Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire - ordning på ljudkort och HD

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 23:32

Spelar det någon roll i vilken ordning man sätter Firewireljudkort och Firewirehårddisk? Min Powerbook har ju bara en firewireutgång så någon enhet måste sitta först.

Någon som experimenterat?

PB G4 667 Mhz
M-Audio 410
Smartdisk Crossfire

mvh

Tror inte det ska spela någon roll, har inte hört något om det i alla fall. Kör på så märker du väl om det inte funkar.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-01-19 01:52

Jag har sett flera rekommendationer om att ljudkortet ska sitta först - men har inte någon egen erfarenhet av det...

Det är ett otyg att ibook och små powerbooks bara har en firewire och två usb. En usb ryker till logicdongeln och den andra till usb.keyboard, alltså ingen plats kvar till usb-mus. Jag har även både firewireljudkort och hårddisk. Det vore trevligt med fler portar om det nu kommer nya powebooks de närmsta veckorna.

Ursprungligen av Claes:

Jag har sett flera rekommendationer om att ljudkortet ska sitta först - men har inte någon egen erfarenhet av det...

Japp, det är endast i den ordningen det fungerar för mig med en powerbook, M-audio FW410 och en LaCie disk.
I mitt fall ville jag sätta disken på den enda FW800 porten jag har och audio interfacet på FW400 porten, men då kraschar datorn.

  • Medlem
  • 2005-01-19 16:42

Fungerar det dåligt med USB-hubbar till Apples bärbara? Visst, en till sak att släpa på, men det borde väl göra jobbet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 16:51

Ja, det finns fina små minihubbar som knappt märks. Kör på en sån. Till exempel Dr Bott T3 (bilden). Funkar alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-01 20:07
Ursprungligen av PF:

Ja, det finns fina små minihubbar som knappt märks. Kör på en sån. Till exempel Dr Bott T3 (bilden). Funkar alldeles utmärkt.

Det där var f-n en av de smartaste produkter jag sett på länge...måste genast inhandlas...

snoensko: Finns väl ingen anledning att ha fler fw-portar då det protokollet är tänkt att kedjas. (visst, alla hårddiskar och ljudkort har inte två fw-portar men de flesta har det) Har inte apples tangentbord två usbportar? En på vardera sidan där du kan plugga i musen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 16:55

Bättre upp: har man en ny PB så kan man köra blåtand, inbyggt i datorn, finns både bt-tangentbord och möss.

Ja blåtand är en bra lösning. USBhub vill jag inte ha, känns som att den blir en perfekt hävarm som jag skulle råka trycka till så att porten knäcks och blir glapp. Tror att logicdongeln behöver en egen USBport. Många portar är hursomhelst bra. Ipod, kamera, USBminne, videokamera mm. gissar att det ser likadant ut hemma hos er? Hur länge räcker batterierna i en blåtandmus ungefär?

Visst, det är en gammal tråd men tåls att väckas nu när jag har hårddiskstrul. Jag kör numera ett firepodkort och en firewirehårddisk och har, precis som första inläggsförfattaren, bara en firewireport. Jag tänkte att det det kanske vore bättre att köra hårddisken separat med USB2, men det gick inte. Finder hänger sig så fort jag rör den externa hårddisken. Trist.

Min fundering och anledning att väcka denna tråd är således: Borde det inte betydlig mindre bandbredd för hårddisken om den är påkopplad på ljudkortet. Jag tänker på fw400 varianten. Som Eskimo skrev: "Protokollet är till för att länkas". Ingen blir ju gladare än jag om det är så. Då kan jag gå på i gamla spår, med gott samvete.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 01:35

Det där ska inte spela någon större roll, vilken ordning saker sitter i, däremot kan man inte räkna med att datorn ska orka försörja mer än en enhet med ström, inte i min erfarenhet.

Jag kör själv iBook, Metric Halo Mobile I/O ULN-2 och sen vidare till en FW-HD, jag brukar köra extern ström till hd:n men inte interfacet, och det har aldrig vart några problem öht.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Jag provar en gång till men lite mer kortfattat:

Borde det inte bli mindre bandbredd för hårddisken om den sitter länkad på ett ljudkort?

Om man har en PB och känner sig behöva fler FW-portar kan man alltid skaffa det på ett kort för din "Type II Cardbus slot".

LaCie FW800 PC Card. 2 x FW800, 1 x FW400 i pcmciaporten. Funkar finfint.

Jag har en firepod och enligt presonus ska hårddisken alltid sitta längst ut i kedjan.

Har inte alla appletangentbord som kör via usb en inbyggd hub för t.ex. mus och sånt?

1
Bevaka tråden