Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim OB-12

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har någon erfarenhet av OB-12:an?
Funderar på att skaffa en ny, eftersom jag inte hittar nån till vettigt pris begagnad.
Finns ju för ca 6500:- ny, inkl.frakt. (http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=SYN0000565-000)
Eller finns det andra bättre alternativ?
Mycket rattar är ju alltid skoj...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 23:05

Personligen tycker jag att den är KASS!
Det finns massor av både nya & begagnade alternativ.
Vad har du tänkt att skapa för musik, så kan det bli lättare att komma med förslag.

Vill nog delge lite saker här även om det inte e relaterat just kring OBn. (Jag skaffade tex en trummaskinoch utvecklades utifrån vad den gav mig - inte vad jag behövde använda den till) Tyvärr är jag inte påläst vad som finns som alternativ, men är du inne på en ny OB så varför inte testa ut den ... öppet köp (?)

Kommer mestadels skapa electro, synth och EBM. Men jag såg att MS2000 inte var så dyra nya heller. Om man inte får tag i en begegnad. Många säger att OB:n är kass. Är MS2000 ett bättre alternativ då?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 23:26

Alternativ i samma prisläge(ungefär) med klaviatur:
Alesis ION
Alesis Micron
Korg MS2000
Korg MicroKorg
Korg Z1
Clavia Nord Lead
Roland JP-8000
Waldorf Micro Q
Novation K-Station
Novation KS-4
Novation KS-5
Access Virus
Yamaha AN1x
Yamaha CS6x
Seqential Prophet 600
Roland JX-8P
Roland JX-10
Roland Jupiter-6

...för att nämna några.
...sen finns det ju en hel drös med rack om man inte behöver tangenter!

Ok. Tack för tipsen.
Kollar nog närmare på MS2000. Den verkar dessutom vara gediget byggd.

MS2000 har tyvärr bara 4 röster och är bara bitimbral (i splittat läge och över samma MIDI-kanal). Specarna talar för OB-12, men den lär låta ganska mjäkigt, jag vet inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 10:29

Alesis Ion, eller micron då?
8 röster, och när jag har lekt med dem i butik så har det låtit bra.

ION är mitt tips också.. den kostar väl bara 7000,- från Tyskland, låter mycket bra och ser klart egen ut. En vinnare. När jag väl har pengar så..

Man kan inte räkna med att hitta någon ION på begagnatmarknaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 12:34

Det kan ploppa upp på vendolin lite då och då. Sätt ut en annons. Fast jag skulle gissa att priset hamnar någonstans runt 6-7000 för en beggad. Så det kanske är lättare att köpa en från Tyskland

Känns bättre att köpa en ny för 7000:- då i så fall.
Då får man ju dessutom garanti.

Annars har jag en Z1'a till salu, med holmbergcase, om du är intresserad.

Avvaktar nog lite. Ska kolla upp ION och MS2000.

Har inte testat OB12 själv, men har hört folk säga att sålänge man inte förväntar sig en vanlig VA-synth, så är den riktigt bra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 13:15

Jag köpte en beggad OB-12 för två år sedan för 4500 för att jag tycker den är rätt snygg. Gillar att den har stor display och sliders/rattar över hela panelen. Sålde OB12 efter sex månader då den hade några rätt irriterade buggar som tydligen aldrig blev fixade. Några av buggarna var t.ex. snabb PWM lät inte bra (digitalbrus), snabb pitchbend blev hackig. Det satt nog en lite för långsam DSP i den som inte orkande med.
Annars tyckte jag om OB12 ljudet. Filtren var lite speciella och hade ett eget sound som faktiskt hade lite Oberheim själ.

Jag tror annars på en Beggad Alesis ION. Tydkte den lät riktigt bra för att vara VA.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2005-01-27 13:52

Om jag körde hårdvara skulle jag skaffa en access virus utan att blinka, i den prisklassen får man väl en beggad Virus KB idag? Jag tycker personligen att virus låter förbannat bra och deras filter är helt underbara. Helt klart värt att ta en närmare titt på.

  • Medlem
  • 2005-01-27 13:53

Jag gillar inte alls Ob-'12an .Det är smaksak.Enligt mig borde den inte ha något med Oberheim att göra....och det har den heller inte förutom ett uppköpt namn. Ägde en i 2 veckor sen fick den byta ägare. Hoppas att den nya ägare var nöjdare. Jag tycker att Ms2000,virus C, Waldorf Q/microQ,Alesis ION,Nordlead, är bra köp om man vill Va synthar som kan täcka ett brett område.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 14:09

Korg Z1 rockar berghårt!
Min rekomendation!

Vill ha ett strukturerat upplägg på synthen med mycket rattar. Är det bra uppstrukturerat eller mycket "menypill" på Z1:an?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 15:07

...inte mycket menypill, men lite om man går in & gräver i oscillatorstrukturerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 15:53

Kan bara hålla med om ION. Låter väldigt "autentiuskt". Är mycket nöjd med min och jag gillar verkligen interfacet med fysiska rattar till i stort sett allt. MOD-matrixen är dessutom trevlig, man kan nästan låtsas att man har en modulär-synt
Annars är ju MS-2000 också väldigt trevlig. Hands-on den också, men med bara två parter och fyra röster är den lite trist om man inte har någon annan maskin också. Iofs kan det vara en liten utmaning att bygga låtar med begränsningar ju. Ska man köpa en VA tycker iaf jag att det ska vara fysiska kontroller: om man ska sitta och menypilla för mycket så kan man ju köra mjukvara istället. En Virus A får du ju iofs också för ungefär samma pengar som en MS-2000.

Ursprungligen av bewing77:

Kan bara hålla med om ION. Låter väldigt "autentiuskt". Är mycket nöjd med min och jag gillar verkligen interfacet med fysiska rattar till i stort sett allt. MOD-matrixen är dessutom trevlig, man kan nästan låtsas att man har en modulär-synt
Annars är ju MS-2000 också väldigt trevlig. Hands-on den också, men med bara två parter och fyra röster är den lite trist om man inte har någon annan maskin också. Iofs kan det vara en liten utmaning att bygga låtar med begränsningar ju. Ska man köpa en VA tycker iaf jag att det ska vara fysiska kontroller: om man ska sitta och menypilla för mycket så kan man ju köra mjukvara istället. En Virus A får du ju iofs också för ungefär samma pengar som en MS-2000.

Aha, det går skruva till lite mer ljud på ION då. Jag har ingen annan maskin. Har bara mjukvara. Men vill skruva "på riktigt" nu. Jag får nog allt titta närmare på ION. Jag fyller snart år, får ge den till mig själv i födelsedagpresent...

Tyvärr är det - enligt mig - en hel del menypillande på Z1'an, vilket beror på att den har så många synthmodeller med olika mängder parametrar. Vill man ha något att växa i tror jag den är bra, men det tyckte jag en modular passade bättre till. Jag vet inte varför, men jag gillar helt enkelt inte Z1'an.

CS:

En kille på forumet som akllar sig för Patrik har gjort en ganska bra Ion-sida.
http://www.unease.se/ion.htm

Ahh... Man tackar...

1
Bevaka tråden