Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimoog eller pengarna på banken?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är en rent hypotetisk fråga än så länge. Tänke er att ni har ca 20000:- att göra vad ni vill med. Den förnuftigt skulle genast placera dem i fonder, satt in dem på banken eller något liknande. Det är tämligen säkert om man håller sig till lågriskfonder och liknande. Den som tänker med hjärtat skulle direkt köpa trimsats till bilen, en till VA-synt och kanske ett knippe 80-talssyntar typ Jx8p och liknande.

Men hur skulle det vara att köpa sig en riktig genuin klssiker? För 10 år sedan fick man hosta upp runt 10000 - 15000:- för en Minimoog. Nu går de för runt 20000:- Är det över huvud taget försvarbart att lägga 20000:- på en analogsynt som en investering? Vi bortser här från alla motiv och floskler som "vill du lägga 20000:- är den värd det och man vill ha den". Vi ser det rent ekonomiskt. Det vore ju en kalasgrej att lägga 20000:- på en synt man alltid velat ha och ändå inte ha förstört pengarna.

Vilka syntar kommer att behålla värdet och i värsta fall bara följa inflationen i värdeökning? Vilka skulle ni satsa pengar på?

Mina stalltips är:
Moog Minimoog
Roland Jupiter-8

Vissa syntar är redan så överskattade så jag tror nästan att de kommer att sjunka i värde, till exempel Moog Memorymoog.

  • Medlem
  • 2005-01-17 12:20

Minimoogen lär väl behålla sin status som kultmaskin för all överskådlig framtid. Sen om den är värd 20 lakan är väl en helt annan fråga. Kollar man på en andra klassiker som TR-808 och TR-909 samt TB-303 så har de ju pendlat upp och ner i pris en hel del genom åren.

Jag passar på att slå ett slag för Moog Prodigy och ARP AXXE, det är maskiner som är oförskämt billiga och som kunde kosta mer.

Frågan är kanske också om synthen ska användas i dagligt bruk. Elektronik slits ju med tiden, och en del av de komponenter som tillverkades på 70-talet är i stort sett omöjliga att få tag på idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-17 12:56
Ursprungligen av Dalleponken:

... en del av de komponenter som tillverkades på 70-talet är i stort sett omöjliga att få tag på idag.

Här finns det stora skillnader mellan olika modeller och tillverkare. Minimoogen innehåller t ex (nästan) bara standarkomponter så den vållar vanligtvis inga större problem när det gäller reservdelar. Ur det perspektivet så tror jag att Minimoogen är en realtivt "säker" investering. Frågan är om värdet på just Minimoogen kommer följa inflationstakten och öka i värde lika mycket som inflationen ökar per år? Det är kanske mer osäkert ...

Citat:

Det är tämligen säkert om man håller sig till lågriskfonder och liknande

Det där är tyvärr inte riktigt sant. Fick en slant över när jag sålde min lägenhet för 7-8 år sen. Satte dom i den fond banken bedömde som absolut lägst risk. Nu ligger jag 30% back... Kommer aldrig i h*lvete lita på en bank igen. Sparkonto är den största risk jag tar igen.

Vissa investerar ju i Konst och antikviteter istället för att sätta in pengarna på banken.. Då låter det ju roligare att investera i gamla synthar... Personligen så tror jag det kan bli svårt att få pengarna att öka på det viset.. det är lite för sent nu.. om man samlat på sig ett gäng för några år sen kanske... men man vet aldrig.. ms20 verkar ju stiga i pris hela tiden...

Det säkraste är väl att köpa lägenhet? Min ökade 100% i värde på bara fem år, vilket kommer bra till hands nu när jag ska sälja den för att börja plugga. I och för sig hade jag kunnat köpa 50 st MS-20 i stället men det hade varit svårt att bo inuti dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-17 13:12

Man skulle köpt på sig ett gäng 303:or när de såldes ut för inga pengar alls. Iofs så hade jag ingen aning om vad en 303:a var då På tal om det, vad blir nästa 303:a? Fast det finns väl risk för att ingen synth kommer bli SÅ kult som 303:an igen.

mc303?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 13:15

Jag hade sparat mina 20 000 och väntat tills jag kunnat köpa en ARP2600 (alternativt en VCS3 med tillhörande keyboard)

En Minimoog är nog ganska enkel att hålla vid liv under många år ännu. Jag kanske formulerade mig lite fel, jag är nyfiken på vilka syntar som kommer att behålla sitt värde i takt med inflationen, inte vilka syntar som man kommer att kunna bli rik på. De snabba klippens tid är nog förbi om man skall investera i syntar. Att idag köpa en Minimoog för 20000:- och sälja den för 60000:- om fem år år nog lite optimistiskt. Men kan man få 25000:- för den om fem år? Och 30000:- efter ytterligare fem år? Att en synt är prisvärd är inte samma sak som att den kommer att behålla värdet även i framtiden.

