Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Manual till Roland JD 800??

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har någon en pdf-manual till JD-800 ? Skulle gärna vilja läsa om vad alla dom där knapparna gör för något egentligen!

vilka knappar menar du? .. någon manual har jag inte.. men knapparna kanske jag/någon annan här kan hjälpa till med

Ursprungligen av Volantiz:

vilka knappar menar du? .. någon manual har jag inte.. men knapparna kanske jag/någon annan här kan hjälpa till med

Jag var kanske inte så tydlig. Jag äger inte synthen själv men ja skulle vilja läsa manualen för att se om den verkar kul att sitta med. Tack annars!

aha.. men det kan jag typ svara på
Kortfattat: Den är väldigt kul att sitta med!
Det går väldigt snabbt att få fram sköna ljud osv.. väldigt bra översikt över i stort sett allting. Effekterna behöver man iofs rota i menyer för.. men resten är finemang!

JD 800 ser ju ut som ett rymdskepp tycker jag...skulle kunna vara hämtad ur star wars!

Ja, den ser verkligen läcker ut! Har bara testat en som hastigast. Är den lika bra som den ser ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 13:48
Ursprungligen av Dalleponken:

Ja, den ser verkligen läcker ut! Har bara testat en som hastigast. Är den lika bra som den ser ut?

Jag har ägt en JD-800 i ett par veckor och jag är av en annan åsikt än de flesta andra här verkar det som. Min personliga åsikt är att det är en synt de flesta vill ha för att den ser väldigt kool ut med alla reglar och så, men man inser att den kanske inte var så mycket att ha när man har ägt den ett tag. Jag köpte min för runt 4000:- för några år sedan med case, manualer och ett par kort(electronic drums?). Jag sålde den några veckor senare eftersom jag redan hade en D50:a med PG-1000. Jepp, jag tycker inte att den kan något direkt som inte min D50:a redan kan, dessutom har JD-800:an ett par otrevliga egenskaper. För det första så väger den väldigt mycket, ett riktigt as! För det andra så är aftertouchen, öhm, hård... Om man inte använder aftertouch är det lugnt, men jag gillar det och det behövs skruvtving för att få synten att reagera, du kommer att få Vangelis-fingrar inom en vecka!

Kort sagt, prova synten, så länge som möjligt, innan du köper! Men om du köper en och det senare visar sig att du kanske inte alls vill ha den, så är de lättsålda, eller var i alla fall för ett par år sedan.

Ursprungligen av Frebrik:

Jag har ägt en JD-800 i ett par veckor och jag är av en annan åsikt än de flesta andra här verkar det som. Min personliga åsikt är att det är en synt de flesta vill ha för att den ser väldigt kool ut med alla reglar och så, men man inser att den kanske inte var så mycket att ha när man har ägt den ett tag. Jag köpte min för runt 4000:- för några år sedan med case, manualer och ett par kort(electronic drums?). Jag sålde den några veckor senare eftersom jag redan hade en D50:a med PG-1000. Jepp, jag tycker inte att den kan något direkt som inte min D50:a redan kan, dessutom har JD-800:an ett par otrevliga egenskaper. För det första så väger den väldigt mycket, ett riktigt as! För det andra så är aftertouchen, öhm, hård... Om man inte använder aftertouch är det lugnt, men jag gillar det och det behövs skruvtving för att få synten att reagera, du kommer att få Vangelis-fingrar inom en vecka!

Kort sagt, prova synten, så länge som möjligt, innan du köper! Men om du köper en och det senare visar sig att du kanske inte alls vill ha den, så är de lättsålda, eller var i alla fall för ett par år sedan.

Instämmer. Jag hatar också velocity'n på den - visserligen justerbar, men inte till ett bra läge. Tangentbordet är inte alls i min smak. Effekterna fick jag leta länge bland menyerna för att helt få tyst på FOREVER Jag samplade det iskalla pianot's och det odödliga pizzit's råsamplingar och sålde den igen. Midi't laggar om man plågar den aldrig så lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 22:30

Aa, jag skulle heller inte klaga på en manual.. Visst det mesta finns ju på panelen men det gör den ju inte mindre avancerad för det..

helix: nåt speciellt som du inte hänger med på hur det fungerar?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-20 22:59

Har Ruddock420's gamla JD-800 och jag gillar den väldigt mycket. Det enda bristen skulle vara det digitala filtret (som på nåt sätt ändå låter rätt) som tyvärr dumpar basen vid mycket resonans. Dess grej är ju helt klart pads, inte så mycket mer, men den gör det jäkligt bra! Och sedan är den ju så lätt att arbeta med...inga jobbiga menyer

Helix: Om det är något du inte förstår så får du gärna ta detta i tråden, jag hjälper dig också gärna.

