Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

föra över från DAT för editering i PC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 20:32

Hej, vi har lyckat få en inspelning - 24 kanals - på DAT tejp.
Nu skulle vi behöva föra över detta till en PC för att redigera i t ex Cubase.
Vad behövs för utrustning för att göra detta?

Tacksam för alla råd & tips!

Peter

Du behöver en Dat-spelare som du antingen analogt eller digitalt kopplar till PC'ns ljudkort. Spela in i Cubase om det är där du ska redigera/mastra det.

Fast jag hoppas att du förstår att DAT-tapen enbart är en stereomix. De 24-kanalerna ligger inte separerade på en DAT utan är, som sagt, en stereomix. Eller menar du ADAT? ADAT-formatet använder sig i stort sätt av samma format som video-kasetter (VHS), där varje kasett rymmer 8 kanaler. (Vilket innebär 3 kasetter för en 24 kanalers-inspelning)

Du har formulerat frågan lite klurigt så jag vet inte om det är du eller jag som har missuppfattat det hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-10 22:38

(Det här var ju ingen recension heller - flyttade tråden till ett lämpligare ställe.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 22:50

hej, jag var lite otydlig. vi har fått det inspelat på hi8-band, som rymmer 8 kanaler per band. Det formatet kanske heter ADAT också? Jag behöver väl inte spela in i Cubase - i realtid - för att föra över från DAT-spelaren, eller? Det vi spelat in omfattar 3 timmar livegig...

Peter

Tascam DA-88 spelar in på hi-8 så jag antar att det är nåt sånt, och då behöver ni alltså en sådan bandare samt ett ljudkort med tdif-kontakt om ni ska föra över det digitalt 8 spår i taget, tror aldrig jag har sett ett sånt. Och ja, realtid är nog enda sättet vad jag vet.
Föreslår att ni letar upp någon studio med denna utrustning och hyr in er några timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 10:02
Ursprungligen av eskimo:

Tascam DA-88 spelar in på hi-8 så jag antar att det är nåt sånt, och då behöver ni alltså en sådan bandare samt ett ljudkort med tdif-kontakt om ni ska föra över det digitalt 8 spår i taget, tror aldrig jag har sett ett sånt. Och ja, realtid är nog enda sättet vad jag vet.
Föreslår att ni letar upp någon studio med denna utrustning och hyr in er några timmar.

är "tdif" samma som sp/dif?

Peter

  • Medlem
  • 2005-01-11 10:25

Ja det är väl klart att det fanns en high-8 variant också. Alltid lär man sig något nytt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 16:24

Standarder är bra, det är därför det finns så många... =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 22:40

Jag har jobbat en del med DA-88:or. Jag föreslår att du hyr en Sony PCM-800 som är Sonys variant av samma maskin,
Den är mycket bättre och har alla extra grejjer som finns till DA-88:an som standard, dvs den har MIDI och AES/EBU
in/ut-gångar bland annat. Det gör att det räcker med en maskin för att föra över allt material. Det finns inget sätt
att föra över det snabbare än i realtid. Det jag brukar göra är att jag styr maskinen med MMC(midi machine control)
från ProTools och plockar in alla 8 kanaler i taget digitalt. När man sedan stoppar in ett nytt band så är det bara att
markera det tidigare inspelade materialet, arma 8 nya spår och trycka rec, då kommer ProTools att spola bandaren
till rätt ställe och börja spela in. Ett ljudkort med AES/EBU kontakter är betydligt lättare att hitta än ett med TDIF.
Även om du inte har ProTools så bör alla moderna program ha samma funktionalitet. Du vill inte försöka synka
allt för hand... Om du kan, så är det givetvis enklast med tre bandare, men det brukar vara en fråga om kostnad
och tillgänglighet, förutom att du behöver 24 AES/EBU eller TDIF ingångar.

OBS! Det kan vara så att inspelningen är gjord på Tascams nyare modeller, typ DA-98HR, dår är det en sådan du
behöver, ingenting annat(om inspelningen är gjord i 24-bitars upplösning).
Fråga personen som gjorde inspelningen! Jag förutsätter att bandarna var synkade.

För den som är nyfiken på DTRS-formatet så kolla här:

http://www.silentway.com/88.html

Det blev långt det här, och sent. Du har säkert redan löst det på annat sätt redan, lycka till annars.

Trodde att AES/EBU var stereo?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 23:14
Ursprungligen av eskimo:

Trodde att AES/EBU var stereo?

Stämmer, jag var lite otydlig, man behöver förstås 24 _kanaler_
AES/EBU, dvs 12kontakter, de flesta ljudkort med AES/EBU-ingångar
har totalt 8 kontakter, 4 in och 4 ut, dvs 8 kanaler...

Det hänger på om man definierar en ingång som en kanal eller
som en kontakt. Jag blandar själv...
(På dator: mik-ingång - 1 kanal, line-ingång - 2 kanaler...)

Jag blandar likadant, hade för mig bara att det inte var så många aes/ebu-kontakter på de där manickerna bara.

1
Bevaka tråden