Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JP-8 vs MKS-80?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lurar lite på en MKS-80 med MPG-80. Är det någon som jämfört den med en Jupiter 8? Låter de likadant?

Är långt ifrån någon expert, och jag är säker på att nån annan sitter på mer info, men det finns väl två versioner av MKS80? En med Rolands egna chip och en med standardkomponenter. Ska tydligen låta rätt olika, så det kan ju vara värt att kolla upp vilken man vill ha...

Om du orkar gräva i arkiv finns frågan debatterad i grundlighet på analogue-heaven-listan. Men det är ju trevligare att höra svenska finurliga formuleringar från 99:are än läsa död text på engelska

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 20:29

Jag har testat MKS-80 några gånger men aldrig tillsammans med min JP8. Jag tycker MKS-80 låter j***a bra. Dom två jag testat hade CEM kretsar, jag har alltså inte testat versionen med Roland kretsar.

Jag tycker inte den låter som en JP8, den har inte samma filter eller VCO:er, den låter lite hmm... kall på nått vis. Den saknar fluffigheten som JP8:an har, påminner mer om min JP6. MKS-80:ian har däremot bättre djup i bassen och jag tycker envelopsen i MKS-80:an är snabbare.

Vet inte vad man får betala för en MKS80 inkl MPG-80. Ett alternativ till att köpa en MKS80 kan vara en Jupiter-6 och installera Europa MIDI. Då får du en Jupiter med reglar, multimode VCF som självoscillerar, bättre MIDI spec som sänder CC och liknande ljud.

MVH
Demokid

Det är nog som Demokid säger. Har man plats kan det nog vara vettigare med en JP6(Europa).

Den jag har i sikte går för 12k, vilket ju är mycket stålar men ändå inte så farligt för en JP-8 om den nu är lika bra. Haken är att den står i Tyskland och det finns fler intressenter så jag hinner inte fundera så länge.

Jag har inte plats till fler keyboards i studion så därför är en rackvariant extra intressant. Men det är klart att om någon erbjöd mig en Jupiter 8 till vettigt pris, eller en Memorymoog LAMM, Syntex eller nå't annat extremt åtråvärt, så hade ju nuvarande set-up fått maka på sig till skrubben.

Men jag känner mig vankelmodig ändå. 12k är en hel del pengar och jag är inte säker på att det priset kommer att stå sig så jag kan sälja igen om det kniper.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 21:33

Somsagt... en JP6 har jag set gå för låga 8500 lägg till 199/US för Europa så har du en riktigt cool Jupiter.

MVH
Demokid

Jag har för mig att MKS-80 namnet till trots mest är lik JP-6 och inte JP-8. Och då kan det som ovan sagt vara en bättre affär att köpa en JP-6 + midifiering. 12k känns inte som något kanonpris, men då har jag aldrig varit särskilt inne på just Roland..

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-17 01:29

Jag har ju haft båda. Dock inte samtidigt, men jag har spelat på båda samma dag.

De låter definitivt inte helt lika, utan det skiljer en del på ljudet. Sett ur ett brett analogsynthperspektiv så hamnar de emellertid i samma fack och de är i stort sett bra på samma saker. Att ha båda två känns onödigt, om man inte har en gigantisk studio. Den ena ersätter helt klart den andra. MKS-80 är en av de bästa och mest praktiska allroundanalogsyntharna som finns. JP-8:an sticker ut lite mer t ex med sina stråk, pads- och leadljud.

JP-6:an har kompatibla röstkort med de äldre MKS-80 (rev 4), men det skiljer ändå en hel del ljudmässigt. JP-6:an är tamare, men har helt andra ljudmöjligheter i och med sitt resonanta multimodefilter, en grej som är rätt ovanlig på en polyfonisk analogsynth. Jag tycker helt klart att JP-8 och MKS-80 ligger närmare varandra och jag tycker inte JP-6 riktigt ersätter någon av dem. Dessutom är det i praktisk användning för mig väldigt stor skillnad på sex och åtta röster när man kör stora ackordväxlingar. En av MKS-80:s och JP-8:ans stora styrkor är också dualläget, och det är inte alls lika användbart på JP-6:an då man bara har två röster tillgänliga och dessutom olika antal röster på ljuden...

