Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trumkits på Virus C

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om man kan ha trumkits på Virusen? Tänkte köpa mig något nytt och roligt och var lite inne på Alesis Micron och ev. en DSI Evolver men det slog mig att det kanske kunde vara läge att kolla på en Virus C, jag skulle vilja skruva till lite goa synthtrummor.

Kanske man har roligare med en Micron och en Evorlver... :hmmm:

för trummor så brukar man skaffa en trummaskin istället för en synt.. men varför göra som alla andra?

Förvisso, men jag vet nte vad det skulle vara... Machinedrum är det enda som lockar. Rackattack vore kanske något... Jag har ju redan min MC909 för allsköns trummande och sequencenande. Egentligen vill jag ha en till synth med lite trummljud som grädde på moset. Aaah, min gamla Micro Q var bra på sånt... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 14:10

på access hemsida finns det gott om patchar... virus C är ju bakotkompatibel med A och B med...

Sen finns det bergis någon yahoo grupp med massa patchar... kika runt!
men access är det jag vet som finns en massa...

  • Medlem
  • 2005-01-11 14:20

Lär ju gå att skruva till bra trumljud på en Virus C. Fixar jag det på en Roland SH-09 så borde ju det gå än bättre på en mer avancerad manick. FM, brutala pitchsvep, noise samt resonanta filter. Det kommer du låååångt på.

Jo, det råder ju inga som helst tvivel om att man skulle kunna skruva till en smällfet kagge på virusen men det jag undrar är huruvida man kan sätta ihop ett "kit" av sina trumljud sen, typ kaggen på C virvel på D stängd Hihat på F# osv osv... A la så många andra keyboards/synthar

Geddit?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 14:45

Det tror jag inte går dock...

På nordrack kan du spara trumkit. Vill du ha en sådan så säljer jag åt en kompis.

Ursprungligen av sisältää:

På nordrack kan du spara trumkit. Vill du ha en sådan så säljer jag åt en kompis.

Njae tack, trevlig maskin men lite för klen, en virus är mycket roligare då jag skall ha den till annat än trummor.

@Patbos: Jo förvisso, men det känns ju lite som att jaga mygg med en stridsvagn

@Peter H: Det stämmer, det är ju också en väldigt trevlig burk... Säkert finns den på nätet men jag jag kände mig lite ensam och lat Hur trivs du med NL3an förresten?

Citat:

Hur trivs du med NL3an förresten?

Tack utmärkt! Bästa synthgränssnittet någonsin imho. Har lite svårt att få till feta basar, men då får Q'n rycka in...

Oui, den är väldigt direkt att jobba med Qn och NL3 är en väldigt trevlig kombination. Kan egentligen inte förstå att jag gjorde mig av med dom... :hmmm:

Nåja... En virus är ju på något sätt en "pojkdröm" och det är nog rätt läge att köpa en snart tror jag. Fortfarande sur för att jag blev blåst när jag skulle köpa en förra gången.....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 15:07

Men med en sequenser blir det inga problem... En virus C räcker ju till gott och väl så sett i polyfoni och parter

Waldorf Q har också trumset. Finns inte manualen "an der WWW"?

  • Medlem
  • 2005-01-11 15:53

Alltså... jag har aldrig testat en Virus C men nog har jag fått intrycket av att det går att spara kits

Ursprungligen av krank:

Alltså... jag har aldrig testat en Virus C men nog har jag fått intrycket av att det går att spara kits

Jag skall förbi jam och testa efter jobbet idag. Bästa sättet att få reda på hur det förhåller sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 21:10

Det går iaf inte att spara kits på en Virus B. Man måste lägga ljuden på var sin kanal. Vet inte riktigt om det går på Virus C men jag tror inte det.

Och inte blev jag klokare på Jam heller, C'n var såld...

Ingen som vill sälja en Virus C? :kaaaka!:

Det borde väl gå att lägga dem på varsin part men på samma MIDI-kanal. Sedan ställer du bara in klaviaturomfånget på varje part. Så kan man göra på Novan i alla fall. Den kan låta som en hel tranceeorkester genom en enda tengentnedtryckning.

  • Medlem
  • 2005-01-12 01:48

Enda sättet är att du gör en multipatch.
I multipatchen kan du lägga upp till 16 ljud på varsin MIDI kanal, alla på samma MIDI kanal eller lite blandat.
Sen är det bara att du ställer in från vilken not till vilken not respektive ljud ska spelas på.

Baskaggar är inga som helst problem, däremot hi-hats och claps etc. verkar vara lite svårare iaf på en VirusB, C kan dock vara bättre på detta eftersom C har EQ.
Har personligen inte försökt göra trumljud.
Av dom jag hört så låter BD riktigt fett men det finns endel att önska av dom andra ljuden.

1
Bevaka tråden