Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort till bärbar dator...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis beställt en Acer Aspire 1682WLMi idag för att använda när jag jobbar med musik, och framförallt för att kunna spela live (använder Reason 2.5 och Ableton LIVE 4). Behöver ett vettigt ljudkort till den, som förstås måste kunna drivas helt genom USB2 eller firewireporten. Det får gärna vara ett ljudkort av typ inbyggt i ett litet bra midiklaviatur och ska helst inte kosta mer än 3000kr...
så, är det nån som har något bra förslag på vad jag ska köpa? Hittar inget på MB och det jag sett på JAM för en bra peng är av ett märke jag inte känner till direkt...

det på JAM heter ESI NeoN och ser ut såhär.

speccarna ser bra ut och är:

25 anslagskänsliga vägda tangenter med bra känsla
LED-display
24bit/96kHz ljudkvalitet
Gummerat pitch-/mod-/datahjul
16 funktionsknappar / 4 dataknappar
8 programmerbara kontrollrattar
Integrerat ljudkort med stöd för upp till 24bit/96kHz ljudkvalitet
1 hörlursutgång med nivåkontroll
Anslutning för sustainpedal
Extern DC strömförsörjning
Upp till 16 presets kan sparas och återkallas
16 kanals MIDI IN/MIDI OUT
Stereo analog I/O
Mikrofoningång och högohmig instrumentingång för t ex elgitarr
Ansluts till datorn via USB-porten
Numeriskt tangentbord som även kan användas som extra MIDI-tangenter
Kompatibelt med Windows XP/Mac OS 10.x

är detta något att ha eller är någon av M-audio's grejer bättre? Novations grejer verkar tyvärr vara lite för dyra... Det är inte heller alls tvunget att det ska vara ett ljudkort inbyggt i ett midiklaviatur, men om det inte är det så får det allt ta o va lite billigare... hoppas nån av er har nått vettigt förslag

tackar på förhand

Personligen hade jag tänkt, om jag skaffar en bärbar någon gång i den eventuellt rika framtiden, ha en Photon X25 som ljudkort.

Tio endless rotaryknobbar, en skum airfx-aktig pryl, upplyst mod och pitchwheel a'la Ion samt att man kan spara 20 olika konfigurationer, för $199 från jrrshop, tycker jag gör den ett väldigt vettigt val.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-17 20:23
Ursprungligen av frontier:

Personligen hade jag tänkt, om jag skaffar en bärbar någon gång i den eventuellt rika framtiden, ha en Photon X25 som ljudkort.

Tio endless rotaryknobbar, en skum airfx-aktig pryl, upplyst mod och pitchwheel a'la Ion samt att man kan spara 20 olika konfigurationer, för $199 från jrrshop, tycker jag gör den ett väldigt vettigt val.

Aogh. Fy bubblan vilken horribel design. Isglass-plast-men riktigt hemskt fult.

hercules dj console är nog inte aktuellt alls, kan jag säga utan att titta på speccarna
min reaktion på den här alesis grejen är nog liknande PFs. Den var väldigt... ovacker

Det jag börjat fundera så smått på är ett M-Audio Firewire Solo. Det har i princip exakt de grejer som jag är ute efter, men jag hittar inte det hos JAM, MB eller SMM. Nån som vet var man kan få tag på det?

Har redan ett Yamaha CS2x som kan få fortsätta agera midicontroller tills vidare, det e därför det inte är så superviktigt att det klaviatur med inbyggt ljudkort. När jag ska bli riktigt mobil så får jag dock ta o köpa en lite mindre controller från typ M-audio eller Evolution...

med risk för att få en massa skit tillbaka så skulle jag vilja föreslå Hercules DJ Console. Obs, jag har inte testat denna eller några externa ljudkort alls dock, jag tycker bara det verkar vara en mkt prisvärd lösning. Du har ju inget keyboard eller så dock.

Photon X25 stöder bara USB 1.1 (låg bandbredd), vilket gör att den knappast går att använda till någon multitracking. Kanske funkar ok till mjukvarusynthar dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-03 21:53

smekbar> en fråga bara.. funkar den där acer laptopen bra för audioproduktion? har en vän som är nyfiken på att köpa den.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 23:13

M-audio säljer musikbörsen, deras hemsida är bara åt helvete

http://www.echoaudio.com/Products/CardBus/IndigoIO/index.php

Ultraportabelt, billigt och välljudande.

1
Bevaka tråden