Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthbyggsatser

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara Paia som har kit för detta?

  • Medlem
  • 2005-01-16 16:52

tror http://www.synthtech.com/motm.html har med.. men det är nog modularer (moduler) i byggsats isf.

men atm så funkar inet sidan.

Ja modulsynthar finns det ju några tillverkare av. Har funderat på en Paia Fatman från och till, men det har aldrig blivit av. Fatman verkar rolig, dock saknar den brusgenerator, något som jag tycker är väldigt viktigt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-16 18:59
Ursprungligen av Dalleponken:

Ja modulsynthar finns det ju några tillverkare av. Har funderat på en Paia Fatman från och till, men det har aldrig blivit av. Fatman verkar rolig, dock saknar den brusgenerator, något som jag tycker är väldigt viktigt.

Fatmanen är sådär...den är kul och rätt enkel att bygga men den låter inget vidare...tunt, tunt, tunt...

Vet faktisk ingen annan som har färdiga kits...annat än modularer...har letat lite men inte hittat något...

  • Medlem
  • 2005-01-16 17:07

och bara hz/v... för dom som är cv/gate bögar som mej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 17:18

Nu smyger jag in med en annan fråga.. Vilken typ av CV/Gate körde Yamaha? För jag ska plugga in min CS-5 till Syntechnon snart, är det något man borde tänka på?

  • Medlem
  • 2005-01-16 17:19

hz/v

eller?... ska kolla.. är 99% säker

  • Medlem
  • 2005-01-16 17:26

Yamaha använder hz.. emn i manualen står det control volt (?) 125m Volt -> 4 volt.. Detta kanske kan vara något förvirrande.

Men som sagt. hz/v.. och trigger +15V - +3V (off) 0V - -10V (on) = S-trigg

Rätta mej om jag har fel. Vill inte sprida felaktig info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 22:25

Tack så mycket för hjälpen 18dB, om det står såhär "Free selectable Volt/Oct or Volt/Hz for each CV output." Då borde väl Syntecnon klara av att driva en CS-5?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-16 19:30

Jag skulle vilja påstå att fatman låter relativt fett och definitivt varmt, spöar alla VA/mjukvaror när det gäller värme tycker jag, men glöm inte att addera LFO, BPF, pulsvåg och lite andra moddar.

Och lyckas du få kontakt med Paia, så säg till mig. Jag har försökt i över en månads tid, men får inget svar alt. att mailen bouncar... =(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-16 20:43

ASM-2 på www.elby-designs.com Kan köpas både som löst kretskort eller med komponenter.

  • Medlem
  • 2005-01-16 22:26

Helix: Helt rätt, din Teebee fixar biffen. Min fixar i alla fall att styra MS-10/20, som kör på samma standard som Yamahas CS-serie.

makari: Elby verkade ha intressanta prylar, verkar dock som om det rör sig om DYI på en lite högre nivå än än Fatman. Vet inte om jag kan anse mig tillräckligt händig för att bygga någon av deras synthar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-16 23:14

Visserligen, kanske mest beroende på att de inte är så "färdiga" som paias, låda och sånt ingår inte och man är inte tvingad att använda en fast layout på frontpanel och signalkedja, på gott och ont visserligen. Det finns iofs färdiga fronpanelslayouter att utgå ifrån. Inget MIDI-interface heller.

Däremot så tror jag att en ASM-2 ger fett mycket mer synth för pengarna än en Fatman.

www.oakleysound.com finns också men han säljer enbart kretskort (och färdigbyggda moduler)
www.cgs.synth.net också bara kretskort, men en del kul och udda kretsar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 08:09

Sen har vi ju EFM som har ett par byggbara synthar som heter TomCat och BassAce, förutom alla moduler. EFM är billiga men räkna med MYCKET mer DIY än med Paia t ex. Det följer t ex inte med nån riktig byggbeskrivning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 08:20

Min uppfattning:

Dyrt men väldigt bra & väldokumenterat: Oakley, MOTM
Billigt och hyffsat bra & väldokumenterat: Paia
Billigt men inte väldokumenterat: EFM, CGS(?)

Andra:
Tellun, http://www.tellun.com/motm/diy/diy.html (kolla in Neural Agonizer!)
Music From Outer Space, http://www.musicfromouterspace.com/ (Sound Lab Minisynth kanske kan va nåt?)

1
Bevaka tråden