Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycks om dell 8400?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tros om dell 8400 som musikdator?

Det beror ju på vad som sitter i den eller?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 09:59

Släpp den från Västerbron och spela in ljudet, det är som musik för öronen!

Ursprungligen av PF:

Släpp den från Västerbron och spela in ljudet, det är som musik för öronen!

:kaaaka!:

Fick precis min 8400 för några timmar sen...har inte hunnit testa vad den går för än...men en sak är säker...hela lägenheten stinker plast!

  • Medlem
  • 2005-01-19 18:07

Stanken är förmodligen flamskyddsmedel, något som i alla fall jag är rätt känslig för. Låt datorn stå och köra in sig i ett välventilerat rum.

En kompis är gravt allergisk mot det hela, han klarar inte av att vara i samma rum som nya datorer.

Jag lider ju inte av doften så mycket...men man får väl hoppas att det försvinner så småningom.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-19 19:12

Hur mycket låter fläktarna? Ska nämligen skaffa en sån snart så jag är nyfiken...

Jag hade hört att den skulle vara rätt tyst men den låter inte så mycket tystare än den pentium II:an som jag hade innan...men det vore väl kanske fel att säga att den låter högt iochförsig....eller...det finns tystare datorer kan man ju säga!

Min Dell (minns pinsamt nog inte modellnamnet, men det är nog 8400, om det inte finns nån som heter 8600) är hyggligt tyst. Susar lite, men jämfört med vinandet från min gamla burk så...

Men.

Det första jag upptäckte när jag fått den var att samplern lät på tok för mycket, så nu har den åkt ut. Det är ju alltid nåt som låter. Skulle jag få en ljudlös dator skulle jag antagligen börja störa mej att ventilationen i lägenheten låter...

Ursprungligen av Peter H:

Det är ju alltid nåt som låter. Skulle jag få en ljudlös dator skulle jag antagligen börja störa mej att ventilationen i lägenheten låter...

Det känns som att det är mig du beskriver
Nu när datorn är så tyst den kan bli så brummar monitorerna och för att inte tala kylskåpet

"Susar" var ett bra ord för hur den låter...för min del så spelar det ingen större roll med tanke på att jag sällan spelar in akustiska instrument eller sång.

Det är ju inte bara styrkan, ljudets karaktär avgör ju också hur störigt man upplever det. Och där tycker jag Dell'en ligger bra till.

De är inte känsliga och kraschar ofta då?

Har bra erfarenheter ifrån Dell sen tidigare (vi köpte Dell på gamla jobbet).
Inga konstiga specialprylar utan allt är standarddelar, förutom då förstås chassidelar odyl.
Kollade på grundspecen och det ser ut att vara ett Intel moderkort (Brukar var intel iallafall)
Samt ganska hyggliga specar på allt, bra med minne just nu såg jag 1GB hade dom en drive på just nu.
Det du däremot bör göra redan dag ett är att installera om datorn, samt ta hem originaldrivers ifrån tillverkaren direkt. På min tid så hände det då och då att dells driver inte var OK, utan man fick ta hem en original så gick det bra.
Angående ljudnivåer så brukar dom inte vara "jättetysta" men även sådant går ju att ordna i efterhand, vet inte vad Garantin tycker om det men det går iallafall att göra ifall man blir jättestörd på volymen ifrån fläktar odyl.

Så tycker jag iallafall

Citat:

De är inte känsliga och kraschar ofta då?

Du har ju garanti på grejerna, kraschar den ofta så det bara utnyttja den.

Enda problemet jag har för tillfället är att SX3 inte är helt kompis med MOTU828 längre. (Måste ha 828 igång när jag startar datorn alternativt, köra "Scan for hardware change", annars hänger SX i uppstart. Skumt, nytt problem...). Men det har ju hursomhelst inget med Dell'en att göra.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-20 10:31

Jag har kört Dell hemma och på jobbet de senaste 8 åren utan några problem...de har bra burkar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-20 10:49

Som sagt finns en Dell Dimension 8400 m 3 Ghz, DVDRW mm mm till salu, jag kan även tänka mig att sälja den med det otroligt bra ljudkortet Motu 2408 II till ett bra paketpris. Det är en klockren kombination, verkligen.

1
Bevaka tråden