Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ROLAND CMU-810 CompuSynth

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aldrig stött på denna tingest i vekligheten, fast man hållt på ett tag.

Men någon annan här kanske har lust att äga / se en i verkligheten?:
http://www.vendolin.se/annons.php?147155

(Jag är mao inte säljaren, men gör väl viss notis om försäljningen nu i o m detta)

  • Medlem
  • 2005-01-24 18:12

Kolla under Liknande diskussioner.
Där finns lite info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 23:18

Astral Projection verkar tycka om den synthen rätt rejält.. De har den iaf bredvid MWXT och en Expander

  • Medlem
  • 2005-01-25 08:45

Det är en SH-101 minus keyboard och ett par andra funktioner.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 09:06

Coolt - men varför gjordes den? midi-lös och pre-acidhousevågen måste ju denna typ av syntar ha haft ett väldigt begränsat användningsområde.
skulle man styra den från en mc202 eller vad?
Ibland funderar man på vad marknadsavdelningarna pysslar med (vilket man ska varaväldigt tacksam för, så här i efterhand)

  • Medlem
  • 2005-01-25 14:14

Meningen med Cmu810 (enligt tillverkaren) var att använda den som en expander till deras Cmu800 synth/sequenzer. http://www.vintagesynth.org/roland/cmu800.shtml Som en expander till en annan synth har den bra möjlighter. Den har nämligen en mixer ingång som går in innan Vca'n.(innan gate). Ett bra exempel. Om du kopplar Cv/gate out från en Sh101 till cmu810 och Ljud utgången på 101an in i external mix på Cmu810'an då har du "typ" en 2 oscilators 101a när du spelar på 101ans klaviatur. Feta ljud.

(ur tråd) Angående preacidhousevågen: Jag ställer mig samma fråga varför Roland en gång i tiden tänkte på de glada enmannabands-trubadurerna och tillverkade Transistor Bass 303 + Trasistor Rhythm 606.

Efter att marknadsavdelningen på Roland givit upp och strypt alla tillgångar i produktionen, ja då först dög det för trubadurerna att sno åt sig godbitarna. Ibland kan saker inte gå som planerat och det e vellan bra, javisst!!

1
Bevaka tråden