Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var går gränsen...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var går gränsen mellan keyboard och synth egentligen?

Jag har alltid trott mig veta skillnaden...men jag har börjat fundera lite...för ordet keyboard är ju ett fruktansvärt klumpigt ord på ett instrument med tanke på att det betyder tangenter...och tangenter har ju både pianon och synthar t.ex.

Sen så tenderar ju hemmakeyboards att vara uppbyggda på samplingar av riktiga instrument medan synthesizers skapar sina egna ljud...men om man ser tillbaks på de hemmakeyboards som fanns på 80-talet så lät de ju knappast som riktiga instrument?

Det är väl kanske möjligt att det var samplingar även då men jag tycker då att ljudet som kommer ifrån min Yamaha Portasound PSS-130 låter mer som fabriksljuden från någon tidig 80-tals synth...men som sagt det kanske är 4-bits samplingar eller något sånt?!

Ta t.ex. Korg M1 som har samplade vågformer...visst man kan ju lägga på filter och sånt...men det finns ju morderna hemmakeyboards som klarar samma sak...men de kallas ju inte för synth?

Så vad är det egentligen som skiljer dem åt? Handlar det bara om att man kan skapa sina egna ljud på synthar och på hemmakeyboards så kan man det inte...eller?
:hmmm:

• Medlem
  • 2005-01-19 11:03

Autokomp och presetrytmer. Skulle jag säga. Dock så börjar ju avancerade workstations närma sig den avdelningen mer och mer...

Rolands grejer börjar allt närma sej autokomp tycker jag... Känns som gränsen blir alltmer flytande.

Hehe...fast det är ju skillnad på walz-komp och trance-komp!

Tidigare sorterade jag alla plankor med inbyggda högtalare som keyboards. Jag har inte lyssnat på dagens "keyboards" men jag kan tänka mig att de ljudmässigt kan prestera bra.

skillnaden går vid inbygda högtalare enligt alla mina kompisar. den där juno106 med högtalare liksom vissa EDP-maskiner e undantag

Roland´s EG-101 då? Vad är det då?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 12:39

En flopp.

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 13:13

Det är en hemkeyboard om den har något av detta: Inbyggda högtalare, trummaskin (4 takter) med autokomp och variation, tangenter som lyser när dom spelas på, små trumsymboler ovanför tangenterna, inbyggda dåligt samplade trumljud och drum rolls, går ej att editera ljud, heter nått med Super, Ultra, Sound

Trubadur keyboard:
Har några av ovan nämnda kännetecken plus: Manualen snackar om General MIDI, Styles, agangements, Kan scrolla sångtexten i displayen från en standard MIDI file.
Trubadurkeyboards är lite svåra att känna igen då den oftast ser ut som en rompler workstation, dom behöver t.ex. inte ha högtalare. Oftast har dom GM tryckt på frontpanelen, diskett station för att ladda hem afterski låtar. Dom kan även ha ingång för Mick via tele kontakt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 13:14
Ursprungligen av Gnutten:

Det är en hemkeyboard...

Tror du snarare beskrev en mardröm

"Sen så tenderar ju hemmakeyboards att vara uppbyggda på samplingar av riktiga instrument medan synthesizers skapar sina egna ljud"

Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Hur skapar en synt sina egna ljud? Jo, genom samplingar i de flesta fall. Gör den inte det är det nog en VA-synt. Själva ljudmotorn är ofta samma i ett keyboard och en synt idag. Skillnaden ligger nog mer i att man på synter har mer kontroll över hur man redigerar ljudet. Rolands E-serie från 80-talet hade till exempel samma LA-syntesmotor som D-seriens syntar. Dock kunda man inte påverka ljuden i någon nämnvärd utsträckning.

Ursprungligen av toandfro:

Var går gränsen mellan keyboard och synth egentligen?

Autokompen utan tvekan. Det finns ingen annan 100%ig gemensam nämnare.

Dom senaste keyboarden har en kraftfull synthdel, med stympade editeringsmöjligheter, men dock. Vissa kan sampla, vissa har körpålägg till sjungen sång och andra har en proffsig sequencer eller multitimbralitet via midi eller firewire.

Men ingen workstation kan väl än så länge tvingas spela ett, av en japan, förprogrammerat Beguine eller BigBandJazz komp med intro'n, fills, variationer och färdiga avslut?

1
Bevaka tråden