Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min S900 har avlidit... :(

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

:eek:
Efter en mindre operation i själva huven, så har hon avlidit, varför kan jag inte förstå...

Det var en helt vanlig dag.
Jag har sedan en långt tillbaka tänkt sätta in en liten fläkt i henne för att hon inte ska överhettas, har läst rysliga historier om överhettade s900or, så jag tänkte vara på säkra sidan och installera en fläkt i huven.

Efter att ha avlägsnat huven från henne och placerat henne på behörigt avstånd från järnfilspån och annat skit som kan fara iväg när man sågar i plåt, så startar jag operationen.
Fläkten är på plats och allt verkar vara frid och fröjd... tills jag startar henne, jag blir stum... :eek: varför reagerar hon inte när jag trycker in den stora gåra-kvalitets-på-knappen?
Jag hör bara hur någon form av kontaktor blir strömsatt och det klickar som det alltid ska göra, men det är det ända livstecknet..
Jag kommer inte ge upp kampen för att återuppliva henne, men just nu känns det väldigt deppigt...

Någon som har nån teori om vad som hänt?
Varken displayen, bakgrundsbelysningen eller någon av de rödafärgade dioderna lyser.

Hjälp mig!
RIP Akai S900 :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 17:08

Hur kopplade du in fläkten?

Ursprungligen av Helix:

Hur kopplade du in fläkten?

Tänkte köra den med en extern transformator av just den anledningen att jag inte ville riskera hennes liv, men nu verkar det vara skitdesamma...

Ska gå igenom henne imorron o kolla spänningar, men jag befarar att det är nån IC-krets som har gett upp...

Sorgligt *gråter*
Men ser man någonting kortslutet på kretskortet?

  • Medlem
  • 2005-01-28 17:39

Har du bytt ut hela S900:ans strömförsörjning mot någon annan grej som ska kunna driva båda fläkten och samplern, eller menar du att fläkten går på egen strömkälla? (och samplern har sin vanliga 220v kabel rakt in). Det är inte bara något så enkelt som att en sladd ramlat ur någonstans när du mekade i samplern då...?

Ursprungligen av Kada:

Har du bytt ut hela S900:ans strömförsörjning mot någon annan grej som ska kunna driva båda fläkten och samplern, eller menar du att fläkten går på egen strömkälla? (och samplern har sin vanliga 220v kabel rakt in). Det är inte bara något så enkelt som att en sladd ramlat ur någonstans när du mekade i samplern då...?

Näe, fläkten var tänkt att drivas av en egen transformator, har inte ändrat nåt på innanmätet...

Nån sladd är det iaf inte som har lossnat... Det får ström fram till de 2 stora "moderkorten" vad som händer där sen är ett mysterium

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 18:01

Aha, så fläkten är inte ikopplad?.. Har du en mutlimeter?

Ursprungligen av Helix:

Aha, så fläkten är inte ikopplad?.. Har du en mutlimeter?

hehe, beror på hur du menare den sitter fastskruvad i huven, har kört den utan huv..
Multimeter har jag så den kommer att gås igenom.... men jag kommer aldrig kunna slänga henne... ingen som vill sälja en S900 för en billig peng?

1
Bevaka tråden