Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Logic pro 7

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 23:44

jag går direkt på frågorna.

1. Hur assignar man fler ingångr till samma kanal?
om jg vill spel in en gitrr tillexempel, så vill jag använad
två micar till en och samma kanal, går det?
och i sådana fall finns det så att man kan få fram separata
kanalstrippar till var och en av mikrofonerna?

2. När jg programmer en synth i logic, tllexempel ett piano
på exs24 hur kan jag reglera pedal nedtryckningar och överiga
inställningar som pitchbend och modulation?

3. Kan jag skicka ut en kanal till fler än 2 outputs?
hur gör jg då?

allt detta står säkert i instruktionsboken, men den är ju så jävla tjock!

Ha det bra!

//MVH Olof

1. Det vet jag tyvärr inte.. men vill du verkligen göra det? Jag tror mer på att köra de båda inspelningarna till separata kanaler.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 10:38

2. Gör du från ett Midi keybord eller går in i eventlist och skriver. (om jag förstår din fråga rätt?)

3. Skicka signal till en bus. Denna ger du en annan utgång.

Ursprungligen av olofd:

jag går direkt på frågorna.

1. Hur assignar man fler ingångr till samma kanal?
om jg vill spel in en gitrr tillexempel, så vill jag använad
två micar till en och samma kanal, går det?
och i sådana fall finns det så att man kan få fram separata
kanalstrippar till var och en av mikrofonerna?

Om du menar att du har stereo-mikat en gitarr och du vill att kanalerna ska vara helt panorerade vänster/höger så skapar du ett stereospår i Logic och låter mikarna gå in på respektive kanal.
Jag skulle spela in de två mikarna på separata spår eftersom man då har större kontroll över ljudet, kan panorera mer fritt och lägga olika effekter på de respektive kanalerna, någor som försvåras genom att spela in det som ett stereospår.

Ursprungligen av olofd:

2. När jg programmer en synth i logic, tllexempel ett piano
på exs24 hur kan jag reglera pedal nedtryckningar och överiga
inställningar som pitchbend och modulation?

Jag brukar göra såhär när jag vill "rita" in events som pedal, pitchbend och modulation:
1. Förstora (zooma) arrangemanget
2. Skapa en extra-kanal av samma MIDI-spår. Dvs, har du spelat in på MIDI-kanal 1 och vill redigera events på den så skapar du en till MIDI-kanal 1.
3. Markera den "tomma" MIDI-kanalen och välja det "event" du vill ändra i "View"-menyn. (t.ex pitchbend, modulation.)
4. Rita och trixa för glatta livet.

Anledningen till att jag skapar en "extra" tom MIDI-kanal är för att det är lättare att rita utan parten i vägen. Man kan rita direkt på den MIDI-kanal som har parten på sig om man vill, jag gör på mitt sätt för att det blir, enligt mig, överskådligare.

Ursprungligen av olofd:

3. Kan jag skicka ut en kanal till fler än 2 outputs?
hur gör jg då?

Förstår inte riktigt hur du menar. Menar du ljudkortets utgångar när du säger "outputs"? Vad är det du vill göra?

  • Medlem
  • 2005-01-25 16:21

Hmmm... men det tar ut sig själv liksom, om du gör som du vill här enligt vad du skriver. Om du vill få in allt på EN kanal (1 st stereospår) så är det EN kanalstripp vi pratar om. Spelar du däremot in ex två micar på två separata kanaler (2 st mono kanaler), får du ju automatiskt två kanalstrippar.

Mono = 1 mono
Stereo = 2 sammanslagna mono

1
Bevaka tråden