Och en manual har jag letat efter, men jag kan inte hitta någon. Skulle behöva en för lite mer avancerade midi-saker och multi-setupen om hur den funkar osv... Effekterna är ganska knepiga ibland, men jag klarar det nätt och jämt. Vet inte hur jag gör ibland bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 00:01

Njae, det är väl mest trick för hur man kan utnyttja alla prylar som de två LFO:erna för varje layer t.ex.

helix: jag sålde tyvärr min för 1-2 år sedan (pga ekonomiska #?%"#.. kommer antagligen köpa en igen nån gång i framtiden).. men vad jag kommer ihåg så var det väl inga konstigheter med sånt. Men det borde väl Clase kunna hjälpa till med annars?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 15:08

Volantiz: Formulerade meningen lite konstigt, jag menade typ hur utnyttjar man LFO:ernas fulla potential att göra balla pads.. Måste ju finnas en del trick som får ljuden att låta extra levande..

Frebrik: Så vad du menar är att det är mer yta än innehåll? Synthen är ju grymt snygg, men det låter inte vidare roligt mer filterresonans som stjäl en massa bas, det hör första generationens digitala filter till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 17:37
Ursprungligen av Dalleponken:

Frebrik: Så vad du menar är att det är mer yta än innehåll?

Mja, ungefär. Det är en utmärkt pad-synt och om man har plats och inte använder aftertouch(AT) så mycket så är det lugnt. Lättjobbad med alla reglar! För mig så fyllde den ingen lucka ljudmässigt och jag gillar AT, så den fick stryka på foten. Jag ville mest upplysa om de nackdelar synten faktiskt har så att du inte tror att alla som har eller har haft en JD-800 är jättenöjda.

Själv är jag den där typen som köper allt som är "bra" pris på och säljer det sedan när jag har tröttnat på grejjerna. Jag tröttnar på det mesta till slut, tyvärr! Det är mest lekstuga hemma hos mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 12:43

En svaghet med JD800 är det begränsade utbudet av vågformer. Av de som kommer inbyggda är kanske 10% något att ha och de kort som går att köpa (om man har tur på eBay) innehåller väldigt lite och mesta en massa taffliga försök att låta som riktiga instrument. JD800:s underbara kontrollinterface hade varit superkul om den innehållit en massa skojiga vågformer som t.ex. Wavestation.

Filtret är ganska kasst fast det är lite roligt också. Det distar ju helvilt ibland.

</t>

  • Medlem
  • 2005-01-21 14:37

Dalleponken: Inte bara digitala filter vad jag vet, om det inte är någon som stoppat in ett sådant i min Pro~One. Upp med resonansen så försvinner basen samt att det upplevs som att volymen på hela ljudet sänks.

jbg: Du har rätt. Mina hyggligt nya ESI-med Z-plane filter tappar också en del bas när jag drar upp resonansen. MS-20 däremot, tappar verkligen ingen bas, det blir snarare värre. Och Junosyntharna har heller inget nämnvärt bastapp.

Finns det något filter av MS-20's karaktär att köpa separat?

Köra s&h på LFO och modulera filtret brukar funka bra för att få organiska pads. Fast inte modulera hela ljudet, bara en del och ganska långsamt.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-21 21:32

Knepet med jd'n är att lfo'erna kan modulera även åt minus. Något jag utnyttjar väldigt mycket fast i liten mängd på allting i synten som inte redan moduleras "hörbart", dvs ändra pitchen lite här och var, modulera litegrann kanske osv m.m. Aftertouchen är ganska hård, men lek med den också.
Ett annat knep jag brukar använda är att låta palleterna byta av varandra. Först A sdan crossfade till B med TVA osv. Vill man göra det mer avancerat så tar du först A som dyker neråt i TVA och som sakta fejdas upp igen, och i "gropen" lägger du B och gör likadant med den. Själv tycker jag att detta knepet är jd'ns bästa och starkaste sida. Dess envelopes alltså. Hursomhelst...busenkelt.

