner sig egen tillverkning för ett par år sedan... Jag förknippar inte Hitachi med kvalitet när det gäller hårddiskar..."

De nya ibm-diskarna får man inte ha igång längre än 8 timmar i sträck om garantin ska gälla.. så antagligen så är de rätt kassa. Jag har däremot kört ganska hårt på såna diskar i 2-3 år utan problem.. så jag tror inte att de är dåliga även om de inte är bäst. Förresten.. var det inte IBM som tillverade Hitachi's diskar ett tag? Hitachis nya har jag inte hört nåt dåligt om..

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-09 01:55

Det finns i alla fall inte en enda Hitachi-disk som har hållit i någon maskin på mitt jobb. De har gått sönder på löpande band - både 3.5" och 2.5". Seagate-diskar går och går däremot år efter år - åtmintone alla vi har bytt ut till hittills...

"Det finns i alla fall inte en enda Hitachi-disk som har hållit i någon maskin på mitt jobb"

Även någon av deras nyare modeller? De som IBM tillverkade åt hitachi var tydligen fruktansvärt dåliga.. kanske är såna du råkat ut för?

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-09 02:10
Ursprungligen av Volantiz:

"Det finns i alla fall inte en enda Hitachi-disk som har hållit i någon maskin på mitt jobb"

Även någon av deras nyare modeller? De som IBM tillverkade åt hitachi var tydligen fruktansvärt dåliga.. kanske är såna du råkat ut för?

Det beror väl lite på när de skulle ha blivit bättre... Har det hänt saker under det senaste året, så kan man kanske tro att flera dåliga diskar har kommit från gamla batcher...
Vi har märkt att det inte heller har varit lönt att utnyttja garantin, eftersom det då bara kommer Hitachi-diskar i retur - så vi har tagit smällen att köpa in andra diskar i stället, eftersom funktionen är viktigare än pengarna... Numera har vi däremot en datorleverantör som inte befattar sig med Hitachidiskar, så nya maskiner har Seagate i stället.

• Medlem
  • 2005-01-09 02:20
Ursprungligen av Claes:

Det beror väl lite på när de skulle ha blivit bättre... Har det hänt saker under det senaste året, så kan man kanske tro att flera dåliga diskar har kommit från gamla batcher...
Vi har märkt att det inte heller har varit lönt att utnyttja garantin, eftersom det då bara kommer Hitachi-diskar i retur - så vi har tagit smällen att köpa in andra diskar i stället, eftersom funktionen är viktigare än pengarna... Numera har vi däremot en datorleverantör som inte befattar sig med Hitachidiskar, så nya maskiner har Seagate i stället.

IDE-diskar eller SCSI?

/Mein

• Medlem
  • 2005-01-09 02:03

Jag har ett serverskåp där dom får väsnas hur mycket dom vill

/Mein

"Det beror väl lite på när de skulle ha blivit bättre"

det har jag tyvärr inte koll på.. men iaf ganska så nyligen (högst 1-2 år är en liten gissning)

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-09 02:45

IDE...

Jag som precis har köpt en Seagate, för att dom är tysta och ska hålla länge... Vi får väl se.

• Oregistrerad
  • 2005-01-09 13:40

Maxtor & Hitachi/IBM är ren CRAP enligt min erfarenhet.

• Oregistrerad
  • 2005-01-09 13:42

Seagate & Samsung brukar funka som bruks/serverdiskar däremot & bra reparations/diagnos-verktyg har de också, bara utifall att ...

• Medlem
  • 2005-01-09 19:46

Maxtor funkar klockrent enligt min erfarenhet. Seagate däremot verkar ha en svacka just nu eller så är det många som har otur.

Vet att Maxtor hade problem -96 med en 800 Mb-serie. Då fick man iofs en ny disk utan tjafs som dessutom var 200 Mb större. Annars har Maxtor aldrig direkt strulat för mig. Jag har haft ett gäng sådana nu.

/Mein

• Medlem
  • 2005-01-09 21:30
Ursprungligen av Mein:

Maxtor funkar klockrent enligt min erfarenhet.

Klockrent??

Du kan läsa om min senaste Maxtorkrash här:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=7257

Jag har precis köpt en ny Seagate 200gb SATA.

Seagate har alltid fungerat klockrent för mig.

Fan vad skumt att det kan vara så olika med märken när det gäller hårddiskkrashar...

• Medlem
  • 2005-01-09 19:51

Lemon: Hade Seatools räddat min Seagate? Som inte hittades i bios och inte gick att boota från då med andra ord. Vore bra att veta inför eventuella kommande krascher.

• Oregistrerad
  • 2005-01-09 19:52

@jgb: inte omöjligt - vi har räddad flera stycken på jobbet - med baksidan av att vissa kluster inte gick att nå...

Bevaka tråden