Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Additiv synthes...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 00:04

Det är som så att jag blivit rejält nyfiken på additiv synthes efter att ha läst lite om och lyssnat på exempel från en RMI Harmonic Synthesizer. Det skulle vara jäkligt kul att få testa på att trixa med en sådan synth men vad finns det att välja på idag?
En RMI Harmonic kostar runt 30 000 begagnad om man nu hittar en och det ligger ljusår från min budget.

Kawai K5000 och den äldre K5 är stalltipsen. Om du kör mjukvara så har Cameleon 5000 fått bra omdömen (själv var jag inte sådär jätteimponerad, men då lekte jag bara lite kort med demon). Dessutom kan du lätt göra additiva saker i Reaktor, MAX/MSP, Supercollider, csound eller något annat modulärt program. Eller Kyma om du vill göra avancerade resyntesprylar, men då pratar vi lite mer pengar.

Annars så kan man göra enklare additiva saker med en hel del gamla samplers, men det skulle jag hävda är onödigt krångligt, långsamt och begränsat. Men alla syntar med enkla vågformer och många oscillatorer kan göra additiva saker, tex Casio VZ-1 (8 operatorer per röst * 16 röster = hyfsad potential; dessutom har den separata envelopes för varje operator). Jag misstänker att även Yamaha FS1r, TG/SY77 och TX816 funkar bra, speciellt tillsammans med en datoreditor. Nord Modular är också ett alternativ.

Det är OTROLIGT tidskrävande att skapa ljud med additiv syntes. Jag har skruvat en hel del ljud på K5, och det är ofantligt många parametrar på varje ljud, flera hundra faktiskt. I fallet K5 har du 128 övertoner att spela med, där volymen för var och en av dessa ställs in separat, plus att du har fyra olika ADSR-enveloper för dessa övertoner. Plus filter. Alltså MÅNGA parametrar.

Om du inte vet vad du gör så får du knappast fram ett bra resultat. Det är inte som att ratta en subtrakiv analogsynt direkt. Men om man tar sig tid och lär sig syntesen så finns det mycket roligt att hämta!

Jag har bägge Nordmodularerna och Reaktor. En gång i tiden hade vi en K5:a. Och jag måste faktiskt säga att jag inte alls begriper vad additiv syntes ska vara bra för. Visst, teoretiskt sett så kan man generera vilket ljud som helst med tillräckligt många sinusoscillatorer, men jag har inte hört många andra varianter än trista klockklanger, flöjtiga visselprylar, lite metallklonk och allmänt väsande.

Additivt lovar mycket och levererar lite enligt mina erfarenheter. Dessutom är det som tidigare sagts OTROLIGT meckigt att programmera.

Dock sägs det att Kawai K5000 ska ha ett smart gränssnitt och låta väldigt bra. Jag har inte provat så jag ska inte uttala mig, men jag är - som man säger - skeptisk.

Du glömde cheesy orgelljud. Men gillar man tunna och digitala klanger så är additivsyntes aldrig fel, fast då finns det å andra sidan alternativ.

Det jag rattat på K5000 blev jag imponerad av. Den har en egen ljudkaraktär och är efter omständigheterna lättrattad. Det beror kanske på hur mycket tålamod man har med gränssnitt och liknande, men additivsyntes skulle jag hävda gör sig bättre i mjukvara pga kontrollmöjligheterna. (Inom parantes: det verkar vara additivträsket som lockar Kyma-användare att skaffa fler DSP-kort, ungefär på samma sätt som stora modulsyntägare ofta dras till att syntetisera blås eller stråkar med physical modelling.)

Man får ju automatisera lite. Jag minns ett fint ljud jag gjorde i C-sound med 10 000 sinustoner överlagrade på varandra med individuella amplituder och tider enligt en klurig beräkning...det tog 30 min att räkna fram. Det skulle jag knappast ha kunnat koppla i ex modularen. Det lät ungefär som en groda. Det var rätt längesen, jag använder inte C-sound längre, kanske att man borde ladda ner det igen.

Min erfarenhet är just att ex C-sound och max mfl är att föredra om man ska labba med additiv syntes. Det är ju lätt att skapa listor på frekvenser som programmen kan generera enligt olika parametrar. Dessutom är väl C-sound gratis, Max går ju att använda gratis i en månad, Super Collider är helt gratis tror jag.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-11 08:33

En sak som man inte får glömma med K5000 är att den också har PCM-samples i sig...om man slår ihop den med den additiva delen är det lättare att få fram bra ljud...men om man bara kör additivt så måste jag hålla med Dalleponken om att det är väldigt tidskrävande och att man bör veta vad man håller på med...

Det är egentligen bara ett ljud jag verkligen saknar från K5000. Nåt slags spöklikt bakgrundsvissel som var otroligt stämningskapande. Har inte fått till det på någon annan maskin.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 14:06
Ursprungligen av lasselu:

En sak som man inte får glömma med K5000 är att den också har PCM-samples i sig...om man slår ihop den med den additiva delen är det lättare att få fram bra ljud...men om man bara kör additivt så måste jag hålla med Dalleponken om att det är väldigt tidskrävande och att man bör veta vad man håller på med...

W versionen har dessutom en komplett GM-synt - mer är gott...

David Lennartsson; Jag skulle gärna vilja testa Csound, finns den som färdig release någonstans?? Gjorde en snabbkoll och hittade bara diverse olika källkoder. Och visst måste man automatisera när man jobbar med 10 000 sinustoner.. Jag en editor till Atarin som analyserade en sampling och översatte till K5's synthes.. Fungerade inte så bra dock, med tanke på att 128 sinustoner (varav inga disharmoniska) och fyra ADSR för amplitud och en för filter knappast räcker för att återskapa ett komplex samling.

Man "rattar" inte direkt fram ljud på en additiv synth enligt min åsikt. Om man inte gillar olika varianter på sinustoner och sunkiga orglar/elpianon förstås..

Hade ett favvoljud på K5 som hette Ice Caves.. Lät som en vind som blåste genom en grotta av is, väldigt effektfullt. Ångrar att jag inte samplade det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-11 18:48

Jag har 2 additiva maniker, båda är giganter från 80talet en CmiIIX och Fz-1 som båda kan låta lite småmysko, har fått till orglar och digitalfjaskon. Det är nått som man verkligen behöver sätta sig in i, verkligen framtids kännsla i det.

Din Fairlight har vi inte hört mycket av va..? Kan vi inte få höra lite additativa ljud frånden? Något måste du väl ha inspelat.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 23:32

Hmm... Det låter invecklat men ändå intressant. Vad är rimligt pris för en K5:a då?

Mellan 1500 - 2000 för en K5. Den brukar ha lite problem med displaybelysningen, pruta i så fall! Men den är klart proffsig med separata utgångar och allt. Filtret låter allt annat än analogt dock, och använder du resonans försvinner all form av bas från ljudet. Men detta var ju en vanlig sjukdom på 80-talets digitala synthar.

1
Bevaka tråden