Peter H... om de där investerarna på banekn var sådana klippare de vill framstå som... varför i h-vete löneslavar de på banken för? Hur man placerar sina pengar är ett ämne för off topic. Det skulla kunna vara en intressant tråd om någon startade den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-17 13:26

Mmm. Priser är psykologiska också. 20.000:- är absolut öfre smärtgränsen för en Mini av begagnad karaktär tycker jag. En Voyager, ja, då kan man gå över 20-spärren. Jag tror dessa priser kommer hålla sig ett bra tag. Oavsett pengarnas värdeförändring egentligen, pga... det psykologiska i det hela.

VCS3 tror jag kommer hålla priset väldigt länge.. om inte gå upp ytterligare.. samma med synthi a/ks.
Modularsystem tror jag på också.

Jupiter6/8 tror jag däremot inte kommer klara hålla priserna så länge.. men det är väl mest för att jag redan nu tycker att de är väldigt överskattade. Å andra sidan så verkar stora syntar kosta mer av princip verkar det som.. så man får väl se.

Voyager är rätt ointressant i sammanhanget då den nytillverkas. Köper du en ny sådan för 25 lök så kan du kanske sälja den begagnad för 20 lök veckan efter. Att den sedan kommer ligga så samma nypris i flera år är heller inte riktigt det jag menar med att den håller värdet.

Men om du köper en begagnad för 20 då? <- den kanske håller värdet

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 14:16

Köp en beggad Minimoog Model V och sätt in resten i en medelrisk fond i ett antal år. Då får du en Minimoog och har pengar när du går i pension.

\\Gnutten

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 16:14
Ursprungligen av Gnutten:

Köp en beggad Minimoog Model V och sätt in resten i en medelrisk fond i ett antal år. Då får du en Minimoog och har pengar när du går i pension.

\\Gnutten

Samtidigt är den ju bara ett substitut för en äkta. Vill man ha en minimoog så finns det, i mina ögon iaf, bara ett alternativ. (om man nu har stålar såklart! Annars är model V väldigt prisvärd)

Ursprungligen av bewing77:

Angående placeringar av pengar så är det bästa i ett långt perspektiv aktier, inte fonder.

Fast jag måste nog hålla med Donald Trump som sa att aktier är en skittråkig investering. Man köper papper med tecken på istället för något man kan se och verkligen förstå värdet av som t.ex fastigheter och annat.
Att sedan aktier kan vara bra investeringar råder det ingen tvekan om.

Jag köpte en Moog Taurus (den första versionen) på keyboard city för ca 15 år sedan.
Då gav jag 1500:- kr! (Ja, ni läste rätt! 1500:-!!!)
Värdet har ökat så kraftigt de senaste åren att jag nästan inte vågar använda den längre av rädsla för att den skall gå sönder.

Det finns ju vissa synthar som fortfarande ligger förhållandevis lågt i pris.
T.ex Oberheim OBXa och OB-8 som ligger väldigt lågt med tanke på hur bra dom egenligen är. Det kanske beror på att dom inte ser lika "coola" ut som en MiniMoog?
Men det skulle inte förvåna mig om dom kommer att stiga kraftigt i pris under dom kommande åren.

Om det inträffar finns det i alla fall minst en OB-8 ägare på detta forum som blir glad.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 14:18
  • Medlem
  • 2005-01-17 14:20

Mjukis-MS-20 alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-17 14:47

Jag köpte min Minimoog för 6.000 kr år 1990 ... Då tyckte jag den var i dyraste laget och jag tvekade lite innan jag slutligen köpte den. Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att en synt som redan då ansågs gammal skulle betinga ett pris idag på ungefär det tredubbla! :eek: Jag har aldrig tänkt på Minimoogen som en investering och jag kommer förmodligen att ha den tills den dag jag dör (eller blir oförmögen att använda den ...). Jag gillar den helt enkelt för mycket för att kunna sälja den och då spelar dess värde ingen som helst roll ...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 14:36

2000 är väl ett jätte bra pris och så har man 18 tusen kvar att spara.

