Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med LCD/TFT-skärm

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag köpt en ACER AL1715 LCD-skärm (står det på den) och har problem med att starta upp den med min Mac G4 450. Första uppstarten gick bra, men efter en upplösningsändring förlorade skärmen signalen och blev svart. Det lustiga är att jag kan starta upp datorn med min gamla CRT-skärm för att sedan byta kontakt till LCD-skärmen och allt funkar.

Så vad skall jag hitta på? Poängen med att köpa en ny, tunn skärm är ju att bli av med den gamla, nästan halvmeterdjupa CRT-skärmen

Ps1. jag har provat att starta upp dator utan tillägg vilket inte hjälpte. ds1.

Ps2. Efter lite grottande på nätet hittade jag ett liknande problem som det stod löstes med en "Mac to VGA" adapter och efter yttrligare lite grävande på apples hemsida undrar jag om det kan vara en DVI to VGA adapter jag behöver i så fall. Tankar om det? ds2.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 00:03

Den skärmen kan bara köras i 1280x1024 @ 75 Hz!
Så ställ om skärmupplösningen till det så ska det nog funka.

Du läste nog inte problemet. Jag kan köra i 1280x1024 utan problem OM jag startar upp med min gamla CRT och byter kontakt därefter. Dessutom står det på lådan och t o m på skärmen när jag packade upp den att 1280x1024 är max resolution så något annat vore konstigt (Och, for the record, så funkar det inte ens att starta upp med den ens i 800x600 @ jättelite Hz).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-26 09:19

Låter som om du kör Mac OS 9 ? Prova att zappa P-Ram på datorn så ska den nog hitta skärmen. Kan du ackordet? Alt, äpple, P och R.

OS9 ja. Och testa zappa P-RAM hade jag gjort. Gjorde det en gång till för säkerhets skull, med samma resultat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-26 11:10

Strangé. Men starta på CRT, byt till LCD och ställ sedan in bildskärmsupplösningen igen, när du väl är inne i datorn med rätt skärm så att säga. Även om det är samma upplösning inställd som du vill ha, så ändra till något annat och ändra tillbaka igen. Så att ändringen verkligen "slår igenom" fullt ut. Starta om igen; works?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 11:21

funkar det "nästan" så är DVI>VGA onödig.
en del skärmar har flera ingångar och en knapp för att byta källa, diskret men lättåtkommligt placerad. har du nån sån, avd händer om du fipplar med den?

ett samtal till Acer kanske löser problemet?
finns ny firmware/drivrutin till grafikkortet ?

Ett samtal med acer löste ingenting. Möttes av en frågetecknande tystnad och att jag, om den inte funkade på en annan dator heller, skulle ringa tillbaka så hämtar de den. Nu har jag dock löst problemet. Eftersom CRT skärmen fungerade testade jag helt sonika att använda den gamla dammiga sladden till den, för någonting måste det ju ha att göra med att den fungerar. Och visst, det fungerade. Helt enkelt en pajjig sladd. Konstigt, men lite skönt.

En liten fundering jag har är att stiften på den nya sladden jag har ser ut som följer

x x x x x
x x x x x
x x x x x

(X=stift, O=inget stift)

Den gamla sladden kanske är trasig, eller gjord så, men den saknar en pinne:

x x x x x
x x x o x
x x x x x

Kan detta ha någonting att med problemet att göra? Och ja, jag vet att det är överkurs men jag måste ju undra. Det funkar iaf och det är det enda som spelar roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 12:13

Skönt att det fixade sig, skicka in ett mail till Acer och berätta. Viktigt för dom att veta + att du bättrar på din karma.

Bongo: Sant. Det skall göras. Jag skall också knata till butiken jag köpte skärmen i och byta ut den nya sladden.

Sedan måste jag ju tacka alla som har tänkt till för hjälpen. Det känns skönt att ha någonstans att vända sig när man får problem. Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-26 13:51

Tänk om det vore lika enkelt ute i trafiken, att allt löser sig med en gammaldags sladd.

1
Bevaka tråden