Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är denna hopbyggda dator schysst och är priset bra?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja ha lite hjälp, är sugen på att köpa upp mig på en hemstudio av enklare modell; en pc, ljudkort, keyboard och 2 st mickar och vill sammanlagt lägga högst 20 000 helst någonstans runt 16 000. Behöver tips på vad jag ska köpa, är lite färsk när det gäller detta.

Som jag har förstått d kan det va värt att köpa en ihopbyggd dator och inte en paketdator som tex Dell, är jag rätt ute?

Bor i Oslo och checkade en databutik där en kille gjorde ett förslag på en pc som landade på sammanlagt 13430 nkr (norska kronan ligger inte så värst mycket högre än den svenska just nu, skulle tippa att d motsvarar strax under 14000 skr). Undrar nu om komponenterna är schyssta och om priset är bra eller om det går att få tyag i billigare någonannanstans, kanske i stockholm.

Vore grymt tacksam för lite hjälp i detta.

Kabinett - Aopen Case ATX Tower 350W black Front-USB/Audio/1394 905 :-
CAG1.1 24/SATA Connector, H600B

Huvudkort - ATX PCI-E Audio GbLAN 1394 SATA (915Pa-EFRII), 1279 :-
91.8EA10.I13

Processor - LGA S-775 800MHz 1M BOxed "Prescott, 90nm" 2059 :-
BX80547PG3200EJ

DDR2 minne - 2 st Apacer 512mb DDR2 SDRAM 533MHz PC4300 2115 :-
240-Pin, 512 MB DDR II PC-533

Skärmkort - Connect3d VGA-Card Radeon X600PRO 128 Mb PCI-E 888:-
DVI TV-Out Reatail, 3005

SATA Hårddisk - 2 st Wd Hårddisk 200 gb 7200RPM SATA 3.5" 8Mb 2112 :-

DVD/DVD-brännare - Nec DVD recorder ND-3500A 16X Black dual Layer 602:-
DVD R/RW Bulk, 50026392

Hoppar över att skriva diskettstation, monitor, mus, tangentbord och mus.
WD2000JD

Låter rätt dyrt faktiskt. Gå in på www.datorbutiken.com och testa att konfigurera ihop en liknande burk där.

I'll do that. Några tips på bra ljudkort, keboards och mickar?

Finns väl en hel del bra ljudkort för strax över tusenlappen, kolla på Jam eller Musikbörsen.

Mickar vet jag inte så mycket om, kör själv en Behringer rörpreamp med en billig Generic kondensatormick, det funkar jättebra för mig. Har ett par dynamiska mickar från Behringer när jag behöver spela in i stereo.

Kollade datorbutiken men det nästan samma priser där några kronor billigare bara. Vilka märken är bra när d gäller ljudkort då? Snackade med en snubbe som sa att de flesta går över till externa ljudkort, är d så och isåfall vilka är fördelarna med de?

Oftast är det bättre AD/DA omvandlare i dom externa korten, men det beror mycket på vilket kort du köper ändå.
Själv är jag sugen på ett RME Fireface 800 men det kostar alldeles för mycket egentligen, men sugen är man ju ändå, typ....

Kolla också in Optimistic Solutions i Malmö (www.styggapojken.com). de brukar vara ganska billiga och där brukar man få grejerna precis som man vill ha dem - men de har också bra koll på vad som passar bra ihop. Tyckte också det lät lite dyrt det där norska paketet framförallt om nu frakt tillkommer...

Angående ljudkort är jag inte så hemskt insatt i vad som är bra just nu, men det brukar "tjötas" en hel del om M-Audio och MOTO om jag inte är helt fel på det. Själv kan jag väl egentligen bara rekommendera Digidesigns lösningar (som förvisso är ganska dyra)... fast det är kanske att ta i, egentligen. Men M-Audios "Audiophile"-kort ska tydligen vara riktigt trevliga... Själv kommer jag köra Terratec framöver...

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-19 01:40

Bra ljudkort: RME, Echo, MOTU... Riktigt bra alltså... Tyvärr också med en prislapp...
USB-ljudkort är oftast inte att rekommendera eftersom de innebär längre latency - och de orkar inte med mer än ungefär 2 kanaler samtidigt. Dessutom är risken mycket stor att man kopplar in mer än bara ljudkortet på USB - och då delas bandbredden mellan enheterna och det kan bli rejäla problem. Firewire är betydligt trevligare i så fall - och bäst för stunden är nog RME Fireface800. Viktigt när man kör Firewire, är att controllerns chipset är Texas Instruments. Övriga verkar fungera sämre eller inte alls.

Micar beror på vilket prisläge du har tänkt dig. Lyssna gärna på diverse exempel på min testsite: http://testing.holmerup.biz/mic_pretest .
Själv tycker jag att Studio Projects B1 är oslagbar i det lägsta prissegmentet...

Tänk på att om du inte skaffar ett ljudkort med inbyggd micpreamp, så behövs en extern preamp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 01:58

Moderkortet verkar ha PCI-Express, vilket väl i o f s är trevligt, men kolla så du har tillräckligt med vanliga PCI-platser oxå. Inte många ljudkort mig veteligen som kör PCI-Express. (Och UAD-1 gör det definitivt inte, ännu...)

  • Oregistrerad
  • 2005-01-19 02:11

kolla märket på moderkortet, asus eller abit är väl att rekommendera, köpte ett MSIkort som jag tror jag har stekt nu pga att minnesocklarna var sanslöst tröga, tryckte nog sönder både minne och moderkort när jag skulle mixta till lite extra ram i burken...

du kan ju alltid kolla motsvarande på datorbutiken.com, tveksamt om du hittar billigare än där. du kanske har ett bra läge från svenska affärer om du tjänar norska kronor och så oxå, vet inte...

En bra regel som jag lärt mig den hårda vägen, nu senast med ett firewirekort. Om det står VIA någonstans så är det inge bra och kommer nästan alldeles säkert att ge dig problem.

Gällande Firewire på PC så är det ganska så förvirrat tyvärr, Firewire 400 fungerar tydligen bäst om man använder ett nyare Texas Instrument chipset, men för att förvirra ännu mera så har många kort-tillverkare lyckats ge Texas instruments Firewire 800 chip för lite ström. Jag har gått till default läge numera när det gäller Firewire och köper bara ifrån Lacie eller Adaptec.
Det där med 800 gäller tydligen en del andra saker oxå såsom Firewire Hårddiscar och annat, mera info eller åtminstone där jag fick delar av min info hittar ni på www.rme-audio.com

Och tror ni inte att det satt ett Via chip i mitt nya firewire kort med :hmmm:
Fastän jag köpte Lacie och allt, suck

Är via för evigt kasst? Hela moderkortschipsetprylen satte ju sina djupa spår en gång i tiden och jag har ofta trott att det är det som hänger med än idag. Men det är mest skrot nu för tiden också eller? Texas har jag förstått är en god idé överlag då det gäller firewire, synd bara att den dell laptop jag införskaffade med just Texas fw hade en strömförsörjning som orsakar helvetesstörningar i allt man kopplar till den, bye bye hem till irland igen.

njaee inte för evigt, men nog tycker jag att det är en hel del strul fortfarande även om det har blivit bättre. Men det är bara min blygsamma åsikt

1
Bevaka tråden