Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Electribe-ångest

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har blivit grymt sugen på en Electribe. Men kan inte bestämma mej för om jag vill ha R eller S. Å ena sidan använder jag inte speciellt mycket analogljudande trummor i min musik, så då borde ju S passa bättre. Å andra sidan verkar skruva-ljud-faktorn på R vara mycket högre. Och den skulle ju faktiskt kunna sequensa andra burkar också...

Ska ha den i första hand för att det känns kul att sitta och programmera och skruva, har inget ljudmässigt behov av en trumburk till.

Tankar?

Jag älskar R. Den är billig och kan låta på så väldigt många vis (mest annat än trummigt). Parametrarna är inte särskilt många men å andra sidan synnerligen känsliga så det tar väl halvlång tid att utforska den. Synd bara att syntparterna är så begränsade till antalet, fyra räcker inte långt. Har man redan trummaskiner så är ju de fyra samplingarna inte mycket att ha heller.

S rekommenderas ju alltid här på 99musik eftersom effektsektionen faktiskt ger den en hög ?skruva-ljud-faktor?. Förutsättningen för att köpa en S framför en R är väl ändå att man tycker det är kul att sampla (leta ljud och mata in dem) så mycket att det är värt de extra pengarna.

Jag har som bekant en SX och den kommer att göra ofantlig nytta för min produktion men det kräver av mig att jag hela tiden letar ljud för att då och då sätta mig och spela in/klippa/normalisera/osv inför kommande musikproduktion.

Hugget som stucket mao.

Samplande förtar lite av nöjeskänslan tror jag. Fast skulle vara mer användbart om man vill använda den live. Suck... En sak har dock funderat på: Hur 17 går samplehanteringen till på en S? 3-teckens display känns lite trångt? Edit: Kollade manualen. Ser halvkul ut...

Nåja, var en kille som ville byta sin R mkII mot en trummodul, så om han nappar på mina förslag blir det en R. Borde fö vara lag på att svara på mail inom 30 min när man ligger i förhandling :rolleyes:

1
Bevaka tråden