Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonik Synth 2 släppt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-09 19:48

[CENTER]

[/CENTER]

IK Multimedia, kända för bl.a. SampleTank och Amplitude, har tillsammans med Sonic Reality släppt Sonik Synth 2. De hävdar att Sonik Synth är den största synth/ROMplern som finns, både i mjuk och hårdvaruform, med sina 8GB och 5391 ljud.

Sonik Synth 2 innehåller samplingar av alla tänkbara synteser samt naturligtvis allt annat man kan tänka sig av en workstation så som pads, basar, stråkar, orkersterljud, trummor och gitarrer för att nämna några.

Samtidigt har de släppt en gratis version av Sonik Synth 2, Sonik Synth 2 FREE.

Båda syntharna finns i VST, DXI, AU och RTAS format.

Fakta:
? 16 part multi-timbral sample-based synth workstation.
? Over 5,000 sounds.
? 8 GB of samples on two DVDs.
? Includes 32 analog modeled DSP effects - 5 per instrument.
? Multiple synth engines including STRETCH? and Pitch-shift/Timestretch.
? A complete virtual synth museum inside.
? Sounds also compatible with SampleTank® 2.
? Sound editing with full access to 50 Synth-Sampler engine controls.
? Easy to use full MIDI control.
? 256 notes polyphony.

Pris på synthen är 399USD/EUR.Det finns också möjlighet att "uppgradera" från SampleTank2 för 199USD/EUR.

Mer info finns på Sonik Synth 2 hemsida.

Säga vad man vill om mjukvarusynthar, prisvärda är dom! (om man redan har datorn dvs)

8GB är löjligt mycket ljud, om dom låter bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 21:00

Jösses 8 Gb ljud och 256 torners polyfoni!! Det blir en massa ljud det och en massa coola layer-ljud. 3900 Kr för ?synten? är väl okej men tänk på att andrahandsvärdet måste bli dåligt. Kan knappast tänka mig att den funkar på en ny dator om 15 år. Kommer bli tråkigt att läsa begagnad annonser om 15 år. En Korg T3 rompler funkar än i dag och är rätt billig nu.

\\Gnutten

Andrahandsvärdet tycker jag inte är så intressant, när dom är såpass billiga i inköp. Det är ju lite samma sak med tex samplingsskivor.

Citat:

Kan knappast tänka mig att den funkar på en ny dator om 15 år.

Det är faktiskt en bidragande orsak till att jag inte kör några mjukvarusynthar.
Fast den diskussion tror jag vi haft förr...

Men man känner sej lite löjlig när man precis beställt en hårdvaruburk för tre gånger så mycket pengar som innehåller en tjugondel så mycket ljud...

Nåja, det är bara att hoppas att man skrattar bäst och sist

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 21:36

Prisvärt.. och andrahandsvärde gäller ju knappast hårdvara heller..
Eller min Korg 01/Wfd nypris 23.900:- idag 3-4.000 Kr

Sonic inköp 3-4000:- om 10 år så har man säkert uppgraderat den ett 20 tal ggr och har ännu mer fetare ljud .. till en bråkdel av vad en hårdvarusynth kostar och som inte har alls de möjligheter till utbyggnader.

Så jag vill nog påstå att mjukvara harbättre 2:a handsvärde ur den synvinkeln. Låter bättre gör ju de flesta också

Håller med motif. Mjukvara är förmodligen en bättre affär rent ekonomiskt om man jämför hur mycket workstationsyntar tappat i pris de senaste åren. Den som försöker sälja en JV-1080/2080 idag skrattar nog inte direkt.

Själv sitter jag och tankar gratispluggen (och det går rätt segt just nu). Återkommer med utlåtande om ljuden.

Gratispluggen hade ond(TM) registrering, så jag skippade att testa den. Jag kan smälta att de vill ha namn och epostadress, men adress och land? :hmmm:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 13:45

Efter mkt pill fick jag den att fungera.
Ljuden funkar inte i den utan man måste gå in i prefs och välja varje ljud på skrivbordet eller vart man har den.

Omdöme av de gratisljud som man kunde prova den med!

Spara era pengar till ngt roligare.

Men det är säkert många bra ljud av de 5.000 ändå.
Fast 5.000 ljud är rätt mkt .. bättre med 30 "bra" än 5.000 dåliga.
Prova den först är nog min rekomendation.

1
Bevaka tråden