Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syntbas-arkeologi!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 20:11

Hörde "Mr. Vain" på P3 idag och började fundera över den där basen jag aldrig riktigt blivit klok på. Därför - fråga 99musik-kompetensen!

I ett stort antal eurohits kring 1990-1995 användes den där "twang-iga" basen, jag har fått för mig att det är en fm-bas. Men var kom grundljudet ifrån och vilken synt användes? DX100? TX81Z? Eller är den helt annan maskin? Är det en preset eller något hemsnickrat ljud som folk sedan samplat av (det låter ju rätt statiskt)?

Snickrade ihop ett litet bas-potpurri så att ni hör vad jag menar. Alla basarna låter inte riktigt likadana men ni får en idé om vad jag syftar på.

bas_potpurri.mp3 [500 kb]

Vet inte vad det första ljudet var, men det andra var definitivt en 4op fmsynth av den första generationen (DX-100, FB-01). En del av basarna låter samplade, kanske med en aning filter pålagda efteråt?

Det klassiska eurobasljudet är Solid bass (DX100)/Lately bass (TX81z), men det låter inte riktigt sådär om man inte skruvar till det. Det finns liknande samplingar i massor av Amiga-moduler från 90-talet...

Låter absolut som en 4op-kärra. Min V50 var kung på sådana basar.

Jamen tjenna... Just dom basarna har jag ju haft samplade, ska se om jag hittar dom. Men annars kan ju alla som har dammiga maxicd's av Twenty4Seven, Culture Beat, Haddaway, Captain Hollywood, 2Unlimited och Cappella sampla basar hejvilt och lägga upp här. Jag bidrar gärna om jag hittar mina skivor.

Hittade Mr Vain Maxin.
Hela Introt
Bara En Ton

Jag tycker också dom eurodisko basarna är tuffa
Lately bass (TX81z) finns samplad här
http://www.hollowsun.com/donations/tx81z/

Å jag hittade nåt från Captain Hollywood åxå.
More & More Bass

Men det förklarar ju inte VAR den kommer ifrån, som var initialfrågan

charliechrashs ljud låter definitivt 4-op FM. Men jag tror det var rätt många som samplade basar av varandra på den tiden, så det är inte säkert att det alltid är ett ljud från en synt. Det är lätt att skruva till liknande ljud på en TX81z eller DX100 i vilket fall som helst.

1
Bevaka tråden