\\Gnutten

Det är ju inte säkert att minimoogens ljud alltid kommer att vara i ropet.
Det fanns en tid för några år sedan då folk mer eller mindre spottade på TB-303 och priset sjönk som en sten.
Kanske är det DX-1 som alla vill ha om 6-7 år?
Eller Kawai K1?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 15:03

Angående placeringar av pengar så är det bästa i ett långt perspektiv aktier, inte fonder. En välplacerad aktieportfölj är det sparsätt som ökar mest i värde om man ser det i ett perspektiv av 15-20 år. Men för guds skull inte bara en aktie som man tror kommer gå bra utan ett bra urval.

Frågan är hur mycket mer gamla syntar kommer att stiga i pris. Det kan ju vara så att de fortsätter att öka pga att folk samlar. Men det kan ju också vara så att gränsen är nådd: att folk tycker att tex 20000 för en minimoog är den absoluta smärtgränsen. Ingen lär väl betala det priset för ljudets skull, speciellt inte nu när man kan köpa en Voyager, så en prisökning är ju enbart samlarvärdet från nu känns det som.

Ursprungligen av bewing77:

Angående placeringar av pengar så är det bästa i ett långt perspektiv aktier, inte fonder. En välplacerad aktieportfölj är det sparsätt som ökar mest i värde om man ser det i ett perspektiv av 15-20 år. Men för guds skull inte bara en aktie som man tror kommer gå bra utan ett bra urval.

Aningen OT: det där stämmer så länge man jämför över långa tidsperioder, över 50 år eller mer. Och även då finns det en stor risk att aktiemarknaden tappar så mycket att man hamnar back jämfört med alternativen. De som investerade pengar runt itbubblan eller strax innan har knappast kommit tillbaks på plus ännu, även om aktiemarknaden slagit andra sparformer under tiden.

Hu, jag skulle aldrig kunna köpa go' syntar som investering!
För en vacker dag skall man ju omsätta sitt kapital och köpa sig en villa, en båt eller pensionera sig...
och då MÅSTE MAN JU SÄLJA den fina synten!!!

Alltså, man skall investera i säkra grejor, men ingenting man kan råka bli fäst vid.
Min Mini, inköpt för 8500kr våren 2000, är ju ekonomiskt sett en schysst investering, men i praktiken ändå inte. En sak har ju bara ett reellt ekonomiskt värde den dag den säljs och har en köpare. Eftersom min Mini inte kommer att lämna mitt hem med mindre än att jag är död, så har den ju ingen reell ekonomisk signifikans. Dess "värde" är bara aktuellt om den skulle bli stulen eller om huset brinner ner och jag måste hitta en ny.

Hur mycket mer är förresten en Mini värd när den har Bobs autograf?

Min lägenhet däremot har gått upp med 100% på tre år, och DET är en fin investering.
Det underlättar när jag skall uppfylla mitt nyårslöfte och bli göteborgare...

För övrigt är pengar Babylon. Instrument är gudomligt.

/Rotwang!

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-01-19 23:25

Memorymoog överskattad??? Eller inte. Verkligen en av de mest UNDERSKATTADE synthar jag äger. Dock måste jag tillägga att utan Linntronics modifiering var den lite labil i sin autotune och allmänt temperaturkänslig. Nu är den "rock solid" och fantastiskt inspirerande att spela på, och jag kommer aldrig att göra mig av med den. Så bra är den!

Under flera år omkring 1990 funderade jag i tankarna på analogsyntar som investeringar. Som gymnasist och senare student fanns inte möjligheterna att inhandla så mycket goda grejer. Sålunda fick jag se den möjligheten glida förbi i takt med att priser och status steg. Det var inget roligt att ha en klar känsla av vad som är en bra investering, men inte ha möjligheter att genomföra den.
Det visade sig att jag hade rätt och lågprisvågen gled förbi mig. Till slut inköptes en minimoog för, ja just det, naturligtvis 19.900 och det är inte att se som en investering. Enbart djup kärlek. Jag har för övrigt aldrig avhänt mig någon av syntarna under hela mitt liv, så av affektions och sentimentala skäl hade de där investeringarna kanske aldrig blivit av ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-29 11:27

Jag köpte min för 10.500 från en studio i Göteborg.

Jag gav 37000:- för min hos en gubbe på stan.

Bevaka tråden