Jag har ju haft båda. Dock inte samtidigt, men jag har spelat på båda samma dag.
De låter definitivt inte helt lika, utan det skiljer en del på ljudet. Sett ur ett brett analogsynthperspektiv så hamnar de emellertid i samma fack och de är i stort sett bra på samma saker. Att ha båda två känns onödigt, om man inte har en gigantisk studio. Den ena ersätter helt klart den andra. MKS-80 är en av de bästa och mest praktiska allroundanalogsyntharna som finns. JP-8:an sticker ut lite mer t ex med sina stråk, pads- och leadljud.
JP-6:an har kompatibla röstkort med de äldre MKS-80 (rev 4), men det skiljer ändå en hel del ljudmässigt. JP-6:an är tamare, men har helt andra ljudmöjligheter i och med sitt resonanta multimodefilter, en grej som är rätt ovanlig på en polyfonisk analogsynth. Jag tycker helt klart att JP-8 och MKS-80 ligger närmare varandra och jag tycker inte JP-6 riktigt ersätter någon av dem. Dessutom är det i praktisk användning för mig väldigt stor skillnad på sex och åtta röster när man kör stora ackordväxlingar. En av MKS-80:s och JP-8:ans stora styrkor är också dualläget, och det är inte alls lika användbart på JP-6:an då man bara har två röster tillgänliga och dessutom olika antal röster på ljuden...
12.000 kr för MKS-80 och MPG-80 är ett rätt bra pris, men inget fantompris. De brukar ligga där eller ett par tusen kr högre i Tyskland. Historiskt sett har de också stått sig väldigt bra i pris så jag tror inte du behöver oroa dig för det. Du borde i så fall oroa dig mer för att du alltid ångrar dig när du sålt en synth. Däremot skulle jag väl inte själv tycka att en MKS-80 är det ni behöver mest och skulle ha roligast med, men det är kanske bara jag det?