Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MoTu Symphonic Instruments

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-28 08:18

[center]

[/center]

Amerikanska MOTU (Mark of the Unicorn) har gått från att vara en ren Macbaserad mjukvarutillverkare till att ha släppt en del mjukvara och hårdvara för både PC och Mac. Nice! Nu har de hakat på trenden att släppa en ROMpler i mjukvaruform. En inte allt för kvalificerad gissning är att den är byggd på den vanligt använda UVI tekniken. MoTu använder ju den i sin sampler t.ex.

Symphonic Instruments är en ROMpler som är gjord för att ta hand om våra behov av orkesterljud. Den innehåller 8GB. En hel del plats på hårddisken med andra ord men inget ovanligt idag. Det som dock talar för MoTu är deras krav på hög kvalitet och användarvänlighet. Dessutom är Symphonic Instrument 16 parts multitimbral och kan laddas in flera gånger i din host så möjligheterna att skapa en schysst orkester hemma i datorn finns verkligen.

Bland de ljud som finns i modulen hittar man följande:

Strings-- Violin Section, Viola Section, Cello Section, Bass Section, Solo Violin, Solo Viola, Solo Cello, Solo Bass, Harp...
Brass-- Trumpet solo, Trumpet ensemble, Piccolo Trumpet, Flugel Horn, French Horn solo, French Horn ensemble, Trombone solo, Trombone ensemble, Bass Trombone, Tuba, Contrabass Tuba...
Woodwinds-- Flute solo, Flute ensemble, Alto Flute, Piccolo, Clarinet solo, Clarinet ensemble, Bass Clarinet solo & ensemble, Oboe solo, Oboe ensemble, Oboe D'Amore, Bass Oboe, English Horn, Bassoon solo & ensemble, Contra Bassoon...
Orchestral Percussion-- Timpani, Orchestral Cymbals, Orchestral Snare & Bass Drum, Gong, Tubular Bells, Mallets, Celesta, Glockenspiel Marimba, Vibraphone, Xylophone...
Tutti-- Complete Orchestra, String Orchestra, Brass Orchestra...
Choirs-- Women's Choir, Men's Choir, Children's Choir, Solo Soprano, Solo Tenor...
Pipe Organ-- Baroque Organ, Romantic (cathedral) Organ...
Piano-- Steinway D, Yamaha C7...
Historical Instruments-- Harpsichords, Piano Forte, Viole...

En spännande sak med Symphonic Instruments är att den innehåller ett "convulsion" (svenska ordet?) reverb för att efterskapa riktiga rumsklanger. Första gången jag ser det i en ROMpler i alla fall.

Symphonic Instruments finns i VST, Audio Units, DXi, MAS och RTAS format för Mac och PC. Priset beräknas till 295USD.

En vacker dag när jag känner att jag har allt annat jag behöver ska jag slå till på en egen orkester i datan och börja skriva symfonirock...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-28 10:12

"Samplande reverb" tycker jag funkar, även om det inte är helt "100".

Verkar lovande... helt okej pris också egentligen... Kanske något att "spissa" på (det är ett skånskt dialektalt uttryck, härhörande från yngre landskronitiska, om någon undrar... inneböreden torde dock vara klar) istrället för expansionskort till XP-50:n... Fast det lär dröja innan jag satsar på musik igen...

kanske...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-28 12:36

convolution = faltning på svenska även om jag inte har sett det användas, antagligen för att det är inte är speciellt spritt utanför universitetsvärlden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 14:51

Faltning tyckte jag mer kändes som universitetsuttrycket för aliasing, men jag kanske har fel där...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-28 14:58

Nej, faltning (och convolution) är namnet på den matematiska operationen som sådana reverb utför.
Aliasing heter vikningsdistortion på svenska btw.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 15:23

Ah, jag tror vi båda hade rätt på sätt och vis. Letade lite och hittade "vikningsdistorsion, även kallad faltningsdistorsion (eng Convolution distortion)"

Någon som testat än?
Detta är ett säkert köp för min del ifall det låter bra, vilket pris....:O

Ursprungligen av drdreas:

Någon som testat än?
Detta är ett säkert köp för min del ifall det låter bra, vilket pris....:O

Det låter bra, hörde det på NAMM.

Men det hänger ju som vanligt jättemycket på hur man spelar/arrar det för att det ska låta som en "riktig" orkester.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-01-28 18:13

Hur står det sig mot de orkestrabibliotek som finns idag som t.ex. VSL eller andra samplingsbibliotek?

Ursprungligen av Dee:

Hur står det sig mot de orkestrabibliotek som finns idag som t.ex. VSL eller andra samplingsbibliotek?

Rätt bra tror jag, observera dock att jag inte har hårdkört någon av dom.

Herr Antoni vet du när ni får in det i gbg?

Inte den blekaste, faktiskt.
Men den kommer

Låter suveränt det

1
Bevaka tråden