Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På-magen-synth?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-16 11:42

Jag kollade på Jarres Docklands konsert från ´88 igår kväll, vad är det för synth han har på magen första halvan av konserten? Det var någon konstig pinne på den, och en svanhals-mikrofon så han körde vocoder på den också. Är intresserad av vilken synth hans kollega hade också, också en på-magen-synth med svarta tangenter istället för vita och tvärtom. Underbart ljud från den. Giv mig svar

"Är intresserad av vilken synth hans kollega hade också, också en på-magen-synth med svarta tangenter istället för vita och tvärtom."

jag har inte sett konserten.. men det kanske är en poly800?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-16 15:05

Njae, jag tror att det är en modifierad Yamaha-magis av något slag...
Jarres keyborad är väl något special-bygge...

  • Medlem
  • 2005-01-16 15:09

Tänkte väl, vad fasicken ska han ha alla munvattnande grejer för

Jarres synt syntes på en bild i MM för många år sedan. Bilden var tagen på någon musikmässa och synten hängde runt någon slags docka. Det är förmodligen något obskyrt franskt custombygge. Hade jag vart kunnig på elektronik så hade jag banne mig startat en liten verksamhet med custombyggda syntar. Fast man kanske skulle hålla sig till att modda karossen?

  • Medlem
  • 2005-01-16 18:25

ja jarre hade en del roliga leksaker på den tiden då det begav sig...har en vinylplatta med honom från konserten i Houston Lyon o där finns det massa roliga bilder såsom den halvmånebyggda synten med stora tangenter som lyser upp när man trycker på dom eller laserharpan...tänk o ha en sån i hemmastudion :kaaaka!:

sen så är det nå bilder på nå magsynthar...*tittar närmare* en står det Dynacord på o den andra är rosa typ med omvända färger på tangenterna men den står det inget på...rätt nära bild på den ozzå så man ser verkligen hur den ser ut

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 18:08

Jarre använde en moddad Moog Liberation med svanhalsmick på konserten i Huston. Säkert samma synt han använde på Docklands.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-16 18:54
Ursprungligen av Gnutten:

Jarre använde en moddad Moog Liberation med svanhalsmick på konserten i Huston. Säkert samma synt han använde på Docklands.

\\Gnutten

Njae, det ser inte ut som en Liberation...den är hårt moddad isåfall...

  • Medlem
  • 2005-01-16 19:50

Laserharpan ja, vad är det för något skumt, samma teknik som finns på någon roland workstation jag såg, att tonen ändras beroende av hur nära en sensor handen är? Tänk att ha en såndär synth med stora klonk-tangenter ja Nu får jag sånadär ryck, jag vill bygga en egen synth. Jag kan inte ett skit om elektronik men ändå...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 00:28

På Docklands använde han som sagt ett custombygge som ser allt annat än bekväm ut...

På Houston körde han med en custommålad Yamaha KX5 som finns på bild här:

http://www.jarrography.free.fr/details_equipement_audio.php?id_equip=79

Laserharpan är en stråle som splittras utav en slags spegelteknik så att det ut som strängar. När man bryter en stråle triggas en ton från en sequencer i den följd som melodin går. Så har jag fått det förklarat för mig en gång. Cool är den hursom.

Den svarta Dynacord-prylen som han spelar bassynth på under Houston och även under Aero är ett mysterium. Varken tangenter eller strängar...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 09:06

Jag har hört att laserharpan triggade en Elka Synthex. Det ska i alla fall vara en Synthex som gjorde ljudet på skivan.

\\Gnutten

  • Medlem
  • 2005-01-17 09:08

Laserharpeljudet är ett av presetljuden på Synthexen. Jag vet. Har spelat på en. Svårt att låta bli att spela just den låten...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 20:30

Elka Synthex var ljudet för laserharpan på Rendez Vous I & III.

På Oxygene Tour 97 var det en samplad Eminent (Oxygene 7) som triggades och på Concerts In China (Laserharp) var det en Oberheim TVS-1A

1
Bevaka tråden