Läste för övrigt på rolands hemsida att de har börjat lägga ut manualer gratis på nätet. Tyvärr fanns inte Jd-800 med där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 14:53

Okej, det låter mysigt men jag hajjar inte så mycket tyvärr Vad gör paletterna? Det är lite jobbigt att inte ha tillgång till någon manual..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-24 17:22
Ursprungligen av Helix:

Okej, det låter mysigt men jag hajjar inte så mycket tyvärr Vad gör paletterna? Det är lite jobbigt att inte ha tillgång till någon manual..

Kolla på patchlayer först då, där ser du fyra knappar. Tone A, B, C, D. Stäng av dem tills du bara har ett ljud kvar och klicka på Layer<>Active. Active är på/av för de fyra ljuden och layer är ett editläge för ljuden. Du kan välja att editera alla fyra ljuden samtidigt, eller bara tre, eller två, eller det smartaste, ett såklart. Stäng av ljuden så att du bara hör det ljud du editerar. Gör ett ljud, byt patchlayer till tone B och editera det ljudet, och så vidare. Om du börjar på det sättet så är du en bra bit påväg. Skriv här igen vid nästa problem du stöter på, så löser vi det också. Själv har jag ju tyvärr ingen manual heller, men jag har suttit vid den en del.

Glömde förresten att berätta vad palleterna gör. Om du nuddar till exempmel TVA Sustain så styr de fyra (Pallete) sustaininställningarna. A för Tone A och B för tone B osv, som en genväg så man kan sitta och arbeta med de fyra ljuden samtidigt snabbare. Flyttar du lite på TVF attack så sköter de fyra reglarna den inställningen osv... väldigt skönt.

Hur mycket är dina kunskaper i övrigt förresten? Vet inte riktigt vilken nivå jag ska lägga mina svar på. Kan du "adsr" och fackspråk osv?

  • Medlem
  • 2005-01-22 17:19

Dalleponken : Kollat in länkarna jag postade?

18db: Japp, kollade länkarna. Inte gratis att få till MS-20 filter, i alla fall inte om man vill ha envelopestyrning på det hela.

  • Medlem
  • 2005-01-24 14:44

Hehe. Smakar så kostar det..

  • Medlem
  • 2005-01-24 15:47

Kommer med en annan åsikt. JD-800:an e fet. Den är defenitivt inte bara bra till pads utan fungerar alldeles utmärkt till basar och lead ljud samt det mesta annat. Filtret apar ju efter analoga filter som i regel tappar botten och självoscillerar vid hög resonans så det känns väl inte så konstigt, vill man kan man dessutom kompensera för basbortfallet.

Min aftertouch fungerar mjukt och fint och har aldrig krävt släggor för att funka. Dessutom har maskinen stått på i ungefär 125 000 timmar utan ett enda fel eller bryt vilket är ett rätt bra betyg.

Att 90% av vågformerna är dåliga håller jag inte heller med om, tvärtom tycker jag att den har det mesta man behöver även om JD-990 hade ett bredare utbud. Bara det faktum att man kan låta 8 separata LFO:er modulera det mesta i varje patch gör att man kan skapa ganska komplexa ljud med enkla vågformer.

Har aldrig ångrat mitt köp och har dessutom lärt mig en hel del om ljud genom den maskinen. Rekomenderar alla att köpa en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 23:33

Tack för hjälpen Clase! Mjo, så långt har jag kommit.. Det var bara det att jag snackade med någon kille som sade att paletterna var jätteviktiga när man gjorde något speciellt. Paletterna har snarare blivit min räddning då cutoff slidern är lite seg på att hänga med.. Undrade bara om de gjorde något annat..

Det var väl mest det med att crossfada som jag inte fattade så mycket av.

Här fick man en massa recensioner helt gratis.... inte fel ... synd bara att inte alla tillverkare slänger upp sina manualer till gamla produkter på nätet (som Yamaha gjort)....

Bevaka tråden