Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp polarens studio dator har havererat!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-21 18:35

Jo, det är så att jag har en polare som har en studio, och han har kört PC med Logic 5.5 i studion.
Men nu har hans dator havererat och han måste skaffa ny, men han funderar på att byta till Mac och Logic 7 nu när han ändå håller på.
Men vi skulle behöva veta lite gran om vad han kan tänkas behöva för hårdvara och så.
Självklart skulle han köpa den snabbaste Power Macen om han hadde råd men han har väldigt dåligt med stålar. Den PC han hadde var en P4 3Ghz med 1 gb ram, Skulle han klara sig med en singel PowerMac 1,8 med utbygt raminne, eller utnytjar nya logic 7 två processorer så bra att han ska skaffa
en dubbel propp med en gång?
Skulle det räcka med en Beggad dubbel G4 eller är det bättre med en singel 1,8 G5?
Han kör med två 17"s tft skärmar som är vga, det följer ju med en dvi till vga adapter, men finns det en adc till vga adapter också så att han kan köra båda skärmarna på macen?
Sedan Logic, kan han köra sina gammla inspelningar från logic 5.5 i nya logic 7, är Logic 7 bakåtkompatibelt med 5.5 för PC? Han och hans band har nämligen sutigt och spelat in nästan en hel demo men är inte riktigt klara med allt ännu och det vore ju grymt trist om dom måste sitta och göra om allt igen.
När det kommer till hur mycket han utnytjar i logic så sa han att dom brukar använda mellan 60 - 70 kanaler på en låt + en massa efekter mm.
Det var väll det jag kan komma på för tillfället, hoppas ni har ideer och förslag, vore kul att få över en polare till mac

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-21 18:41

På vilket sätt har PCn havererat? Det kanske är bäst att lägga kraft på att fixa den först. Mac är ett schysst val, men kanske inte när man måste hålla stenhårt i plånboken. Den Mac-arbetsstation som gör vad han behöver samt Logic 7-licens... ja, det blir onekligen en del pengar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-21 18:44

Hans dator går ej att fixa, nu är den stendöd, hela skiten har brunit.
Så han måste ha en ny dator, jag frågade om han inte skulle byta till cubase eller pro tools, men han är en Logic älskare och vill därför byta till Mac nu om han ändå måste byta dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-21 18:46

Ok, han får väl försöka fixa lite försäkringspengar för PCn i så fall. Jag skulle rekommendera en G5 2 x 1,8 eller 2 x 2 om det inte är för dyrt. Rekommenderar även 2 x 512 mb i minne. Man kan ju plocka bort modem och superdrive om man vill få ner priset något. En extra SATA-disk är också att rekommendera.

Jag har funderat en massa själv på dual vs. singel G5.. och dual känns helt klart som det mest prisvärda alternativet för musikbruk.. utan större tvekan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-21 21:55

Jepp. Dual har den där "hästsparken" som man vill ha i en monsterburk

Läge att köpa en riktig AMD 64 som ger rejäl prestanda.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-22 09:02

AMD 64 och Logic 7? skulle inte tro det...

joo.. en sak till som jag kom på är bra att tänka på är en detalj inför nästa OSX-version.. den kommer utnyttja pixelshaders ännu mer än tidigare.. så ett riktigt bra grafikkort är att föredra för ännu bättre prestanda. Det brukar inte kosta många hundralappar extra.. så det kan det mycket väl vara värt.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 13:18

Dual AMD 64 4000+

:hmmm:

1
Bevaka tråden