Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt diskussionsrum under ?Instrument???

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 14:25

Varför inte skapa ett nytt diskussions rum under Instrument som skulle kunna heta "Analogsyntar".
Där diskuteras endast analogsyntar, inga VA syntar m.m. På det viset slipper vi dessa ändlösa diskussioner om VA inte låter lika varmt och fett. Dom som vill diskutera riktiga analogsyntar har ett eget forum. Alla andra skriver inlägg under ?Syntar & sånt? VA, pluggar, DX7, sampler m.m.

Det blir troligen rätt få inlägg under Analogsyntar då digital och VA verkar mer poppis.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-20 14:27

Lycka till med den sorteringen...

Nej, jag tycker syntar är syntar, roligare synergieffekter då.

Det lär ju bli fler diskussioner om vad som är vad om ett sådant forum tillkommer. Vidare bör väl ?Syntar & sånt? delas upp helt i så fall; "analogsyntar", "digitalsyntar", "hybridsyntar", "grooveboxsyntar" osv. Mest jobbigt, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 14:40

Nja jag säger aldrig hybridsynt... Ta Juno106 eller någon sådan ?hybrid?. Har den ett analogt filter är den analog för mig. Om den har DCO spelar ingen roll... bara den inte är uppbyggd av samplingar. PPG Wave skulle hamna under "Digitalsyntar". Alla synthar som använder sig av DSP, samplingar, digital ljudgenerering helt enkelt hamnar under "Digitalsyntar". (simpelt)

Om en grooveboxsynt skulle ha analoga filter eller VCO då hamnar den under "Analogsyntar" annars är det "Digitalsyntar" Bus enkelt.

  • Medlem
  • 2005-01-20 14:40

Syntar är syntar. Vi har diskuterat det här internt en del på 99musik om man skulle splitta upp saker än mer, men kom fram till att det är enklast att inte göra det.

För min del så sorterar jag in samplers i syntkategorin också. Men, det som jag tycker är en analogsynt tycker någon annan är en digitalsynt. T.ex. Juno-106 som du tar som exempel gnutten. Den tycker jag inte är en analogsynt pga sina DCO.

Att folk blir putta om man säger att en analogsynt låter sämre än en VA och tvärtom får man ta. Den diskussionen kommer aldrig ta slut, hur trist man själv tycker den är. Alltid finns det någon till att tycka att en annans åsikt är fel och att man inte får tycka så för att så är det minsann inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 15:20

Tulipanaros!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 15:28

Här är ett forum med bra uppdelning som funkar.

Synt forum

\\Gnutten

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:28
Ursprungligen av Gnutten:

Här är ett forum med bra uppdelning som funkar.

Synt forum

\\Gnutten

Går det inte att posta där istället då?

Det enda man kan vara säker på om vi startar underforum för analogsyntar är att det kommer att fyllas av evighetslånga diskussioner om vilka syntar som egentligen ska räknas som analogsyntar. Och det kommer alltid finnas de med mer restriktiv hållning. (Ska man vara riktigt noga så kan man till exempel hävda att alla analogsyntar med minnen egentligen är hybridsyntar, eftersom de har digital avläsning och lagring av parametrarna, och en hel del klassiska "analog"-syntar har mjukvarugenererade envelopes och LFO:er; alltså i någon mening hybridsyntar.)

Vill man nödvändigtvis inte läsa om andra syntar än analogsyntar (vad det nu än är) så kan man antingen strunta i att läsa trådarna där folk diskuterar läskiga saker som FM-syntar, eller för den delen icke-elektroniska instrument(!!!), eller så kan man gå med på epostlistorna SAS eller Analogue Heaven.

Gnutten:
"synt forum"

Redan i deras tråd "Underskattade analogsyntar?" (en av de första) blev det en ganska hätsk diskussion om vad som egentligen är en analogsynt. Detsamma lär hända här.. fast det kan man kanske genomlida om nu resultatet på sikt är gott. Jag undrar dock vilka förtjänsterna är egentligen, folk som gnäller på digital-/mjukvarusyntar lär ju inte lägga av med sin grej.

Angående groovebox-/hybrid/osv-syntar.. vad ska vi säga om någon annan vill ha en egen kategori för just sådana? Vart ska gränsen gå och varför?

