Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Human League - The things that dreams are made of

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är väldigt sugen på att veta vad det är för ljud som kommer in i ljudbilden i refrängen på Human Leagues "The things that dreams are made of" (första gången ca. 1:04 min in i låten)...Ljudet jag menar är det dära svepande/rullande ljudet, det låter som att man drar igång nånting, någon maskin av nåt slag...bra beskrivning... ähum

Ljudet är ju ganska vanligt, standard kanske man kan säga hursom är ja väldigt sugen på att få leka med ett sådant på nåt sätt men är relativ nybörjare på synthar så jag vet ite hur jag ska bära mig åt...

Hur gör man något liknande? Vad består det av? Går det att göra på t ex en Microkorg? Eller finns det nån bra mjukvarusynth som man skulle kunna använda sig av?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 01:31

Underbar låt. Spelas nu. Kommer snart till partiet du frågar efter... ah! Det visar sig att Human League kanske var först om att programmera "Hoover"-ljudet. En klassiker inom technosvängen. Man behöver en synt med många oscillatorer eller helst en polysynt med Unison-funktion. Alla röster spelar samma ton. Sedan ska portamento slås på och tiden för portamento sättas korrekt. Med denna kan man glida / pitcha mellan två givna toner. Pitch bend kan också användas för effekten, vet inte riktigt hur de gjort. Kanske kan de ha använt t ex Jupiter 4:an för ljudet, en synt jag själv råkar ha. Ska se om jag kan återskapa ljudet vid tillfälle. Namnet "Hoover" (=dammsugare) kommer sig av att Juno 1/2 har ett fabriksljud som heter just så och som använts i mången techno / housekomposition. Lyssnar en gång till: Njäejjj. Nu ska jag säga hur jag tror Human League gjort: Jag tror att de har CV/Gate-kopplat två syntar och kopplat den ena till höger och den andra till vänster kanal, på så sätt har de byggt en stereosynt. Finns väldigt mycket utrustning som kan återskapa ljudet, säkert inga problem med en Microkorg.

oki, "hoover", det ska jag kolla upp, det kan säkert stämma med en Jupiter 4, den använde De har jag läst nånstans...och just det vääääldigt bra låt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 01:38

Jepp, de använde JP4, en av anledningarna till att jag köpte en... en bit av magin där som sagt... Sitter och funderar på om det när låten gjordes fanns någon analogsynt med användarkonfigurerbara stereoutgångar, men jag tvivlar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 02:01

Tack för frågeställningen, herr Vogel, det fick mig att återigen dyka in i Human Leagues helt fantastiska ljudverkstad. Ack och ve vilka otroligt mysiga inspelningar. Nu spelas "I am the law".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 02:10

Och så vips: Love Action. Satan i jävelbrallan fyfan fifan satanigatan vilken sjuihelsikes djefla boomshackalack-bra låt... fajjjn! Briljant ända utanför fingerspetsarna. Magi.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 02:14

Följs upp av den givna dundervulgohiten Don't You Want Me.

Faaaaan vad jag ääääälskar Human League!!!

  • Medlem
  • 2005-01-25 02:16

"Don't You Want Me"

De första sekunderna finns kick drum, snare samt något på 16-delarna.

Är det hi-hat som är processat? Flanger?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 02:18

Synt triggad av hihaten gissar jag på. Körd genom phaser. Återfinns i andra versen där den spelar två olika toner. Hela låten är en total eufori av syntar!

PF: plocka fram "Travelogue", lägg på "Dreams of Leaving", sätt dig vid din JP4 och tryck in presetbasen med arpeggio...

Om en stund (vid 0.41 eller så) slår du över till Manual, upp med decay och sustain till max, tryck in unison, dra iväg lfo:n till max i wide-läget och modulera pulsvidden, glöm bara inte Ensembleknappen...

"...and if I do my best, and try to settle in, I'm sure I can be just like someone's neighbour"

Fast bästa ljudet i den låten är synthsäckpipan som jag en gång i världen lyckades härma ganska bra på en lånad SH-101 och aldrig lyckats få till sedan dess.

På om slaget till skivan så står det vilka synthar som använts, har jag för mig... (för den låten ligger väl på skivan "dare") jag har den men den är förpassad till källaren så jag kan inte kolla upp det nu.

PF: Klassisk hoover ska väl ha en snabb lfo också?
Ett bara litet men intensivt darr på stämbanden, s a s.

  • Medlem
  • 2005-01-25 08:41

Ni får inte glömma dom pysande analogsyntharna i "Being Boiled" med Human League heller. Det finns en bok som heter "Techno: Musiken, dansen, scenen" eller liknande, och där i är det någon som gör en referens till Being Boiled som den första technolåten någonsin, eller en viktig låt som ska ha legat till grund för kommande dansmusik iallafall. "Fade to grey" med Visage är ganska lik Being Boiled också tycker jag, men Human League var väl först?

Jag surfade runt lite och enligt många källor så kommer det klassiska hoover-ljudet från en Alpha Juno 2, men det ljud jag menar kan knappast vara gjort med denna då Aplha Juno2 kom senare på åttiotalet än Dare, jajaja....

Jag har ju fått en del tips och ska ikväll sätta mig med min microkorg och ratta för brinnande livet...tar dock gärna emot fler tips på metoder...

dagens eko kvart i tio

ööhh, det jag sa... hade du visst redan sagt PF, kom inte ihåg vad jag läste igårkväll

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-25 16:20

Kada : Den där boken minns jag. Det var ju Calle Dernulf som listade technoklassikerna. Det var också där jag först kom i kontakt med 'Being Boiled'.

Besserwisser mode on

Fast hoover ljudet på Juno-2:an heter inte hoover, det heter What the...

Besserwisser mode off

/Andreas

1
Bevaka tråden