Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

xp-60 EFX fråga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon möjlighet att få olika effekter på olika ljud i performaceläget på XP-60(eller 2080 eller XP-30 eller alla andra som är precis likadana)?
Jag vill ha Dist på ett ljud och delay på ett annat... men när jag ändrar i en part så ändrar det automatisk i alla andra också.

Jag gissar att dte inte går att göra så... eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 21:09

Det stämmer det går inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 21:49

Det går. Du har EFX, chorus och reverb; tre effektenheter att bolla med. Både chorus- och reverbenheten kan göra delay. XP30, XP50, XP60 och XP80 bygger på 1080s ljuddel och har inte som 2080 flera samtidiga EFX-effekter.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 22:00

...men rubriken sa väl EFX fråga?
Det funkar bara med en...

Rubriken var EFX.. det var ju klantigt skrivet i så fall dårå..
men jag tar tacksamt mot tips på hur man kan gå tillväga

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 22:18

Inne i Perform-läget, tryck på Part och därefter knappen för Effects; kanske F5 som för mig med XP80? Då kommer du till "förstasidan" för effekterna - denna heter General; grundläggande inställningar. Doppa ljudet mellan värde 0-127 i Reverb och / eller Chorus. Output MIX = ljudet går till det vanliga utgångsparet, Output EFX = till "den stora" effektenheten, Output DIR = till de två direktutgångarna och helt torrt. För att redigera effektljudet, välj F4 (Chorus), F5 (Reverb) eller F2 (EFX Prm).

Synsättet är att det är tre helt separata effektenheter. Den första heter EFX, den andra Reverb och den tredje Chorus. Man kan göra väldigt mycket annat med de två sistnämnda effektenheterna även om de är klart bantade jämfört med EFX-enheten.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 23:00

Sant

Fler som kör synthar från XP-serien? Kult! Tyvärr är detta en lite nedrig begränsning, men man kan ändå få till goa låtar endast med hjälp av t.ex. en XP-50. Annars är det seperat inspelning av spår som gäller - och eventuell effektsättning i efterhand...

Jo.. det är verkligen en nedrig begränsning... jag tycker choruset vär lite väl bantat... jag kan inte få till ett delay där. det blir ett delay, typ... ett väldigt snabbt delay. det skulle vara trevligt om man kunde välja en annan effect än chorus där.

Jag brukar vanligtvis sätta alla effekter efteråt...
Har inte utforskat XP-60 så mycket som jag borde, jag har haft den ganska länge... tre år snart tror jag. jag tyckte det började bli dags nu

Oki köpte min XP-50 1997 så jag har haft lite tid på mig... kan väl de mesta inställningarna när det gäller att editera ljud utantill och i sömnen vid det här laget, men det finns delar som jag inte har så hemskt mycket koll på ännu... typ MIDI... Tyvärr har just XP-50:n ett än nedrigare "fel"... ja det är nämligen ett riktigt fel som gör att den interna klockfrekvensen är lite märklig. Sequencerna laggar över 1%, vilket gör det lite kasst att synka i vissa läge. Men så kan man ju köra utifrån Cubase/ProTools whatever istället...

Bara med den inbyggda effektenheten kan man dock bygga upp rätt bra djup i ljudbilden. tyvärr har det dock en tendens att bli lite "smörigt" eller kanske snarare grötigt. Föredrar hursomhelst att effektsätta efteråt...

1
Bevaka tråden