Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka hårdvarusamplers finns kvar?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 21:14

Jag funderar på vilka hårdvarusamplers som finns kvar på marknaden.
Akai gör väl Z4 och Z8 fortfarande men EMU har väl lagt av. Vad hette deras sista modell? Finns det några fler? Kurzweil?

Undrar när det blir samlarvärde på en gammal Akai...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-25 21:16

Bra fråga! Tror inte det finns så många kvar faktiskt (ärligt talat kan jag inte komma på ngn utöver Akai som verkar komma med en värstingmaskin för typ 60 loppor).

EDIT: korrigering på priset: 4800 euro sägs det.

Korg ES-1
Korg ESX
.. och en massa workstations

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-25 21:22

Volle: jo, visst. Jag kanske tänkte lite snävt när jag antog att det gällde "rena" samplers som kan hantera multisamples men visst, workstations idag har kompletta samplers i sig.

EDIT: Akai har ännu en ny: Boreas. DS1000 kör 24/192 å Boreas 24/96.

Yamaha RS7000 & Roland MV8000
Electribe & samtliga workstations har ju redan nämnts.

Emu's sista var E4 Ultra serien, fanns några olika inom den familjen. Tror den sista var E4XT Ultra?

Hårdvarusamplen lever och mår bra tycker jag, dock i en lite annorlunda form mot vad man är van vid. Precis som det ska vara, utveckling är sunt.

Visst det finns ju en liten nyproduktionådra kring workstations + desktopsamplers med intern seq. Men dem är lite tilltänkta som stand alone enheter... Men tror att nog att rena slavar(som då kräver extern seq) nog kommer att mattas av ju mer mjukvaran slukar den kakan.

Det är lite synd för penningsvaga krakar som gillar hårdvara - som en själv - när gamla prylar faller i en dvala av kultstatus och kalasfrukterna f f hänger kvar lite för högt i grenarna rent prismässigt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-25 22:22

V-Synth är en annan. Och från NAMM får den fler kompisar, såsom nya Alesis och nya Korg-monstret som säkert även den kan sampla, liksom V-Synth-racket som kommer kunna steka ägg och sköta ekonomin också (hehe). Triton, Motif / Motif ES och Fantom-serierna är också samplers, som sagt (men ej namngett). Det finns egentligen väldigt mycket.

neuron är ju egentligen en riktigt mäktig sampler.. typ

Emulator-X korten är ju i princip hårdvarusamplers, fast datorberoende.

Jo jag vill också kunna kunna kolla mailen på min MPC när jag e ute och reser, det kanske kommer med nästnästa generation!
(edit: rackarens vad tekninken rasar frammåt i burkarna, jag hänger inte med lägre)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-26 01:27

Var inte E-mu Platinum den sista "ÄKTA" hårdvaru samplern E-mu tillverkade, nu är det väl bara ett PCI kort i datorn? Nått jag inte skulle vilja ha med mig på en livespelning...

Annars verkar Akai A(x) en av dom sista riktiga hårdvarusamplers som man vågar gigga med.

MVH
Demokid

Jepp E4 platinum var den sista av ultra serien.

Citat:

Emulator-X korten är ju i princip hårdvarusamplers,

Fast dumt nog är dom ju inte det. Det är bara effekterna som körs på kortets DSP, i övrigt är det som vilken softsampler som helst... Trist tycker jag, hade varit mycket mer intresserad av en hårdvarulösning, om man nu ändå måste köpa kortet.

Ursprungligen av Peter H:

Fast dumt nog är dom ju inte det. Det är bara effekterna som körs på kortets DSP, i övrigt är det som vilken softsampler som helst... Trist tycker jag, hade varit mycket mer intresserad av en hårdvarulösning, om man nu ändå måste köpa kortet.

Å fan, det hade jag inte fattat. Från det jag läst fick jag intrycket att det var en DSP-sampler, vilket kändes som en smart lösning, att man tar Emulator-DSPn och sätter på ett kort, jag har tom funderat på att köpa ett kort bara för detta. Det känns som om det förlorar hela poängen om det inte är DSP-baserat. Jaja, bra att jag fick veta det innan jag köpte kortet

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 19:43

Japp, det verkar mest vara stora monster och sådana där hemska saker man ställer på skrivbordet som finns kvar. Inget för mig.

Jag har haft en S6000 rätt länge och är nöjd med allt utom miditajmingen som är rätt dålig (sämre än många gamla syntar och klart sämre än S1000). Hur är det med Z4/Z8? Är tajmingen bättre där?

Skumt, när jag googlar på Akai Boreas och DS1000 får jag bara upp en massa franska länkar och på Akais hemsida hittar jag ingenting. Någon som har en bra länk?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-26 20:20

Boreas e egentligen inget annat än en ommålad z4 med effektkort å inbyggd zip (jag har i alla fall inte hittat ngn annan skillnad).
Bild: http://akaipro5k6kuser.mysite.wanadoo-members.co.uk/pictures/Boreas.JPG
DS1000 verkar fortfarande vara väldigt "hemlig". Enda riktiga bilden jag har sett e från en Akaidemo i Japan.
Bild (Boreas, DS1000 å en Alesis Micron): http://www.akaipro.com/jp/information/images/topics/20041015/gakki07.gif

EDIT: hela den japanska sidan e faktiskt rätt kul.
http://www.akaipro.com/jp/information/topics/2004/101501.html
Normalt sett har Akai mest å bäst info på sin japanska sida.

(EDIT: kan inte bilda meningar: jomen och har man både stöd för japanska i både webläsaren och i skallen så e den sidan naiis -- men jag håller mig till _bilderna_ mitt mitt i allt kraxande som finns där på akai-JP-www

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 00:08

Kurzweil lever och mår hyffsat, väl? Fast å a s, deras maskiner är ju inte direkt renodlade samplers...

1
Bevaka tråden