Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha QX5 omdömen...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 18:37

Nu har Equinoxe tagit sig i kragen och köpt en sequencer vid namn Yamaha QX5. Det blir min första riktiga sequencer och kommer främst att användas till basgångar eller små percussionslingor. Tyvärr fanns det inte så mycket om den på nätet så jag skulle bli glad om ni som har en eller har erfarenhet av en vill dela med er omdömen kring den.

hmmm, min qx21 kan mer och den ville jag ge bort. PM'a mig någon om ni vill manuella-sekvenza
Men yamaha har väl alla deras manualer på nätet?
Jo minsann: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/QX5E.PDF

Generellt kan jag säga att jag hade mycket kul med den in the good old days när mitt alternativ var sound-on-sound med en rullbandare, vilket jag inte gjort efter den maskinen kom in i bilden.
Jag tror qx5 kan ha mindre events i minnet än qx21 och en sak jag märkte var att spara på pitchbender/modulation och stänga av aftertouch, för annars räckte det inte till en hel låt med 5-6 spår i snabba 16delar.
Min 'step' knapp behöver lite kärlek för den har jag slitit ut i allt offline programmerande av arpeggion och tvärtighta basgångar. Om du ska köra sånt lär du märka hur mycket man step'ar fram eftersom inte kvatiseringen är så pålitlig om man inte är en keyboardwiz.
Ett stort MINUS är att man inte kan bestämma bpm'et exakt, det är ett stort diffust hjul - saknade ofta ett gäng siffror som talade om hur fort det gick, som det ju fanns på min D-10'a.

Ja - det får räcka

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 20:05

OK. En anledning att jag skaffade den är just för att kunna fixa lite mer avancerade prylar. Det blir nog min microkorg som får äran att bli styrd.
Step-programmering lär gå varm för min del eftersom jag är långt ifrån en virtuos.
Angående BPM-minuset så går det väl att fixa med midisync? Min TR707 lär få fortsätta vara masterclock nämligen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-22 22:23

Jag har för mig att MM testade QX5 och tyckte den var suverän, och det lär väl i så fall gälla än idag. Jag har även för mig att den är av senare och bättre snitt än QX21. Det var även så på DX/QX/RX-tiden att prylarna med lägre nummer var finare; DX1 var DX-stoltheten nummer 1 och kostade närmare 100 loppor... och DX100 var den som såldes på Stor & Liten - dock icke desto mindre musikaliskt användbar. QX5 var om inte den så en av de sista sequencerburkarna ur Yamahas 80-talsserie kring *X-konceptet. Gissar att den kom ~ 1988-89.

PF är på rätt spår med den omvända storhetsordningen. Min första sequenser var en QX7 med endast två spår... dock väldigt lättarbetat vad jag kommer ihåg. Kika på denna sida för en kort sammanställning över ordningen i QX-serien:

http://www.soundofmusic.se/synth/qx1/qx1

QX5'an är mer avancerad än QX21, dubbelt upp i minne och många fler editeringsfunktioner + kan spela in sysex. Det kan inte min. Jag kan ha förväxlat 5'an med 7'an i prestanda. Tror inte 5'an låg inom mitt kapital 1987, men det gjorde 21'an. QX7/QX21 har samma antal noter, men dom är ändå inte helt lika. Jag minns tidningen XUG (X-users Group) var förvånade över att yamaha släppte två nästan identiska modeller där den mest avancerade kostade hälften (typ) av den mindre avancerade.

Så var det. Tur att det finns cubase, så man slipper slita ut fingrarna på stepknappar

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/QX21E.PDF
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/QX7E.PDF

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-23 13:01

De släppte inte produkterna i logisk tidföljd, ska tilläggas. QX7 är äldst av de tre som nämnts här. QX1 kom först men jag har för mig att QX3 (?) var den maffigaste även om QX1 var fortsatt lyxigast utseendemässigt.

Idag skickade jag iväg min gamla trotjänare QX3. Tyvärr hade den spenderat sista året i en låda i källaren, och före det på en hylla i studion, avundsjukt blickande ned på diverse arvtagare. Bättre att den får ett nytt hem hos någon som har användning för den än att den skulle hamna i ett vitrinskåp hos mig...

Det är märkbart bra byggkvalitét på den jämfört med nyare utrustning, men den är helt linjär, och det passar inte riktigt mig.

Ja, jag har också haft en QX1. Och en QX5. Och ja, jag gjorde musik med båda, men det var inte alltid ett nöje. Fråga på om ni vill höra krigshistorier

Man kan ha 8 spår på QX5, vidare kan man använda sig av 32 microtracks eller vad de heter, går att ha som patterns som man bara anropar sen. Blir en del pill, men när man väl lärt sig den går det undan. Shift-tangenten är viktig på vissa snabbkommandon. Även när man vill trycka igenom menyn baklänges. Synka gör man via MIDI eller fsk. (Dvs synka mot kassettbandspelare etc). Var ett tag sedan jag använde den, men vissa saker kom man ihåg när man började greja med den, men lika snabb som man var när man hade använt den ett tag, det lär nog dröja innan man blir det igen.. (typ aldrig.. ) Ett plus för bakgrundsbelyst display. Beepet går att stänga av/sätta på, dvs metronomen. Finns även separat utgång för densamma. Har man tålamod kan man sitta och editera varje steg för sig, det måste man dessutom om man vill greja med volym, panorering etc. (Har gjort det själv.. hehe).
Dock enkelt att stegprogrammera. Bara ställa in beats/bar och sånt och sen steppa in noterna. Går att ändra för varje steg om man vill. Trioler går också, vad nu det ska vara bra för..
En fråga: nån som vet var man får tag på batterier? Mitt är nog slut misstänker jag.. Köpte den ny när den kom.. 4700 gav jag..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-27 20:14

Scritti Politti-poäng på dig alltså! Jag tror de jobbade med QX1 och QX3, men är ej säker. Du kanske vet?

Tack Jo, Scritti använde QX1 långt efter att alla andra förlorat tålamodet och förståndet (så kan det bli när man investerar över $2000 i en sequencer...) Den var faktiskt något av en säljframgång, och banade nog vägen för digitala sequencers.

QX1-an har två modes: Edit och Play. Varje gång du spelar in måste du vara i det ena läget, och varje gång du vill göra något annat måste du vara i det andra. När du byter läge, vilket du gör ofta, insisterar den på att skriva hela minnet till diskett, vilket var 5.25" floppys. Detta är i hastighet ungefär jämförbart med att gravera med en fonograf.

Hu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-27 20:59

Hehe! Känner man igen dina programmeringar månne?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-01-27 21:22

ot; jag har fått charliecrashsequenser för det av pf instiftade nya 99musik/kompispriset 1st whopper, ska bli kul som fan att programera helt odatoriserat, får se hur det går, ska lägga in en rewiev när jag lärt mig den.

1
Bevaka tråden