12.000 kr för MKS-80 och MPG-80 är ett rätt bra pris, men inget fantompris. De brukar ligga där eller ett par tusen kr högre i Tyskland. Historiskt sett har de också stått sig väldigt bra i pris så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Du borde i så fall oroa dig mer för att du alltid ångrar dig när du sålt en synth. Däremot skulle jag väl inte själv tycka att en MKS-80 är det ni behöver mest och skulle ha roligast med, men det är kanske bara jag det?

• Oregistrerad
  • 2005-01-17 09:04
Ursprungligen av false messiah:

Jag har för mig att MKS-80 namnet till trots mest är lik JP-6 och inte JP-8. Och då kan det som ovan sagt vara en bättre affär att köpa en JP-6 + midifiering. 12k känns inte som något kanonpris, men då har jag aldrig varit särskilt inne på just Roland..

Hmm jag får inte ihop priset 12k?

Jupiter-6: 8500 SEK
Europa: $199*6.90=1373 SEK.

= 9873 SEK

Ett bra pris för en 6 rösters bitimbral analogsynt.

\\Gnutten

det är mks80 + mpg80 som skulle kosta runt 12k

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-17 09:44

12k för MKS80 + MPG80...inte Jupiter6 m Europa. Läs inläggen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 16:40

Jävligt billig Jupiter-6:a!!

____________________________________________________________________________________________
2005-1-15
Säljes: R .JUPITER 6

säljer min repfria fungerande jupiter 6 Pris. 8200:- på plats,prutat o klart skickas oxå emot fraktkostnad men då gäller förskottsbetalning.. synthen är kvar så länge annonsen finns...
http://www.synthmuseum.com/roland/roljup601.html

Pris: 8200:-
Hans@berlin.com

__________________________________________________________________________________________
MVH
Demokid

Ett litet tips betr. framför allt MKS-80, men också JP-8 och JP-6; Eftersom alstringen av vågformer till stor del sker genom kretslösningar som bygger på hederliga, analoga komponenter kan man råka ut för exemplar där åldrandet av dessa komponeneter kommit så långt att det inte längre går att stämma synten helt exakt - trots omtrimmning. De justerbara värden som finns via trimpottar räcker helt enkelt inte till. Vi har sett detta ett antal gånger de senaste åren och det är inte mycket att göra åt (för en vettig kostnad). Så det kan vara en bra grej att testa detta innan köp.

Mvh Björn

P.S. När det gäller Peter H's påstående om "två versioner av MKS-80" så är det bara delvis rätt. Det stämmer att det på mycket tidiga versioner (före SN 511800) fanns ett kretskort där vissa IC-kretsar senare ersattes av Rolands egna customchip. Det var inte mer än 3 olika typer. Att de båda versionerna skulle låta olika har vi aldrig hört

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 16:37

Jag har ägt en Ju-106, Ju-60, Jx10, SH101, D50 och äger nu en JP8, JP6. Har aldrig ägt någon ny digital Roland ROMpler eller VA men med facit i handen tycker jag Roland har otroligt hög kvalitet. Jag har aldrig haft problem med dubbel triggande tangenter, stämning av VCO:er eller nått sånt. (peppar peppar)

Ett tips när man köper vintage... Betala hellre lite mer för ett fint exemplar än att köpa något riktigt billigt som kanske har några fel och skavanker. En synt i fint skick har troligt blivit varit älskad och ompysslad. En synt med trasiga reglar, bucklor m.m. har nog inte haft en lätt uppväxt. Det kan visa sig senare bli en dyr historia att reparera.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-01-19 23:08

Mks80 och Jupiter8 är som sagts innan två HELT OLIKA skitbra synthar. Jag själv fick ett enkelt val när det dök upp en billig JP8.

Encore electronics har de bästa midikiten förresten. Dubbla minnesbanker och separata midikanaler för upper/lower delar upp jupitern i TVÅ 4 rösters separata delar. Mycket användbart kan ni tro.

1
Bevaka tråden