Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup Program

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu orkar jag inte köra copy 'n paste på min ljudmapp längre. Jag vill ha ett program som gör detta åt mig regelbundet.

1. Programet ska kunna uppdatera backupen med nya/ändrade filer.
2. Det ska gå att ställa in ett tidsschema. Tex. uppdatera .bak varje vecka.
3. Programet måste vara stabilt och får gärna kosta pengar, kvalité alltså!

Vilket program ska jag ha?

  • Medlem
  • 2005-01-20 20:14

Vilket operativsystem? Tolkar jag dig rätt om du vill kopiera saker från en fysisk hårddisk till en annan?

Windows XP Home

Ja, du tolkar mig korrekt.

Samma fråga, fast jag vill ha nåt gratis/extrembilligt.

Bästa backup-programmet jag jobbat med är Veritas Backup Exec. Men det kostar en slant...

För att besvara min egen fråga (i viss mån): Robocopy funkar bra, använde det en del på mitt gamla jobb. Men det tar en stund att lura ut alla switchar, och sen ska det schedulas. Hade varit bekvämt med nåt lite mer automatiskt...

  • Medlem
  • 2005-01-20 20:50

XP Home vet jag inget om, men XP Professional har inbyggd backup-funktion som man kan schemalägga att köra varje dag. För att få fram hjälpen som lotsar en igenom det hela så gör såhär:

1. Vänsterklicka på desktopen
2. Tryck F1 på tangentbordet, nu borde "Help and Support Center" dyka upp.
3. Sök på "backup".
4. Rota runt lite där i "advanced" mode.

Om det här inte finns i XP Home så får du nog skriva en liten .bat-fil som kopierar det som kopieras bör samt schemalägga den till att köra varje dag.

  • Medlem
  • 2005-01-20 21:37

Något fel på det där med att skriva en .bat-fil och schemalägga den? Enklaste varianten jag kan komma på. Vill man jobba lite mer så skriver man en .wsh/.wsf-file med vbscript/jscript för att få till lite mer funktionalitet.

Programmerar gör jag på jobbet

Fördelen med Robocopy är att den tex kan konfigureras att bara ta med ändrade filer, vilket gör proceduren lite/mycket snabbare.

Men, jag leker lite med tanken på att fixa ihop ett program för att hålla två kataloger synkade över nätverk, med bägge som master sas. Laddar tex. ner musik både på min och frugans dator, och det är lite meckel att betrakta en som den "riktiga". Enda kruxet är nog hur man ska hantera borttagna filer...

Nope, finns ingen backup funktion i Home.

1
Bevaka tråden