Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD kraschar...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-27 21:17

Min Maxtor 120 gig SATA HD kraschade efter nån månad, fick en ny på posten idag. Formaterade, böjade rippa skivor, krasch! Nästan i alla fall, efter två omstarter funkade den igen, men vid nytt importförsök dör den igen!
Konstigt med exakt samma fel på två olika diskar

Kan det vara nåt annat knas med datorn tro...

Det är synd om mig, men kollar jag på efterlyst ryker alla martyrpoäng all världens väg.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 21:24

Hur är BIOS-inställningarna gjorda på S-ATA-fronten?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-27 21:41

Eh, vilka SATA inställningar brukar man normalt finna i BIOS?

Den första disken funkade perfa innan den paja den nya paja ju nästan direkt, men den tog gladeligen emot 30 gig bakade filer från min programdisk innan.
Nu när jag startar om datorn funkar disken igen, men om jag ska importera i iTunes hänger sig datorn efter någon låt och disken är "borta"...

Inga bios inställningar om man inte ska köra raid.

Min Maxtor 120Gb SATA la av igår. Fel på I/O säger windows. Hade som tur var lagt över allt viktigt innan det hände.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 21:43

...jaa du, den kan vara inställd på, RAID, vilket i sig är en riktig snårskog, IDE-mode, add-in-card, SCSI-emulator etc...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 21:47

Fick meddelande från Maxtor nu.
De har haft grymma problem med sina 120 & 200 GB diskar, men låter meddela att deras 5 åriga utbytesgaranti gäller som vanligt, så det är bara att byta & se till att ni får en så ny disk som möjligt.
Detta meddelande har vad jag förstår gått ut till alla handlare som säljer Maxtor.
Så fråga era respektive handlare.

//Lemon

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-23 22:56

Webhallen ser ut som frågetecken om man frågar om de haft problem med fler Maxtordiskar än mina...

  • Medlem
  • 2005-06-23 22:59

Det är nog samma svit som Seagate hade för ett tag sen. Vi var ett gäng som köpte samtidigt och alla rasade. Det blir så ibland. Löser dom in dom så är det väl rätt ok om man inte har alltför värdefull data på dom.

Har en relativt ny Maxtor som låter lite skumt faktiskt.

/Mein

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-23 23:03

Mina har varit väldigt högljudda båda två, nästan lite raspande så där...men dock inget "äkta" mekaniskt fel verkar det som.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-24 02:50

Maxtor brukar fungera bra och är snabba, men de låter så förtvivlat mycket...
Kör med Seagate i stället. Under alla år jag har kört med Seagate, har jag inte haft några problem alls. En gång för kanske 3 år sedan, provade jag dumt nog Maxtor - och det skrotet rasade, så det fick bli Seagate igen...

Jag blev riktigt förvånad över skillnaden i ljudvolym från olika HD. Jag böt ut HD:n i min LapTop häromdagen... det satt en IBM disk i som lät något fruktansfärt mycket. Den som sitter i nu är en Hitachi (billigasete dom hade i datorbutiken), men den är riktigt tysst.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-24 11:56

@mecha: IBM & Hitachi är samma disk!

1
Bevaka tråden