Det här är inte ett syntforum.. det är ett forum för musikproduktion. Det är en av orsakerna till att vi nu t.om. blandar ihop hårdvara och mjukvara när det gäller syntar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 16:23

Och sen under stränginstrument så måste vi ha ett forum för aukustik gitarr och ett för elgitarr och ett för cello och fiol och och och.. Visst det är lite lättare att se vad som är vad där, men blir det inte lite för mycket?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 16:42

Jo det är sant men om den har någolunda analog ljudväg och använder subtraktiv synthes så kan man kalla den för analog. Man behöver inte vara allt för SAS:ig. Vi är musiker inte några som bråkar om ett motstånd.

Ett exempel på uppdelning.
JX8P=Analogsynt (Har DCO med klassiska vågformer, analogt filter)
PPG WAVE=Digitalsynt (Har massa samplade vågformer)
NordLead-II=Digitalsynt (Ingen tillstymmelse till analoga grejer använder DSP)
Kawai K5000=Digital (Additativ synthes)
DX7=Digital (FM synthes)'
Polysix=Analog (VCO, VCF and analoga envelopes)

Och så vidare, busenkelt.

Eller så kallar man forumet "Vingate" där gamla synthar kan diskuteras, DX7 (inte EX7), JX8P, Moog Memorymoog, PPG m.m.

Syntar är syntar, skit samma om de är analoga eller inte. Skall det delas upp i gitarravdelningen också då? Elgitarrer och aukustiska gitarrer? Jag tycker det är jättebra som det är.

  • Medlem
  • 2005-01-20 16:47

Gnutten: Oavsett vilken kategorisering man väljer kommer debatterna kvarstå. Att folk tjafsar om vad som är "bäst" blir man inte av med. Ej heller debatten om var en viss synt skall kategoriseras. Eventuella diskussioner om vad som låter "bäst" blir man inte av med bara för att man kategoriserar saker.

Det blir ingen sådan uppdelning av syntavdelningen. Det är bra som det är nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-20 16:50

Gnutten: Vad säger du om ESQ-1 då? Samplade vågformer men analoga filter. (dessutom står det Digital Wave Synthesizer på den). :kaaaka!:

Nä, eftersom synthforumet knappast svämmar över av inlägg så tycker jag inte det är nån ide att dela upp det i kategorier. Och så blir den nog inte så många onödiga "vad är analogsynth och vad är inte"-diskussioner

Jag tycker det fungerar bra som det gör nu. Det skulle säkert förekomma lika många livliga diskussioner angående va/ra/digitalsynthars vara, på vilket sätt kategorierna än är uppdelade.

Jag tycker också att det bör vara som det redan är men måste säga att vintage/nytt var ett klart bättre förslag än analogt/digitalt.. lättare att dra gränsen där.

"Går det inte att posta där istället då?"

Fast, det kan man ju alltid göra så 99musik är alltså helt onödigt. :hmmm: Jag tycker inte att vi ska ge gnutten skit för att han presterat ett konstruktivt förslag, även om han hämtat det från ett annat forum.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-20 19:17

Synat å sånnt tycker jag är bra, allt skojjsigt från minimoog/G2 till gameboy med lsdj till S-1000 till tr-707 till leksakskeyboard till rymdljud.....

Funkar för mig, men kan ju försöka att starta en ny tråd om man glider aldeles från ämnet, om man hänvisar till original tråden så blir det svinbra! mycket läsning och sammanhängande trådar vill vi ha!

... och 1% offtopic!!

Håller med jgb och Real Parakeet: det funkar bra idag.

Man kan sitta och dela in syntar till höger och vänster, men likförbannat kommer någon gnälla över att Korg DW-8000 är i fel forum, eller att Korg M1 minsann inte alls är någon vintagesynt, eller att D50 borde räknas som VA och så vidare. Och hur man än gör så kommer det komma frågor som hamnar mellan kategorierna ("på-magen-synt?", "ESQ-1 vs JX-8P?", "ska jag köpa en TB-303 eller en MC-303?").

Jag tycker inte att det är så mycket trafik i syntforumet att det skulle behövas en uppdelning av den anledningen heller.

1
Bevaka tråden