Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med Juno 60

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många kanske tycker såna här frågor är jobbiga (jag kunde inte finna något liknande problem som tagits upp tidigare) men jag ställer den ändå:

Jag har en Juno 60, som jag har ett problem med. Vissa tangenter - ganska många faktiskt - gör något slags efterljud när man trycker ner dem, eller snarare när man släpper upp dem, verkar det som, men det är inte samma tangenter jämt, jag kan inte se något mönster på nåt sätt alltså. Ljudet kan även ibland komma när jag trycker ner tangenten lite tveksamt (om det är en bra beskrivning). Det konstiga (?) är att detta biljud bara kommer med vissa patcher, det verkar som att när jag ställer högt värde på releasen.

Jag har för mig att jag läst nånstans att detta på engelska kallas backfire och att det beror på smuts under tangenterna.

Min fråga är: Är det detta problem jag har eller är det något mer allvarligt för jag antar att detta med "backfire" inte är så våldsamt dyrt att ordna om jag lämnar in den?

  • Medlem
  • 2005-01-13 16:12

Kontaktstudsar? Har rejält med sådana på min Pro~One.

Har du kört igenom rengöring av klaviaturet? Inga svårigheter där inte skulle jag tro. Skruva upp maskinen och rengör. Har inte koll på hur klaviaturet på Juno 60 är konstruerat dock, men börja med att öppna den och kika.

okej,kontaktstudsar det låter rätt ja, nej jag har inte öppnat och kollat,jag är inte kunnig för 5 öre när det gäller någon typ av elektronik, tyvärr...men det är en väldigt enkel operation kanske, jag har dessutom en tangent som är avbruten som jag har ersättningstangent för, kanske borde öppna och se om det verkar svårt? MEn vad ska jag rengöra med, specialgrejer endast eller? Det kanske finns nån bra info om detta på nätet i övrigt...

  • Medlem
  • 2005-01-13 16:40

Förmodligen är det bara oxid på metalltungor (om det nu är så tangentswitcharna är gjorda), det tar man lätt bort med t.ex. aceton eller kemiskt ren bensin på en tops och gnugga lite. Var bara försiktig så att du inte spiller på plastdetaljer.

De Rolandklaviaturer jag har öppnat har inte varit några svårigheter med att förstå vad som gör vad. Känner du dig osäker så ta gärna lite bilder med digitalkamera och länka in här så kan vi kika på det.

tack så mycket...så länge, jag ska undersöka och överväga

  • Medlem
  • 2005-01-13 17:37

Jag har bara gjort rent klav på mina polysixer. Till dessa hittade jag info här : http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/index.html

Troligtvis kan du göra på samma sätt.

Hur funkar det att använda CRC Oxide Cleaner? Jag använde det till ett par knappar på min Casio CZ1000 och V50. Det funkade i alla fall inte sämre efter det.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-14 01:21

Var det inte björn på roland som sade att man skulle använda vatten eller blåsa bort med luft för rengöring?

Herr Vogel är det hs 60?
Har du möjlighet och hjälpa mig med en fråga....finns det möjlighet att ställa in skalan på den med hjälp av oktaven längst ner?
Har hört en mass rykten florera bland mellanösternmusiker om detta...
Själv kör jag med aceton till allt sånnt, funkar perfekt, vatten har jag inte lyckats få bort mer än damm med.

Har du lagt av att rengöra syntar med billig raki? Juno-60 var det. HS-60 är en "hemmamodell" av Juno-106. Varken mer eller mindre. Tror att Juno-60 har lite annorlunda filter än Juno-106, men å andra sidan är ju filtrena ointressanta när det gäller att ställa om skalan på klaveret.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Har du lagt av att rengöra syntar med billig raki? Juno-60 var det. HS-60 är en "hemmamodell" av Juno-106. Varken mer eller mindre. Tror att Juno-60 har lite annorlunda filter än Juno-106, men å andra sidan är ju filtrena ointressanta när det gäller att ställa om skalan på klaveret.

Heheh nä jag slutade använda det sen jag börjat med dyrare raki
Jag hade (under en spelning i turkiet) en hs 60 med arabiska bokstäver och rysk text (!) den gick att ställa in alla scalor även med +\- 100 hundradelar, Björn är detta någon modell som exporterades till mellanöstern eller har jag spelat på en moddad?
Ska se om jag hittar bilder med den.

Jag har redogort utförligt för detta på annan tråd i detta forum. Kort kan man säga att om man har ett (äldre) klaviatur där metalltungor el. liknande utför kontakteringen så kan man - försiktigt - använda elektronikspray som INTE innehåller smörjmedel.

För alla moderna (Roland-)klaviaturer med konduktiva gummikontakter skall endast rena, luddfria tygtrasor, tryckluft och ev. lite vatten användas. I förekommande fall byter man gummikontakterna, det är inte särskillt dyrt. Används aceton, kontaktspray o. liknande är sannolikheten stor att klavaturet får kasseras. Men då får vi ju sälja en ny synt, och det är ju bra

Mvh Björn

Tack för alla tips, jag ska strukturera lite och kolla upp den dära andra tråden det är alltså en Juno 60 och ingen HS 60 som jag har.

Drdreas!

Det är mycket möjligt att det du hade var en exportmodell av något slag. Mycket ovanligt, för att vara Roland, i så fall. Roland Scandinavia bildades i den vevan (1985) så vi saknar dokumentation kring detta.

Annars har de flesta Roland-syntar i dag möjlighet att återskapa "arabiska skalor". Kallas "Keyboard Scalng" på "Roland-språk".

Mvh Björn

1
Bevaka tråden