Var går gränsen mellan keyboard och synth egentligen?
Jag har alltid trott mig veta skillnaden...men jag har börjat fundera lite...för ordet keyboard är ju ett fruktansvärt klumpigt ord på ett instrument med tanke på att det betyder tangenter...och tangenter har ju både pianon och synthar t.ex.
Sen så tenderar ju hemmakeyboards att vara uppbyggda på samplingar av riktiga instrument medan synthesizers skapar sina egna ljud...men om man ser tillbaks på de hemmakeyboards som fanns på 80-talet så lät de ju knappast som riktiga instrument?
Det är väl kanske möjligt att det var samplingar även då men jag tycker då att ljudet som kommer ifrån min Yamaha Portasound PSS-130 låter mer som fabriksljuden från någon tidig 80-tals synth...men som sagt det kanske är 4-bits samplingar eller något sånt?!
Ta t.ex. Korg M1 som har samplade vågformer...visst man kan ju lägga på filter och sånt...men det finns ju morderna hemmakeyboards som klarar samma sak...men de kallas ju inte för synth?
Så vad är det egentligen som skiljer dem åt? Handlar det bara om att man kan skapa sina egna ljud på synthar och på hemmakeyboards så kan man det inte...eller?
:hmmm: